Glaston Oyj Abp osavuosikatsaus tammi−maaliskuu 2024: Liikevaihto ja vertailukelpoinen EBITA paranivat, markkinat edelleen haastavat

GLASTON OYJ ABP              OSAVUOSIKATSAUS     3.5.2024 klo 8.30

Tämä tiedote on tiivistelmä Glastonin tammi-maaliskuun 2024 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Tiedote on myös saatavilla Glastonin verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net.

TAMMI–MAALISKUU 2024 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 46,6 (56,9) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 55,8 (51,3) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 3,6 (3,0) miljoonaa euroa eli 6,4 (5,8) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 1,9 (1,9) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,019 (0,019) euroa.

GLASTONIN NÄKYMÄT VUODELLE 2024 ENNALLAAN

Varovainen kehitys arkkitehtuurilasinjalostuslaitteiden markkinoilla jatkui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Hitaasta vuoden alusta huolimatta Glaston arvioi arkkitehtuurilasinjalostuslaitteiden markkinoiden alkavan elpyä jossain kohtaa vuoden 2024 aikana. Ajoneuvolasinjalostuslaitteiden markkinoilla myönteisen kehityksen odotetaan jatkuvan Kiinassa. Maailmanlaajuisen taloudellisen epävarmuuden ja lisääntyneiden geopoliittisten jännitteiden jatkuessa asiakkaiden päätöksenteko on tavallista epävarmempaa.

Glaston aloitti vuoden edellisvuotta pienemmällä tilauskannalla. Ottaen kuitenkin huomioon odotukset hitaasti vuoden aikana paranevasta markkina-aktiviteetista Glaston Oyj Abp arvioi vuoden 2024 liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITAn pysyvän samalla tasolla tai kasvavan hieman vuoden 2023 raportoidusta tasosta. Vuonna 2023 konsernin liikevaihto oli 219,7 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITA oli 14,9 miljoonaa euroa.

VÄLIAIKAINEN TOIMITUSJOHTAJA ANTTI KAUNONEN:

"Ensimmäinen neljänneksemme oli hyvä haastavasta markkinaympäristöstä huolimatta. Glastonin markkinoilla vuosi käynnistyi hitaasti. Karkaisu- ja laminointilaitteiden kysyntä heikkeni edelleen, kun taas eristyslasiteknologioiden kysyntä pysyi vakaana ilmastonmuutoksen hillintään liittyvien ajureiden ansiosta. Esikäsittelyteknologioiden hyvä kysyntä Kiinassa jatkui.

Glastonin tilauskertymä laski 18 % edellisvuodesta. Markkinoiden hitauden lisäksi myös joidenkin projektien ajoitus vaikutti tulokseen. Karkaisu- ja laminointiteknologioiden sekä ajoneuvo-, näyttö- ja aurinkoenergiateknologioiden tilauskertymät laskivat vertailujaksoon verrattuna. Eristyslasiteknologioiden tilauskertymä kasvoi hieman heikommista markkinoista huolimatta. Myös palveluiden tilauskertymä kasvoi hieman.Tilauskertymän maantieteellinen jakautuminen ei ollut Glastonille tyypillinen Aasian ja Tyynenmeren alueen noustessa Kiinan vauhdittamana ensimmäistä kertaa suurimmaksi alueeksi EMEA-alueen ja Amerikan edelle.

Ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 9 % ja oli 55,8 miljoonaa euroa, mikä johtui pääosin esikäsittelylaitteiden hyvästä tilauskertymästä Kiinassa vuoden 2023 toisella puoliskolla. Vertailukelpoinen EBITA parani ja oli 3,6 miljoonaa euroa. Liikenne-, näyttö- ja aurinkoenergia -segmentin volyymin kasvu oli merkittävin tulokseen vaikuttava tekijä.

Koska maailmantaloudessa on tapahtunut merkittäviä muutoksia ja Glastonin kohdemarkkinat alkoivat heikentyä vuonna 2023, ilmoitimme helmikuussa strategisten tavoitteidemme saavuttamisen aikataulun muuttamisesta vuodesta 2025 keskipitkälle aikavälille (3−5 vuotta). Myös liikevaihto- ja ROCE-tavoitteita päivitettiin hieman. Arvioimme liikevaihdon keskimääräisen vuosikasvun ylittävän kohdemarkkinoiden kasvun ja vertailukelpoisen sijoitetun pääoman tuoton (ROCE) olevan yli 16 %. Vertailukelpoisen EBITAn tavoite, 10 %, pysyi ennallaan. Meille on erittäin selvää, että nämä tavoitteet eivät ole saavutettavissa pelkästään konemyynnin avulla, ja palveluliiketoiminnan rooli on ratkaiseva EBITA-tavoitteen saavuttamiseksi. Jatkamme palveluvalikoimamme ja maailmanlaajuisen palveluverkostomme kyvykkyyksien kehittämistä.

Tällä hetkellä arkkitehtuurimarkkinat ovat hidastuneet. Olemme jo ryhtyneet kustannussäästötoimenpiteisiin ja teemme lisätoimia tilanteen mukaan. Glastonilla on laaja ja monipuolinen tuote- ja palveluvalikoima, ja markkinamme koostuvat monista eri markkina-alueista ja maista, mikä tarjoaa vakautta. Jatkuva tuotekehityksemme vahvistaa kilpailuasemaamme, ja alan trendit, erityisesti automaatio ja keskittyminen energiatehokkaisiin lasituotteisiin, tukevat strategista suuntaamme.

Turvallisuus oli edelleen keskeinen painopistealue. Tammi–maaliskuussa ei sattunut poissaoloon johtaneita onnettomuuksia. Nolla tapaturmaa ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että olisimme turvassa. Meidän pitää jatkaa työturvallisuuskulttuurin kehittämistä ja esimerkiksi kiinnitettävä enemmän huomiota läheltä piti -tilanteisiin ja vaarallisiin työolosuhteisiin. Tämä koskee myös Glastonin tilojen ulkopuolella tapahtuvaa toimintaa, kuten asiakkaiden tiloissa työskenteleviä työntekijöitä.

Yhtiön uuden toimitusjohtajan rekrytointiprosessi saatiin päätökseen vuosineljänneksen aikana, ja Toni Laaksonen nimitettiin Glastonin uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään viimeistään syyskuun 2024 lopussa. Toivotamme Tonin lämpimästi tervetulleeksi Glastoniin.”

GLASTON-KONSERNIN AVAINLUVUT

M€ 13/2024 1–3/2023 Muutos% 1–12/2023
Saadut tilaukset 46,6 56,9 -18,0 % 220,3
josta palvelutoimintaa 18,9 18,5 2,2 % 74,4
josta palvelutoimintaa, % 40,5 % 32,5 % 33,8 %
Tilauskanta kauden lopussa 101,4 139,0 -27,1 % 106,5
Liikevaihto 55,8 51,3 8,8 % 219,7
josta palvelutoimintaa 17,8 18,0 -1,2 % 76,0
josta palvelutoimintaa, % 31,8 % 35,0 % 34,6 %
Käyttökate (EBITDA) 4,1 3,7 10,1 % 15,7
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät(1 0,6 0,3 69,2 % 3,3
Vertailukelpoinen EBITDA 4,6 4,0 15,0 % 19,0
Vertailukelpoinen EBITDA, % 8,3 % 7,8 % 8,7 %
Vertailukelpoinen EBITA 3,6 3,0 18,5 % 14,9
Vertailukelpoinen EBITA, % 6,4 % 5,8 % 6,8 %
Liiketulos (EBIT) 1,9 1,9 1,9 % 8,1
Kauden tulos 0,8 1,1 -21,5 % 5,0
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, EUR 0,019 0,019 -2,5 % 0,104
Liiketoiminnan rahavirta -7,5 -0,5 -1 515,0 % 13,8
Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 10,4 % 7,3 % 8,1 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 12,3 % 8,9 % 12,7 %
Omavaraisuusaste,% 44,9 % 45,6 % 45,2 %
Nettovelkaantumisaste, % 28,1 % 23,2 % 15,8 %
Henkilöstö kauden lopussa 800 800 0,0 % 802

1) + kulu, - tuotto

ANALYYTIKKO- JA LEHDISTÖTILAISUUS

Glastonin väliaikainen toimitusjohtaja Antti Kaunonen ja talousjohtaja Päivi Lindqvist esittelevät katsauksen analyytikoille, sijoittajille ja lehdistölle tänään kello 11.00 englanninkielisessä audiocastissa, johon pääsee seuraavan linkin kautta: https://glaston.videosync.fi/q1-2024/register. Tallenne esityksistä esitysmateriaaleineen on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

Väliaikainen toimitusjohtaja Antti Kaunonen, puh. 010 500 500
Talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. 010 500 500

Pia Posio, viestintä-, markkinointi- ja sijoittajasuhdejohtaja

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, liikenne-, näyttö- ja aurinkoenergiateollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Glaston on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Glastonilla on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä yhdeksässä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: Nasdaq Helsinki Oy, Keskeiset mediat, www.glaston.net