Glaston Oyj Abp puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2021: Ennätyksellinen vuosineljänneksen tilauskertymä Q2:lla

GLASTON OYJ ABP              PUOLIVUOSIKATSAUS     5.8.2021 klo 13.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Glastonin tammi-kesäkuun 2021 puolivuosikatsauksesta. Katsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Tiedote on myös saatavilla Glastonin verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net.

Yhtiöllä on 1.1.2021 lähtien kolme raportointisegmenttiä: Glaston Heat Treatment, Glaston Insulating Glass ja Glaston Automotive & Display. Services-liiketoiminta sisältyy raportointisegmentteihin. Koneiden ja palveluiden myynti, tilauskertymä ja tilauskanta raportoidaan myös erikseen tuotealuekohtaisena lisätietona. Yhtiö on julkaissut uuden rakenteen mukaiset vertailutiedot 18.3.2021. Suluissa olevat luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna, ellei toisin mainita.

HUHTI-KESÄKUU 2021 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 65,9 (24,0) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 43,3 (48,9) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 2,4 (2,3) miljoonaa euroa eli 5,5 (4,8) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 1,6 (0,6) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT) oli 1,3 (1,2) miljoonaa euroa eli 2,9 (2,5) % liikevaihdosta.
  • Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat 0,3 (-0,7) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,009 (0,002) euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 7,7 (-0,3) miljoonaa euroa.

TAMMI-KESÄKUU 2021 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 113,2 (69,6) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 83,7 (95,9) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 4,4 (4,4) miljoonaa euroa eli 5,3 (4,6) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 1,7 (0,7) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT) oli 2,2 (2,1) miljoonaa euroa eli 2,6 (2,2) % liikevaihdosta.
  • Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat -0,5 (-1,5) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,018 euroa (0,016).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 14,3 (-3,4) miljoonaa euroa.

GLASTON TARKENTAA NÄKYMIÄ VUODELLE 2021

Saatujen tilausten voimakas elpyminen vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla ennakoi sekä kone- että palveluliiketoiminnan positiivista kehitystä koko vuodelle 2021. Vuoden 2021 alun alhainen tilauskanta (20 % alhaisempi kuin edellisenä vuonna) vaikutti Glastonin liikevaihtoon ja vertailukelpoiseen liiketulokseen tammi−kesäkuussa 2021. Ensimmäisen vuosipuoliskon vahva tilauskertymän kasvu vaikuttaa kuitenkin positiivisesti vuoden 2021 toisen puoliskon kehitykseen.

Glaston arvioi lämpökäsittely- ja eristyslasiteknologiamarkkinoiden myönteisen kehityksen jatkuvan. Loppuvuonna tilauskertymän odotetaan kuitenkin palaavan COVID-19:a edeltäville tasoille ennätyksellisen toisen vuosineljänneksen jälkeen. Lyhyellä aikavälillä ajoneuvolasien jalostusteknologioiden kysyntä on elpymässä mutta on edelleen epävakaata johtuen markkinoiden rakenteellisista muutoksista ja toimitusketjuihin liittyvistä haasteista. Näkymiin liittyy normaalia enemmän epävarmuutta, johtuen komponenttien hinnan noususta ja pidemmistä toimitusajoista sekä mahdollisesti edelleen jatkuvista matkustusrajoituksista.

Vuoden 2020 viimeisestä vuosineljänneksestä alkaen saatujen tilausten suuren määrän johdosta Glaston Oyj Abp arvioi, että liikevaihto vuonna 2021 paranee vuoden 2020 tasosta, ja tarkentaa näkymiään koskien vertailukelpoista EBITA:a, jonka arvioidaan nousevan 10,5–12,5 miljoonaan euroon. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli 170,1 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITA 7,7 miljoonaa euroa. (Edelliset näkymät: Glaston Oyj Abp arvioi liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITA:n paranevan edellisvuoden tasosta vuonna 2021.)

TOIMITUSJOHTAJA ANDERS DAHLBLOM:

“Vuoden 2021 toisella vuosineljänneksellä Glastonin markkinoiden voimakas elpyminen jatkui, ja uudet tilaukset nousivat ennätyksellisen korkealle, 65,9 miljoonaan euroon. Tämä kasvu on tietenkin erittäin suurta verrattuna vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen, johon koronavirus vaikutti merkittävästi. Huomattavaa kuitenkin on, että uusia tilauksia saatiin jopa 48 % enemmän kuin vuoden 2019 toisella vuosineljänneksellä. Edellisten kahden vuosineljänneksen aikana havaittu lämpökäsittelylaitteiden vahva kysyntä jatkui tämän vuoden toisella vuosineljänneksellä, ja tilauksia saatiin 24,4 miljoonan euron arvosta. Insulated glass –segmentin tilaukset kasvoivat voimakkaasti 30,9 miljoonaan euroon. Lisäksi Automotive & Display -segmentissä uudet tilaukset elpyivät 10,3 miljoonaan euroon. Tilauskertymän vahvan kasvun ansiosta kassavirta oli erinomainen, ja tilauskanta kasvoi yhteensä 87,8 miljoonaan euroon.

