Glaston Oyj Abp Q1/2020: HYVÄ TILAUSKERTYMÄ VAHVISTI KASSAVIRTAA. LIIKEVOITTOMARGINAALI (EBITA%) PARANI.

GLASTON OYJ ABP              OSAVUOSIKATSAUS     29.4.2021 klo 13.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Glastonin tammi-maaliskuun 2021 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Tiedote on myös saatavilla Glastonin verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net

Yhtiöllä on 1.1.2021 lähtien kolme raportointisegmenttiä: Glaston Heat Treatment, Glaston Insulating Glass ja Glaston Automotive & Display. Services-liiketoiminta sisältyy raportointisegmentteihin. Koneiden ja palveluiden myynti, tilauskertymä ja tilauskanta raportoidaan myös erikseen tuotealuekohtaisena lisätietona. Yhtiö on julkaissut uuden rakenteen mukaiset vertailutiedot 18.3.2021. Suluissa olevat luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna, ellei toisin mainita.

TAMMI–MAALISKUU 2021 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 47,2 (45,6) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 40,4 (46,9) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 2,1 (2,0) miljoonaa euroa eli 5,1 (4,3) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 0,1 (0,1) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT) oli 0,9 (0,9) miljoonaa euroa eli 2,3 (2,0) % liikevaihdosta.
  • Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat 0,8 (0,8) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,010 euroa (0,015).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 6,6 (-3,1) miljoonaa euroa.

GLASTONIN NÄKYMÄT VUODELLE 2021 ENNALLAAN

Saatujen tilausten voimakas elpyminen vuoden 2020 neljännellä neljänneksellä ja elpymisen jatkuminen vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä ennakoivat sekä kone- että palveluliiketoiminnan positiivista kehitystä koko vuodelle 2021. Glastonin tilauskanta oli vuoden 2021 alkaessa 20 prosenttia alhaisempi edellisvuoteen verrattuna, mikä vaikuttaa liikevaihtoon ja vertailukelpoiseen liikevoittoon vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. Tilauskertymän elpyminen vaikuttaa positiivisesti vuoden 2021 jälkipuoliskolla. Glaston odottaa hyvää kehitystä lämpökäsittely- ja eristyslasiteknologiamarkkinoilla, mutta markkinoiden näkyvyys on edelleen normaalia lyhyempi johtuen COVID-19-pandemiasta ja sen vaikutuksista talouden aktiviteettiin, investointeihin ja matkustusrajoituksiin. Ajoneuvolasin jalostusteknologian kysyntä on volatiilia ja epävarmaa COVID-19:n, markkinoiden rakennemuutosten ja ajoneuvojen toimitusketjun häiriöiden vuoksi.

Koska positiivisen markkinakehityksen odotetaan jatkuvan, Glaston Oyj Abp arvioi liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITA:n paranevan edellisvuoden tasosta vuonna 2021. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli 170,1 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITA 7,7 miljoonaa euroa.

TOIMITUSJOHTAJA ANDERS DAHLBLOM:

"Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä Glastonin markkinat kehittyivät edelleen positiivisesti. Saadut tilaukset kasvoivat 3,5 prosenttia vuoden 2020 vastaavaan jaksoon verrattuna ja olivat 47,2 miljoonaa euroa. Erityisesti lämpökäsittelylaitteiden kysyntä kasvoi. Vuoden 2020 tilinpäätöstiedotteessa ennakoidun mukaisesti vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto (40,4 miljoonaa euroa) oli alhainen. Tämä johtui pääasiassa uusien tilausten vähäisestä määrästä viime vuoden toisella ja kolmannella neljänneksellä. Alhaisemmasta liikevaihdosta huolimatta vertailukelpoinen EBITA nousi kuitenkin hieman edellisvuoden tasoa (2,1 miljoonaa euroa) suuremmaksi. Lopputulokseen vaikuttivat pienemmät kiinteät kustannukset ja integraatiosta saadut synergiaedut.

Laajentuneen tuotetarjontamme vahvuudet erityisesti arkkitehtuurisegmentissä näkyivät selvästi alkuvuonna, jolloin solmimme useita asiakassopimuksia sisältäen sekä lämpökäsittely- että eristyslasilaitteita. Ristiinmyynti on strategisesti ja kaupallisesti tärkeää, ja jatkossa se vahvistaa markkina-asemaamme entisestään. Ristiinmyynti tuo lisäarvoa myös asiakkaillemme, jotka saavat etua teknologiaratkaisujensa yhtenäistämisestä sekä tehostetusta palveluosaamisesta ja palveluiden saatavuudesta. Strategista merkittävyyttä osoittaa myös se, että aiemmin tällä viikolla Glaston julkisti uuden tilauksen johtavalta eurooppalaiselta tasolasin valmistajalta karkaisulinjasta, useista eristyslasilinjoista, hiomalinjasta sekä muista laitteista. Vuoden 2021 toisella neljänneksellä saatuihin tilauksiin kirjattu tilaus vahvistaa Glastonin asemaa eristyslasiteknologioiden avainosaajana.

Tämän vuoden ykkösprioriteettimme on Glastonin strategian uudistaminen, ja tämä työ onkin jo hyvässä vauhdissa. Parhaillaan arviomme erilaisia kasvuvaihtoehtoja ja olemme jo tunnistaneet useita kiinnostavia markkinamahdollisuuksia. Tarkka analyysi luo vankan perustan kestäville päätöksille ja toimintasuunnitelmille. Keskeisiä tavoitteitamme ovat menestyminen yhdessä asiakkaiden kanssa, sitoutunut henkilöstö ja omistaja-arvon luominen. Bystronic glass -integraation koko potentiaalin hyödyntäminen on toinen keskeinen aihe asialistallamme. Integraation toinen vaihe on käynnissä ja tiiviisti sidoksissa strategiaprosessiin. Toinen vaihe kattaa laitteiden ja palveluiden kaupalliset mahdollisuudet, joihin liittyy esimerkiksi palveluliiketoimintojemme integroitu kasvustrategia. Tiedotamme strategiaprosessin keskeisistä tuloksista elokuussa 2021.

Viime vuonna turvallisen ja terveellisen elämän ja työympäristön merkitys kasvoi edelleen. Turvallisuus on Glastonin toiminnan ytimessä. Lasin karkaisu- ja laminointiteknologiat, joilla lasista saadaan vahvempaa ja vaaratonta, kuuluvat keskeiseen osaamiseemme. Tiukemmat rakennuslait ja -määräykset kasvattavat näiden teknologioiden kysyntää. Turvallisuus on meille vahva painopiste myös sisäisesti. Haluamme, että henkilöstömme työskentelee turvallisessa ja terveellisessä työympäristössä. Tavoitteena on nolla työtapaturmaa.  Positiivista on se, että vuonna 2020 tapaturmat laskivat 14:ään edellisvuoden 22:sta, ja tätä parantamista aiomme jatkaa. Työturvallisuuden kaltainen parantaminen on yksi vuoden 2021 keskeisistä painopisteistämme.

Katsauskaudella Glastonin markkinat kehittyivät edelleen hyvin. Asiakasaktiivisuuden lisääntyessä ja asiakasprojektien käynnistyessä uudelleen odotamme myönteisen kehityksen jatkuvan vuonna 2021. Tämä tarkoittaa kone- ja palveluliiketoimintojen positiivisen tilauskertymän jatkumista sekä hyvää liikevaihdon kehitystä."

GLASTON-KONSERNIN AVAINLUVUT

Tulos ennen veroja -0,3 -0,1 -3,3
Kauden tulos -0,7 -0,2 -5,5
Vertailukelpoinen osakeantioikaistu osakekohtainen tulos, EUR 0,010 0,015 0,013
Rekisteröity osakeantioikaistu osakemäärä kauden lopussa (1 000)  84 290 84 290 84 290
Liiketoiminnan rahavirta  6,6 -3,1  0,7
Korollinen nettovelka kauden lopussa 28,4 37,2 33,6
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %, (annualisoitu) 0,2 % 0,3 % -0,4 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 3,1 % 3,1 % 4,7 %
Omavaraisuusaste, % 40,0 % 40,7 % 41,2 %
Nettovelkaantumisaste, % 41,8 % 50,7 % 48,8 %
Henkilöstö kauden lopussa 721 752 723

LÄHIAJAN KEHITYKSEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Edelleen jatkuvasta COVID-19-pandemiasta huolimatta aktiivisuus lisääntyi Glastonin markkinoilla vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä. Rokotteiden käyttöönotto ja satojen miljoonien ihmisten rokottaminen on herättänyt odotuksia käänteestä pandemiassa myöhemmin tänä vuonna.

Tästä huolimatta lyhyen aikavälin riskit liittyvät edelleen lähinnä COVID-19-pandemian vaikutuksiin, kuten viruksen uusiin muunnoksiin, rokotusohjelmien hitauteen ja annosten riittämättömyyteen. Nämä voivat johtaa uusiin sulkuihin ja tiukempiin matkustusrajoituksiin, jotka vaikuttavat erityisesti huoltotyöhön ja varaosaliiketoimintaan sekä koneiden asennuksiin. Vallitsevissa oloissa asiakkaiden sijoituskäyttäytymiseen liittyy normaalia suurempaa epävarmuutta.

Yhtiö hallitsee aktiivisesti riskejä, jotka liittyvät raaka-aineiden ja komponenttien hintoihin ja saatavuuteen sekä logistiikkakulujen nousuun.

ANALYYTIKKO- JA LEHDISTÖTILAISUUS

Glastonin toimitusjohtaja Anders Dahlblom ja talousjohtaja Päivi Lindqvist esittelevät katsauksen julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja lehdistölle tänään kello 14.30 suorassa englanninkielisessä webcastissa, johon pääsee seuraavan linkin kautta: https://glaston.videosync.fi/2021-04-29-interimreport-q1 .

Tallenne esityksistä esitysmateriaaleineen on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

toimitusjohtaja Anders Dahlblom, puh. 010 500 500
talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. 010 500 500

Pia Posio, viestintä-, markkinointi- ja sijoittajasuhdejohtaja

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, auto-, aurinkoenergia- ja laiteteollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Meillä on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä kymmenessä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: Nasdaq Helsinki Oy, Keskeiset mediat, www.glaston.net