Glaston juhlistaa YK:n kansainvälistä lasin vuotta 2022

GLASTON OYJ ABP   LEHDISTÖTIEDOTE    21.01.2022   Klo 13:00

Tunnustaakseen lasin keskeisen yhteiskunnallisen roolin, joka sillä on ollut ja on edelleen, Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous on nimennyt vuoden 2022 kansainväliseksi lasin vuodeksi (International Year of Glass, IYOG 2022). Glaston, joka on IYOG 2022 -aloitteen takana olevan International Commission on Glass (ICG) -järjestön jäsen, korostaa YK:n kansainvälistä lasin vuotta viestinnässään koko vuoden 2022 ajan.

Lasi on ollut avainasemassa monenlaisen tieteellisen edistyksen kannalta sen poikkeuksellisen monikäyttöisyyden ansiosta. Lasiset esineet ovat tarjonneet vankan perustan nykyaikaisen tieteen kehitykselle - tähtitieteestä biologiaan, peruslampuista majakoiden linsseihin ja radioputkista viestinnän ja elektroniikan optisiin kuituihin. Arkkitehtuurissa lasia on käytetty antiikin Rooman ajoista lähtien.

"Vuosisatojen ajan lasilla on ollut tärkeä rooli yhteiskunnassa. Lasiteollisuuden edelläkävijänä Glaston on ollut vuosikymmeniä mukana kehittämässä alaa sekä ICG:ssä että järjestämällä alan johtavaa Glass Performance Days (GPD) -konferenssia", sanoo Marko Mökkönen, Glaston Oyj Abp:n sidosryhmäsuhteista vastaava johtaja.

Ympäristöpaineiden kasvaessa, edistyksellisillä lasituotteilla on keskeinen rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa. Lasi on yksi parhaiten kierrätettävistä materiaaleista, ja se auttaa monin tavoin vähentämään kasvihuonepäästöjä. Alansa johtavana yrityksenä Glaston kehittää ja myy edistyksellistä teknologiaa rakennusten energiansäästöön tarkoitettujen eristyslasien valmistukseen. Lasiteollisuus on aktiivisesti kehittänyt erilaisia lasityyppejä, kuten energiansäästöpinnoitteilla varustettuja lasityyppejä, joita voidaan tehokkaasti käyttää optimoimaan rakennusten lämmitys- ja jäähdytystarvetta energiankulutuksen vähentämiseksi entisestään.

"Glastonissa näemme kestävän kehityksen liiketoimintamahdollisuutena. Ilmastonmuutoksen hillitsemisen kiireellisyys johtaa eristyslasin kysynnän kasvuun ja älykkään lasin, erittäin ohuen lasin ja aurinkoenergiaratkaisuissa käytettävän lasin nopeaan kehitykseen. Energiatehokkaat rakennukset ovat avainasemassa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Energiatehokkaat nykyaikaiset kaksi- tai kolminkertaiset eristyslasit ja Glastonin teknologioilla käsitellyt pinnoitetut, matalaa emissiivisyyttä omaavat turvalasit ovat keskeisiä tekijöitä rakennusten energiavaatimusten täyttämisessä," sanoo Päivi Lindqvist, Glaston Oyj:n talousjohtaja, joka vastaa myös koko Glastonin kattavasta strategisesta kulmakivihankkeesta, joka keskittyy kestävän kehityksen ja jatkuvan parantamisen edistämiseen.

Lue lisää IYOG 2022:sta

Marko Mökkönen, sidosryhmäsuhteista vastaava johtaja, Tel. +358 50 475 6591

Media- ja sijoittajayhteydenotot:
Pia Posio, viestintä-, markkinointi- ja sijoittajasuhdejohtaja, Tel. +358 10 500 5076

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, auto-, aurinkoenergia- ja laiteteollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Meillä on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä kymmenessä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä.