Glaston aloittaa ajoneuvoteollisuuden lasin esikäsittelylaitteiden tuotannon Kiinassa

Glaston Oyj Abp                   Sisäpiiritieto                  14.6.2022 klo 16.00

Glastonin hallitus on hyväksynyt suunnitelman aloittaa ajoneuvoteollisuuden lasin esikäsittelylaitteiden vakiotuotteiden tuotanto Glastonin Kiinan Tianjinissa sijaitsevalla tehtaalla. Tavoitteena on palvella globaalisti suurimman ajoneuvomarkkinan asiakkaita paikallisella konetuotannolla. Suunnitelma on linjassa Glastonin strategisten tavoitteiden kanssa, jotka sisältävät liiketoiminnan kasvattamisen Kiinassa ja toiminnan tehokkuuden parantamisen.

Glastonin tavoiteltavan ajoneuvolasiteollisuuden laitemarkkinan maailmanlaajuiseksi arvoksi arvioitiin yli 50 miljoonaa euroa vuonna 2021, ja kasvun odotetaan jatkuvan. Erityisesti Aasia ja Kiina ovat ajoneuvoteollisuuden suuria kasvualueita. Aiempina vuosina Kiinan osuus ajoneuvolasiteollisuuden uusien koneiden markkinasta on ollut 50–70 %(1. Valtaosa laitemyynnistä on vakiotuotteita. Glastonilla on pitkä kokemus toimimisesta Kiinan markkinoilla sekä teknologista osaamista, jotka yhdessä luovat hyvät edellytykset alueen ajoneuvoteollisuuden kasvun hyödyntämiseen.

Glaston on yli 50 vuoden ajan palvellut ajoneuvolasin jalostusprosessiin keskittyviä asiakkaita Sveitsin tuotantolaitoksen kautta. Tuotannon käynnistäminen Glastonin tehtaalla Tianjinissa alkaa paikallisen ajoneuvoteknologiatietämyksen ja tuotekohtaisen tuotanto-osaamisen kehittämisellä. Lisäksi rakennetaan ajoneuvoteknogian tuotantoon tarvittava, vaaditut laatukriteerit täyttävä paikallinen toimitusketjuverkosto. Tianjinissa tuotetaan jo lasin lämpökäsittelyyn sekä erityslasituotantoon tarvittavia laitteita. Ensimmäiset Kiinassa valmistetut tuotteet Kiinan markkinoille toimitetaan arviolta vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon aikana.

Automotive-tarjooman paikallisen tuotannon tuominen Kiinan markkinoille edistää Glastonin kannattavan kasvun strategiaa parantamalla Kiinan markkinoille suunnattua tuotetarjontaa sekä mahdollistamalla tuottavuuden kasvu. Suunnitelman toteuttaminen maksaa arviolta noin 1,4 miljoonaa euroa. Suurimman osan kustannuksista ja investoinneista odotetaan tapahtuvan vuonna 2022. Suunnitelma mahdollistaa tuotannon kustannustehokkuuden asteittaisen 10–15 %:n parenemisen vuodesta 2024 alkaen. Suunnitelma perustuu olettamukseen, että COVID-19-pandemiaan liittyvät rajoitukset Kiinassa helpottavat vähitellen vuoden 2022 toisen puoliskon aikana. Mikäli näin ei tapahdu, taloudelliset vaikutukset siirtyvät eteenpäin.

"Kiinassa kiinalaisille. Tianjinin tehtaamme roolin laajentaminen auttaa meitä tavoittamaan uuden ajoneuvolasiprosessoinnin asiakassegmentin Kiinassa, sekä vahvistaa asemaamme olemassaolevassa asiakaskunnassa. Asiakkaan lähellä oleminen on tärkeä tekijä tavoitellessamme kasvua Kiinan markkinoilla. Glaston on ollut läsnä Kiinassa yli 20 vuotta. Meillä on pitkä kokemus sekä hyvä valmius ja joustavuus palvella asiakkaita paikallisella tuotannolla, toimituksilla ja palveluilla. Tällä suunnitelmalla parannamme ajoneuvoteollisuuden liiketoimintamme tuotantorakenteen joustavuutta  ja kustannustehokkuutta”, sanoo Glaston Oyj Abp:n toimitusjohtaja Anders Dahlblom.

Automotive-koneiden tuotanto jatkuu Sveitsin Bützbergissä. Sveitsin tehdas toimittaa tuotteita Kiinan ulkopuolisille asiakkaille sekä räätälöityjä koneita Kiinaan. Tämänhetkisten arvioiden mukaan suunnitellulla tuotannon aloittamisella Kiinassa ei ole suoria henkilöstövaikutuksia Sveitsissä.

1) Glastonin arvio

Lisätietoja antavat:

Toimitusjohtaja Anders Dahlblom, puh. +358 10 500 500
Talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. +358 10 500 500

Pia Posio, Viestintä-, markkinointi- ja IR-johtaja, puh. +358 10 500 5076

Glaston lyhyesti

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, auto-, aurinkoenergia- ja näyttöteollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Meillä on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä kymmenessä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: Nasdaq Helsinki Oy, Keskeiset mediat, www.glaston.net