Liikevaihto toisella vuosineljänneksellä oli 43,3 miljoonaa euroa, 12 % vähemmän kuin vastaavana aikana edellisvuonna. Alhaisemmasta liikevaihdosta huolimatta vertailukelpoinen EBITA nousi hieman edellisvuoden tasosta (2,4 miljoonaa euroa).

Toimitusketjujen häiriöt olivat kasvavana huolenaiheena tällä neljänneksellä. Raaka-aineiden hinnat nousevat, ja eräiden komponenttien toimitusajat pitenevät. Tällä hetkellä materiaalipula vaikuttaa lähinnä varaosien saatavuuteen, ja arviomme joidenkin tuotteittemme toimitusaikojen pitenevän. Jotta välttyisimme toimitusten myöhästymisistä ryhdymme ennakoiviin toimenpiteisiin tärkeimpien komponenttien saatavuuden turvaamiseksi. Tämä voi vaikuttaa palveluliiketoiminnan liikevaihdon ajoitukseen. Materiaali- ja logistiikkakulujen noustessa keskitymme omien tuotteidemme hinnoitteluun vastaavasti.

Glastonin laaja tuotevalikoima ja kattavat palvelut erottavat meidät kilpailijoista ja mahdollistavat asiakkaillemme yhdenmukaiset teknologiaratkaisut, tuoden heille lisäarvoa. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla nähtiin positiivista kehitystä lämpökäsittely- ja eristyslasiteknologioiden ristiinmyynnissä. Ristiinmyynnin strategista ja kaupallista merkitystä todisti huhtikuussa julkistettu tilaus, jossa PRESS GLASS UAB tilasi useita eristyslasin tuotantolinjoja, yhden karkaisulinjan, yhden hiomalinjan sekä muita laitteita. PRESS GLASS UAB kuuluu PRESS GLASS –konserniin, joka on Euroopan johtava rakennusteollisuuden tasolasin tuottaja.

Glastonin päivitetty strategia 2021–2025 hyväksyttiin 5. elokuuta. Strategian keskeisiä tavoitteita ovat strategisiin hankkeisiin perustuva selkeästi paraneva orgaaninen kasvu ja kannattavuus. Kasvutavoitetta tukee myös laitemarkkinoiden arvioitu yli 5 %:n vuosikasvu (addressable equipment market growth). Tavoitteemme on kasvaa selvästi yli markkinakasvun. Keskeisiä strategisia kehityshankkeita liikevaihdon ja kannattavuuden parantamiseksi on määritetty kaikilla Glastonin liiketoiminta-alueilla sekäpalveluliiketoiminnassa. Alansa edelläkävijänä Glastonin tavoitteena on lisätä investointeja innovaatioihin ja kehityshankkeisiin. Liikevaihdon kasvu, tuotevalikoiman optimointi sekä tuottavuuden parantaminen vaikuttavat myönteisesti kannattavuuden kehitykseen.

Meille Glastonilla kestävä liiketoiminta on strateginen painopistealue. Tavoitteenamme on olla alamme johtava yhtiö myös matkalla kohti kestävää tulevaisuutta. Hiilineutraaliuden tavoittelussa yhteiskunnat keskittyvät entistä enemmän rakennusten energiatehokkuuteen. Glastonin teknologiaratkaisut ovat kestävän kehityksen edistämisen ytimessä, sillä suurin osa liiketoiminnastamme kohdistuu arkkitehtuurisegmenttiin, jossa tuotteemme parantavat rakennusten energiatehokkuutta ja turvallisuutta. Rakennusten energiankulutuksen vähentämisen korostuessa erityisesti eristyslasiteknologian kysynnän odotetaan kasvavan. Pyrkiessämme kestävään kehitykseen olemme asettaneet taloudellisten tavoitteiden ohella ei-taloudellisia tavoitteita, kuten esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ja työturvallisuuden parantamista koskevat tavoitteet.

Katsauskaudella yleinen luottamus talouteen kasvoi lisäten investointeja. Asiakkaidemme liiketoiminnan aktiviteetti parani useimmilla alueilla ja markkinoilla. Asiakasaktiviteetin kasvun ja asiakasprojektien uudelleen käynnistymisen johdosta odotamme positiivisen markkinakehityksen jatkuvan vuoden 2021 jälkipuoliskolla, mikä indikoi hyvää, COVID-19:a edeltävän tasoista tilauskertymää.”

GLASTON-KONSERNIN AVAINLUVUT

M€ 4–6/2021 4–6/2020 1–6/2021 1–6/2020 1–12/2020
Saadut tilaukset 65,9 24,0 113,2 69,6 153,5
josta palvelutoimintaa 16,8 9,9 34,3 25,4 57,1
josta palvelutoimintaa, % 25,5 % 41,3 % 30,3 % 36,5 % 37,2 %
Tilauskanta kauden lopussa 87,8 49,1 87,8 49,1 63,9
Liikevaihto 43,3 48,9 83,7 95,9 170,1
josta palvelutoimintaa 14,7 11,2 31,3 27,7 58,1
josta palvelutoimintaa, % 34,0 % 22,8 % 37,4 % 28,9 % 34,1 %
Käyttökate (EBITDA) 3,5 2,6 5,5 4,8 7,6
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät(1 -0,3 0,7 0,5 1,5 3,8
Vertailukelpoinen EBITDA 3,2 3,3 6,0 6,3 11,3
Vertailukelpoinen EBITDA, % 7,4 % 6,7 % 7,2 % 6,5 % 6,7 %
Vertailukelpoinen EBITA 2,4 2,3 4,4 4,4 7,7
Vertailukelpoinen EBITA, % 5,5 % 4,8 % 5,3 % 4,6 % 4,6 %
Liiketulos (EBIT) 1,6 0,6 1,7 0,7 -0,5
Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT) 1,3 1,2 2,2 2,1 3,2
Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT), % 2,9 % 2,5 % 2,6 % 2,2 % 1,9 %
Tulos ennen veroja 0,6 -0,3 0,3 -0,4 -3,3
Kauden tulos 0,4 -1,2 -0,3 -1,5 -5,5
Vertailukelpoinen osakeantioikaistu osakekohtainen tulos, EUR 0,009 0,002 0,018 0,016 0,013
Rekisteröity osakeantioikaistu osakemäärä kauden lopussa (1,000) 84,290 84 290 84 290 84 290 84 290
Liiketoiminnan rahavirta 7,7 -0,3 14,3 -3.4 0,7
Korollinen nettovelka kauden lopussa 21.4 37,4 33,6
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %, (annualisoitu) 2,7 % 1,0 % -0,4 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 5,3 % 4,3 % 4,7 %
Omavaraisuusaste, % 42,1 % 40,8 % 41,2 %
Nettovelkaantumisaste, % 32,1 % 51,8 % 48,8 %
Henkilöstö kauden lopussa 733 755 723

(1 + kulu, - tuotto

LÄHIAJAN KEHITYKSEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT
Vuoden 2021 toisella vuosineljänneksellä maailmantalouden näkymät paranivat edelleen, ja jatkuvasta koronapandemiasta huolimatta aktiivisuus Glastonin markkinoilla kasvoi. Vaikka pandemian vaikutukset ovat vähentyneet, se on edelleen huolenaiheena muun muassa viruksen helpommin tarttuvien varianttien ja maailmanlaajuisesti hitaan rokotustahdin vuoksi. Nämä voivat johtaa uusiin sulkuihin ja tiukempiin matkustusrajoituksiin, jotka vaikuttavat erityisesti huoltotyöhön ja varaosaliiketoimintaan sekä koneiden asennuksiin. Vallitsevissa oloissa asiakkaiden sijoituskäyttäytymiseen liittyy normaalia suurempaa epävarmuutta.

Yhtiö hallitsee aktiivisesti riskejä, jotka liittyvät raaka-aineiden ja komponenttien hintoihin ja saatavuuteen sekä logistiikkakulujen nousuun. Merkittävät toimitusketjun häiriöt voivat vaikuttaa yhtiön suoritukseen.

ANALYYTIKKO- JA LEHDISTÖTILAISUUS

Glastonin toimitusjohtaja Anders Dahlblom ja talousjohtaja Päivi Lindqvist esittelevät katsauksen analyytikoille, sijoittajille ja lehdistölle tänään kello 14.30 suorassa englanninkielisessä webcastissa, johon pääsee seuraavan linkin kautta: https://glaston.videosync.fi/2021-08-05-glastonirq2/register .

Tallenne esityksistä esitysmateriaaleineen on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

toimitusjohtaja Anders Dahlblom, puh. 010 500 500
talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. 010 500 500

Pia Posio, viestintä-, markkinointi- ja sijoittajasuhdejohtaja

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, auto-, aurinkoenergia- ja laiteteollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Meillä on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä kymmenessä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: Nasdaq Helsinki Oy, Keskeiset mediat, www.glaston.net