Glaston Oyj Abp osavuosikatsaus tammi−syyskuu 2020: Hyvä kehitys Insulating Glass Technologies -tuotealueella, Heat Treatment Technologies ja Services -alueiden kehitys odotettua hitaampaa

GLASTON OYJ ABP              OSAVUOSIKATSAUS     27.10.2020 klo 13.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Glastonin tammi−syyskuun 2020 osavuosikatsauksesta. Katsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Tiedote on myös saatavilla Glastonin verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net.

Kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessa esitetään arvioita tulevaisuudennäkymistä, joihin liittyy riski- ja epävarmuustekijöitä ja muita tekijöitä, joiden seurauksena Glastonin taloudellinen kehitys, toiminta tai toteutuneet tulokset voivat poiketa merkittävästi arvioista. Tulevaisuutta koskeviin lausumiin liittyy riskejä, epävarmuustekijöitä ja oletuksia, joiden toteutuminen riippuu tulevasta liiketoimintaympäristöstä ja muista olosuhteista, kuten COVID-19 -pandemian kehittymisestä.

HEINÄSYYSKUU 2020 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 33,3 (45,6) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 35,9 (54,5) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 1,3 (3,1) miljoonaa euroa eli 3,6 (5,7) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli -0,5 (-0,0) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT) oli 0,2 (2,0) miljoonaa euroa eli 0,5 (3,6) % liikevaihdosta.
  • Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat -0,7 (-2,0) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli -0,013 euroa (0,015).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 0,6 (5,7) miljoonaa euroa.

TAMMISYYSKUU 2020 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 102,9 (113,0, pro forma 135,4) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 131,8 (133,7, pro forma 157,3) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 5,7 (7,3, pro forma 9,6) miljoonaa euroa eli 4,3 (5,5, pro forma 6,1) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 0,2 (-0,3, pro forma 1,2) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT) oli 2,3 (4,6, pro forma 6,1) miljoonaa euroa eli 1,8 (3,4, pro forma 3,9) % liikevaihdosta.
  • Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat -2,1 (-4,9, pro forma -4,9) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli -0,013 euroa (0,014).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli -2,8 (2,1) miljoonaa euroa.

GLASTONIN NÄKYMÄT VUODELLE 2020 ENNALLAAN
Glaston Oyj Abp arvioi vuoden 2020 vertailukelpoisen EBITAn laskevan vuoden 2019 tasosta. Yhtiön tämänhetkinen arvio on, että viimeisen neljänneksen saadut tilaukset paranevat kolmannesta neljänneksestä, mutta pysyvät edellisvuotta alhaisemmalla tasolla. Vuotta 2019 alhaisempi tilauskertymä ja palveluliiketoiminnan normaalia pienempi volyymi vaikuttavat liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen vuonna 2020. Arvioon liittyy edelleen epävarmuutta, ja tilanne saattaa muuttua nopeasti riippuen COVID-19 -pandemian ja yleisen taloudellisen ilmapiirin kehittymisestä.

VT. TOIMITUSJOHTAJA SASU KOIVUMÄKI:
Epäyhtenäinen neljännes: Insulating Glass -segmentti kehittyi hyvin, Heat Treatment ja Services -alueiden kehitys odotettua hitaampaa – kannattavuus oli olosuhteisiin nähden tyydyttävä

"Glastonin kehitys oli vuoden kolmannella neljänneksellä epäyhtenäinen. Insulating Glass (IG) -liiketoiminta kehittyi hyvin ja toipui Euroopassa odotettua nopeammin. Alueella saatiin edellisen neljänneksen hitaan kehityksen jälkeen useita suurempia tilauksia. Eristyslasilaitteiden ja palveluiden tilauskertymä kasvoi 3 % vertailukaudesta. Tämä takaa IG-liiketoiminnalle erittäin hyvän alun vuodelle 2021. Toisaalta Heat Treatment (HT) - ja IG-segmenttien laitteiden kysynnässä on huomattava ero HT -liiketoiminnan laitteiden ja huoltopalveluiden markkinoiden jatkuessa erittäin haastavina. Lämpökäsitellyn lasin päämarkkinan, toimistorakentamisen ennusteet ovat heikot, kun taas IG-alueelle tärkeät asuntorakentamisen markkinat jatkavat kasvuaan. Näin ollen, näemme selvän tarpeen sopeuttaa Heat Treatment -liiketoimintaa markkinoiden kysynnän tämänhetkiseen tasoon. Lisäksi ajoneuvolasimarkkinoiden ylikapasiteetti aiheuttaa edelleen haasteita Automotive-liiketoiminnalle. Jatkamme viime vuonna aloitettuja työajanlyhennystoimenpiteitä ja seuraamme tilanteen kehitystä erittäin tarkasti. Services-liiketoiminnassa näkyi piristymistä kolmannella neljänneksellä erittäin hiljaisen toisen neljänneksen jälkeen, mutta palautuminen jäi odotettua hitaammaksi. Tämä johtui pääasiassa edelleen jatkuvista ulkomaanmatkustusta ja tehdasvierailuja koskevista rajoituksista.

Edellisten vuosineljännesten alhaisen tilauskertymän ja joidenkin tilausten lykkääntymisen seurauksena liikevaihtomme laski kaikissa segmenteissä. Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto oli 35,9 miljoonaa euroa. Sekä HT- että Automotive-liiketoimintojen laitteiden ja palveluiden heikko kysyntä vaikutti selvästi kannattavuuteemme, joka kuitenkin säilyi kokonaisuutena tyydyttävällä tasolla nopeiden toimenpiteidemme ja synergiaetujen ansiosta. HT-segmentin varaosien ja huoltotöiden kysyntä oli alhaisella tasolla, mutta IG-segmentin palveluiden kysyntä oli hyvä. Emerging Technologies (ET) -segmentin markkinat pysyivät nykyisen kriisin johdosta hiljaisina koko kolmannen vuosineljänneksen ajan, mutta ET jatkoi valikoitujen konsultointihankkeiden kehittämistä yhdessä kumppaniensa kanssa.

Glastonilla on markkinoiden laajin ja monipuolisin lasinjalostustuotteiden ja -palveluiden valikoima. Tämä, yhdistettynä innovaatiojohtajuuteen luo Glastonille vahvan aseman markkinoilla. Pysyäksemme kehityksen eturintamassa olemme vuonna 2020 merkittävästi panostaneet ydinliiketoimintamme teknologiaportfolion sekä tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Tämän työn uusimpana tuloksena Glaston esitteli lokakuun puolivälin virtuaalisilla Glasstec-messuilla uuden kuppilaikkateknologian arkkitehtuurilasin reunahiontaan. Tiukemmat turvallisuusmääräykset ja laatuvaatimukset ajavat reunahiotun lasin kysyntää.

COVID-19 -pandemian lyhyen aikavälin liiketoiminnallisten vaikutusten hillitseminen on edelleen keskeinen painopiste toiminnassamme, ja Glaston on valmis ottamaan työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden sekä yhtiön taloudellisen vakauden turvaamiseksi keväällä toteutetut toimet nopeasti uudelleen käyttöön. Seuraamme jatkuvasti tilanteen kehittymistä, tilauksiamme ja tilauskantaamme sekä yhtiön kassavirtaa ja likviditeettiä.”

GLASTON-KONSERNIN AVAINLUVUT

Vertailukelpoinen EBITA, % 3,6 % 5,7 % 4,3 % 5,5 % 5,4 % 6,1 % 5,9 %
Liiketulos (EBIT) -0,5 0,0 0,2 -0,3 -1,3 1,2 0,3
Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT)  0,2 2,0 2,3 4,6 5,9 6,1 7,5
Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT), % 0,5 % 3,6 % 1,8 % 3,4 % 3,3 % 3,9 % 3,7 %
Tulos ennen veroja -1,4 -0,4 -1,9 -2,6 -4,4 4,9 3,8
Kauden tulos -1,8 -1,0 -3,2 -4,0 -6,4 4,0 3,1
Vertailukelpoinen osakeantioikaistu osakekohtainen tulos, EUR -0,013 0,015 -0,013 0,014 0,011
Rekisteröity osakeantioikaistu osakemäärä kauden lopussa (1 000)  84290 84290 84290 84290 84290
Liiketoiminnan rahavirta 0,6 5,7 -2,8 2,1 10,8
Korollinen nettovelka kauden lopussa 37,2 41,0 33,0
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %, (annualisoitu) 0,1 % -0,5 % -1,3 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 3,4 % 6,1 % 8,7 %
Omavaraisuusaste, % 41,4 % 40,0 % 41,6 %
Nettovelkaantumisaste, % 53,5 % 53,0 % 45,0 %
Henkilöstö kauden lopussa, kpl 740 792 790

Glaston Oyj Abp:n Bystronic glassin hankinta saatiin päätökseen 1.4.2019. Tämän osavuosikatsauksen vertailutiedot ajalta 1.1.–31.3.2019 eivät sisällä Bystronic glassin lukuja. Glaston Oyj Abp on laatinut tilintarkastamattomat taloudelliset pro forma -tiedot havainnollistaakseen 1.4.2019 toteutuneen Bystronic glassin hankinnan vaikutuksia konsernin toiminnan tulokseen ja taloudelliseen asemaan sekä parantaakseen taloudellisten tietojen vertailukelpoisuutta. Tässä osavuosikatsauksessa esitetyt tilintarkastamattomat taloudelliset pro forma -tiedot ajalta 1.1.– 30.9.2019 sekä 1.1.– 31.12.2019 esitetään ikään kuin yrityskauppa olisi toteutunut jo 1. tammikuuta 2019. Taloudelliset pro forma -tiedot on otsikoitu pro forma -tiedoiksi niissä osavuosikatsauksen kohdissa, joissa tietoja esitetään.

Yhtiöllä on 1.1.2020 lähtien kolme raportointisegmenttiä: Glaston Heat Treatment, Glaston Insulating Glass ja Glaston Automotive & Emerging Technologies. Services-liiketoiminta sisältyy raportointisegmentteihin. Koneiden ja palveluiden myynti, tilauskertymä ja tilauskanta raportoidaan myös erikseen tuotealuekohtaisena lisätietona. Yhtiö on julkaissut uuden rakenteen mukaiset vertailutiedot 18.3.2020.

TIEDOTUSTILAISUUS

Glastonin vt. toimitusjohtaja Sasu Koivumäki ja talousjohtaja Päivi Lindqvist esittelevät katsausta julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja lehdistölle kello 15.00.

Suoraa audiocast-lähetystä voi seurata linkin kautta: https://glaston.videosync.fi/2020-10-27-q3.

Tallenne esityksestä on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

vt. toimitusjohtaja Sasu Koivumäki, puh. 010 500 500
talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. 010 500 500

Joséphine Mickwitz, IR-, viestintä- ja markkinointijohtaja, puh. +358 10 500 5070

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka tarjoaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja rakennus-, ajoneuvo-, aurinkoenergia- sekä kaluste- ja laiteteollisuuden tarpeisiin. Lisäksi yhtiö tukee uusien, lasiin älyä integroivien teknologioiden kehittämistä.

Huhtikuusta 2019 lähtien Bystronic glass on osa Glastonia. Yhdessä olemme sitoutuneita tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta tietotaitoa että viimeisimpiä teknologioita lasinjalostuksen alalla, tarkoituksenamme rakentaa parempaa huomista turvallisemmilla, älykkäämmillä ja energiatehokkaammilla ratkaisuilla. Toimimme globaalisti tuotannon, palveluiden ja myynnin saralla yhdessätoista maassa. Glastonin osake (GLA1V) on noteerattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: NASDAQ Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.glaston.net