Glaston mukana Suomen ensimmäisessä teollisuuslähtöisessä koneoppimishankkeessa

GLASTON OYJ ABP      Lehdistötiedote                 5.6..2018 klo 10.00

DIMECC Oy:n LIFEX-ohjelman puitteissa käynnistynyt tekoälyyn keskittyvä MIDAS-projekti on Suomen ensimmäinen koneoppimishanke teollisuudessa. Kaksivuotisen ryhmähankkeen keskeiset toimijat ovat Glastonin lisäksi Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen Teknillinen Yliopisto. Hankkeessa on merkittävää, että sen tutkimusaiheet ovat yrityslähtöisiä.

Glastonin tutkimusaihe keskittyy karkaisukoneen koneälyyn tähdäten kohti täysin automatisoitua karkaisu-uunia. MIDAS-projekti jatkaa Glastonilla tehtyä työtä digitalisaation luomien mahdollisuuksien hyödyntämisessä. Viime vuonna digitalisaatiota tukivat mm. lasialan startup-tapahtuma Step Change sekä ensimmäistä kertaa allalla järjestetty Hack the Glass -hackathon.

”Glaston haluaa olla edelläkävijä sekä teknologiassa että toimintatavoissa. Osallistumme nyt DIMECCin johtamaan tekoälykonsortioon, koska se suunniteltiin teollisuuslähtöisesti ja meillä on suuret mahdollisuudet soveltaa tekoälyä uuneihimme ja asennetuista koneista tehtävään analyysiin. Panostamme liiketoimintalähtöiseen tutkimukseen ja kehitämme lasinjalostusta, missä edustamme maailman ehdotonta kärkeä”, toteaa Glaston Oyj:n toimitusjohtaja Arto Metsänen.

Glaston panostaa vahvasti tuotekehitykseen, jonka kärjessä ovat digitaaliset ja IoT-pohjaisten tuotteiden kehittäminen, kuten esimerkiksi analytiikan hyödyntäminen, automaatioasteen nostaminen, jatkuvan seurannan kehittäminen sekä ennakoiva huolto.

Hyödyntämällä pilvipalveluita ja IoT:n tarjoamia mahdollisuuksia Glaston auttaa asiakkaitaan käyttämään koneitaan mahdollisimman tehokkaasti. Toimialansa edelläkävijänä yhtiö toi ensimmäisenä lasinjalostusmarkkinoille palvelun, joka mahdollistaa asiakkaille reaaliaikaisen tuotannon seurannan.

MIDAS-hankkeeseen osallistuvat yritykset tekevät tiivistä yhteistyötä keskenään, sekä TTY:n kanssa. Mukana on teköälyyn erikoistuneita tutkijoita, joilla on vahvaa osaamista koneoppimisen kehitykseen. ”Rakennamme TTY:stä tekoälyn johtavaa tutkimuslaitosta teollisuussovelluksissa. MIDAS-projekti lienee eräs suurimmista, joita Business Finlandin rahoittamassa tekoälyohjelmassa on toistaiseksi rahoitettu”, kertoo Tampereen teknillisen yliopiston tekoälyyn erikoistunut professori Heikki Huttunen.

Arto Metsänen, Glaston Oyj Abp, toimitusjohtaja
Puhelin 010 500 500

Viestintäjohtaja, puh. 040 7453737

Glaston on edelläkävijä lasinjalostuksen teknologioissa ja palveluissa. Vastaamme globaalisti rakennus-, aurinkoenergialasi-, ajoneuvo- sekä kaluste- ja laiteteollisuuden vaativimpiin lasinjalostustarpeisiin.  Lisäksi hyödynnämme uusia teknologioita, jotka tuovat lasiin älyä ja kestäviä ratkaisuja. Olemme sitoutuneita tarjoamaan asiakkaillemme niin parasta tietotaitoa kuin viimeisimpiä teknologioita lasinjalostuksen alalla. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa www.glaston.net