Glaston myy Software Solutions liiketoiminta-alueensa Constellation Softwarelle

GLASTON OYJ ABP      PÖRSSITIEDOTE          12.11.2012 klo 16.30 (EET)

Glaston myy Software Solutions liiketoiminta-alueensa Constellation Softwarelle

Glaston Oyj Abp ja Constellation Software Inc.:in tytäryhtiö Friedman Corporation ovat tänään allekirjoittaneet sitovan sopimuksen Albat+Wirsam Software GmbH:n (A+W) koko osakekannan (100%) myynnistä. Kaupan arvo on noin 18 miljoonaa euroa ja se vahvistuu kaupantekohetkellä. Sopimuksen mukaan osa kauppahinnasta on ehdollista.

A+W on globaali markkinajohtaja tarjoten ohjelmistoja tasolasiteollisuudelle. A+W kehittää ja markkinoi ERP-tuotannon suunnittelu- ja optimointiohjelmistoja lasi-, ikkuna- ja oviteollisuudelle. A+W:n pääkonttori on Lindenissä, Saksassa.

”Toteuduttuaan kauppa tuo hyötyjä sekä Glastonille että Albat+Wirsamille, sillä molemmat pystyvät jatkossa keskittymään strategisesti keskeisiin ydinliiketoimintoihinsa. Glastonin osalta tämä tarkoittaa lasinjalostuskoneita sekä niihin liittyviä palveluita. Toisaalta  Albat+Wirsam voi keskittyä kasvuun osana suurempaa ohjelmistoyritystä”, sanoo Glastonin toimitusjohtaja Arto Metsänen.

Kaupan tuloksena A+W:n liiketoiminnasta tulee osa Constellationin Friedman Operating Groupia. A+W tulee toimimaan itsenäisenä yksikkönä Friedmanissa ja jatkaa lasi- ja ikkunateollisuudelle tarkoitettujen ohjelmistojen kehittämistä ja markkinointia maailmanlaajuisesti. ”Albat + Wirsamin hankinta täydentää Friedman Operating Groupin markkinoita ja tuotevalikoimaa”, kommentoi Friedman Operating Groupin toimitusjohtaja Mark Thompson. ”A+W:n tuotetarjoama edesauttaa kasvuamme jo valmiiksi meille vahvoilla lasi-, ikkuna- ja rakennusteollisuusmarkkinoilla”, hän lisää.

Glaston osti Albat + Wirsam Software Groupin heinäkuussa 2007 ja se on toiminut omana liiketoiminta-alueenaan. Software Solutions -liiketoiminta-alueen liikevaihto tammi-kesäkuussa 2012 oli 10,7 (12,2) miljoonaa euroa. Liiketulos ennen kertaluonteisia eriä oli 1,1 (1,3) miljoonaa euroa ja liiketoiminta-alueella työskenteli noin 190 henkilöä.

Kaupan toteutuminen edellyttää yrityskaupalle tavanomaisten ehtojen täyttymistä mukaan lukien Saksan kilpailuviranomaisten hyväksyntä. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2012 loppuun mennessä. Vasta kaupan toteutuessa A+W:n omistus siirtyy Constellationille.

Arto Metsänen, toimitusjohtaja, Glaston Oyj Abp, puh. +358 10 500 500
Taina Tirkkonen, lakiasiainjohtaja , Glaston Oyj Abp, puh. +358 10 500 500

John Billowits, Chief Financial Officer, Constellation Software Inc., puh: +1 (416) 861-2279

Viestintä- ja markkinointijohtaja

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.glaston.net

Glaston on kansainvälinen lasiteknologiayhtiö, joka kehittää tuotteita arkkitehtuuri-, aurinkoenergia-, kaluste- ja laite- sekä ajoneuvoteollisuudelle. Tuotevalikoimamme vaihtelee esikäsittely- ja turvalasikoneista ohjelmistoratkaisuihin sekä huoltopalveluihin. Tuemme asiakkaidemme menestystä tuottamalla palveluita kaikkiin lasinjalostusketjun tarpeisiin koko tuotteen elinkaaren ajan. Lisätietoja osoitteessa: www.glaston.net. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small Cap -listalla.

Constellation Software Inc.
Constellationin osakkeet noteerataan Kanadassa, Toronton pörssissä, tunnuksella ”CSU”. Constallation Software on kansainvälinen ohjelmistojen ja niihin liittyvien palvelujen markkinajohtaja tarjoten palvelujaan usealle toimialalle sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Constellation hankkii ohjelmistoja ja ohjelmistoyrityksiä rakentaen niistä kokonaisuuksia, joilla se voi tarjota ohjelmistoratkaisuja asiakkaiden toimialakohtaisiin tarpeisiin. Lisätietoja osoitteessa www.csisoftware.com.

Friedman Corporation
Friedman Corporation on Constellation Software Inc:in kokonaan omistama yhdysvaltalainen tytäryhtiö, jonka pääkonttori on Deerfieldissä, Illinoisissa. Friedman Corporation erikoistuu valmistukseen ja jakeluun tarkoitettuihin ERP-ratkaisuihin muun muassa ajoneuvo- ja rakennusteollisuudelle. Friedman Operating Groupilla on myös ohjelmistotarjontaa muun muassa liikenteenohjaukseen, materiaalihallinnan optimointiin, tuotantoketjun hallintaan sekä monikanavajakeluun.