Glaston ja Tieto strategiseen ICT-kumppanuuteen

Glaston Oyj Abp   Lehdistötiedote                2.9.2019  klo 11.00

Lasinjalostusalan johtava toimija Glaston ulkoistaa pääosan ICT-palveluistaan ohjelmisto- ja palveluyritys Tiedolle. Strategisen kumppanuuden myötä Tieto tukee Glastonia yhtiön ICT-ympäristön uudistamisessa, jotta se palvelee entistä paremmin nykyisiä ja tulevia liiketoimintatarpeita.

Glaston aikoo Tiedon tuella virtaviivaistaa ICT-palveluitaan ja lisätä niiden kustannustehokkuutta. Sopimus kattaa globaalit infra-, loppukäyttäjä ja sovellushallintopalvelut. Aiemmin ICT-palvelut on hoidettu usean eri toimijan voimin, joten niiden keskittäminen Tiedolle tuo Glastonille merkittäviä synergiahyötyjä. Samalla Glaston ja Tieto keskittyvät yhteistyössä lisäämään Glastonin tuotteiden sekä palveluiden digitalisaatio- ja automaatiotasoa ottamalla kaiken keskiöön datan paremman hyödyntämisen muun muassa Tiedon data-alustaa käyttäen.

Glaston on edistyksellinen pilvipalveluissa ja yhtiö suunnittelee lisäksi siirtyvänsä yhä enemmän pilvipalveluihin erityisesti Bystronic glass -liiketoiminnan alueella, jonka yhtiö hankki huhtikuun 2019 alussa. Tiedon ja Glastonin yhteistyö tukee yhtiötä Bystronic glass -yritysostoon liittyvien synergiaetujen saavuttamisessa.

”IT-palveluiden keskittäminen Tiedolle auttaa meitä keskittymään ydinosaamiseemme. Digitalisaatioon ja IoT:hen ja pohjautuvat ratkaisut ovat tuotekehityksemme kärjessä. Tiedon tuella pyrimmekin saavuttamaan visiomme liittyen esimerkiksi tuotannon digitalisaation ja automatisaation lisäämiseen aina täysin automatisoituihin linjoihin asti”, sanoo ICT-johtaja Janne Puhakka Glastonilta.

“Olemme innoissamme strategisesta kumppanuudesta Glastonin kanssa. Pystymme tukemaan Glastonia ensiluokkaisilla ICT-palveluilla ja toisaalta toimien proaktiivisesti heidän innovointikumppaninaan uusien teknologioiden hyödyntämisessä sekä uusien dataan pohjautuvien liiketoimintapalveluiden kokonaisvaltaisessa kehittämisessä”, sanoo Business Partner Harri Kulmala Tiedolta.

Nykyisten toimittajien palveluiden arvioidaan siirtyvän kokonaan Tiedolle vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen loppuun mennessä. Sopimuksen arvoa ei julkisteta.

Glaston Oyj Abp, Joséphine Mickwitz, IR-, viestintä- ja markkinointijohtaja, Puh. 010 500 5070

Tiedon viestintä, news@tieto.com, Puh. 040 570 40 72

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka tarjoaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja rakennus-, ajoneuvo-, aurinkoenergia- sekä kaluste- ja laiteteollisuuden tarpeisiin. Lisäksi yhtiö tukee uusien, lasiin älyä integroivien teknologioiden kehittämistä.

Huhtikuusta 2019 lähtien Bystronic glass on osa Glastonia. Yhdessä olemme sitoutuneita tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta tietotaitoa että viimeisimpiä teknologioita lasinjalostuksen alalla, tarkoituksenamme rakentaa parempaa huomista turvallisemmilla, älykkäämmillä ja energiatehokkaammilla ratkaisuilla. Toimimme globaalisti tuotannon, palveluiden ja myynnin saralla kahdessatoista maassa. Glastonin osake (GLA1V) on noteerattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Tieto
Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi