Glaston Oyj Abp Q1/2020: Saadut tilaukset vakaat ja liikevaihto kasvoi, vuoden 2020 vertailukelpoisen EBITAn arvioidaan heikkenevän edellisvuodesta

GLASTON OYJ ABP              OSAVUOSIKATSAUS     28.4.2020 klo 13.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Glastonin tammi-maaliskuun 2020 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Tiedote on myös saatavilla Glastonin verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net.

Osavuosikatsaus sisältää tulevaa kehitystä koskevia arvioita, joihin liittyy riskejä ja epävarmuustekijöitä sekä muita tekijöitä, joiden seurauksena Glastonin tulos, toiminta ja saavutukset voivat poiketa olennaisesti arvioidusta. Tulevaisuutta koskeviin arvioihin sisältyy riskejä, epävarmuustekijöitä ja olettamuksia, ja arvioiden toteutuminen riippuu tulevasta liiketoimintaympäristöstä ja muista olosuhteista, kuten koronaviruspandemian kehittymisestä.

TAMMI–MAALISKUU 2020 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 45,6 (22,9, pro forma 45,3) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 46,9 (20,8, pro forma 44,3) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 2,0 (0,6, pro forma 2,8) miljoonaa euroa eli 4,3 (2,7, pro forma 6,3) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 0,1 (-0,8, pro forma 0,8) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT) oli 0,9 (0,1, pro forma 1,6) miljoonaa euroa eli 2,0 (0,4, pro forma 3,5) % liikevaihdosta.
  • Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat -0,8 (-0,8, pro forma -0,8) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,007 (-0,006, pro forma 0,041) euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli -3,1 (1,8) miljoonaa euroa.
  • Bystronic glass -integraatioon liittyvät toteutuneet kustannussynergiat olivat 0,8 miljoonaa euroa. Kaikkien tehtyjen toimenpiteiden vuotuiset kustannussäästöt ovat 5,0 miljoonaa euroa.
  • Koronaviruspandemian aiheuttaman epävarmuuden valossa Glastonin hallitus on päättänyt perua 11.2.2020 antamansa voitonjakoehdotuksensa ja ehdottaa yhtiökokoukselle että pääomanpalautusta ei jaeta vuodelta 2019.

GLASTONIN NÄKYMIÄ VUODELLE 2020 TARKENNETTU

Glaston Oyj Abp arvioi vuoden 2020 vertailukelpoisen EBITAn heikkenevän vuoden 2019 tasolta. Heikon näkyvyyden ja nopeiden markkinaliikkeiden takia heikkenemisen laajuutta ei tässä vaiheessa voida luotettavasti arvioida. Yhtiön tämän hetken arvio on, että toisen ja kolmannen neljänneksen saadut tilaukset tulevat olemaan normaalia alhaisemmalla tasolla. Joidenkin tilauksien toimitusten siirtyminen vaikuttaa lähiajan liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen. Arvioihin liittyy poikkeuksellisen paljon epävarmuutta, ja tilanne saattaa muuttua hyvinkin nopeasti.

Glaston Oyj Abp julkaisi 20.3.2020 pörssitiedotteen, jossa todettiin, että koronavirustilannetta seuranneen maailmanlaajuisen taloudellisen tilanteen merkittävän heikentymisen ja yhtiön liiketoimintaympäristössä tapahtuneiden nopeiden muutosten takia yhtiö perui 11.2.2020 annetun tulosohjeistuksensa. Lisäksi todettiin, että yhtiön vertailukelpoinen EBITA ei todennäköisesti kasva vuonna 2020.

TOIMITUSJOHTAJA ARTO METSÄNEN: Tyydyttävä neljännes epävarmassa markkinassa

”Vuoden 2020 ensimmäinen neljännes oli vallitseviin olosuhteisiin nähden tyydyttävä. Alkuvuodesta Aasian ja varsinkin Kiinan kysyntää heikentänyt ja myöhemmin neljänneksellä myös länsimaiden kehitykseen vaikuttanut COVID19-koronavirus on vaikuttanut meidän kaikkien arkeen ja työhön. Ensimmäisellä neljänneksellä koronavirus ei kuitenkaan vielä merkittävästi näkynyt saaduissa tilauksissa, jotka olivat edellisvuoden vastaavan kauden tasolla (pro forma). Eristyslasikoneiden kysyntä kasvoi vahvasti kompensoiden jo pidempään jatkunutta ajoneuvolasikoneiden heikkoa kysyntää. Lämpökäsittelykoneiden kysyntä oli lähes edellisvuoden tasolla. Matkustusrajoitukset ja eri maiden kansalliset eristämistoimenpiteet vaikuttivat huoltopalveluihin, mutta laaja huoltoverkostomme sekä panostuksemme etäpalveluihin tukivat kuitenkin tuotealueen kehitystä, joka oli olosuhteisiin nähden tyydyttävällä tasolla. Tilauskantaan sisältyvien projektien osalta olemme toistaiseksi nähneet ainoastaan yksittäisten toimitusten siirtymisiä myöhempään ajankohtaan. Tällä hetkellä käytävät keskustelut asiakkaiden kanssa eivät indikoi tilauksien perumisia, mutta tilanne saattaa muuttua nopeasti, ja seuraamme tilauskantamme kehittymistä tarkasti. Kaikki tuotantolaitoksemme ovat normaalissa operatiivisessa toiminnassa ja suuri osa toimituksista hoidetaan suunnitelmien mukaisesti. Myös komponenttien saatavuus on turvattu lähikuukausiksi.

Olemme toteuttaneet Bystronic glass -integraation suunniteltua nopeammalla aikataululla, ja samalla myös ylittäneet arviomme vuotuisista kustannussäästöistä. Ensimmäisen neljänneksen lopussa vuotuisia integraatioon liittyviä kustannussäästöjä olivat noin 5 miljoonaa euroa. Yritysoston yhteydessä arvioimme saavuttavamme noin 4 miljoonan euron vuotuiset säästöt vuoteen 2021 mennessä. Tästä eteenpäin integraatioprojekteja jatketaan osana yhtiön normaalia johtamista, ja integraatioprojektien erillinen taloudellinen seuranta ovat päättyneet huhtikuussa.

Glastonilla ei ole toistaiseksi raportoitu ainoatakaan virustartuntaa. Iso osa henkilöstöstämme on jo pitkään hoitanut tehtävänsä etätyönä sekä oman terveytensä että tuotantohenkilöstön terveyden turvaamiseksi. Haluankin kiittää kaikkia glastonilaisia heidän sinnikkyydestään, joustavuudestaan ja mukautumisestaan toimintatapojemme nopeaan muutokseen.

Olemme ryhtyneet ripeisiin toimenpiteisiin yhtiön taloudellisen vakauden turvaamiseksi. Olemme luoneet itsellemme työkalut, joiden avulla pystymme sopeuttamaan toimintaamme nopealla aikataululla. Suomessa olemme käyneet YT-neuvottelut, joissa olemme sopineet koko henkilöstöä koskevista vaiheittaisista lomautuksista joustavasti ja tilanteen kehittymisen mukaisesti. Vastaavia toimenpiteitä on toteutettu tai suunnitteilla myös Saksassa, Sveitsissä ja kaikissa muissa toimipaikoissa. Seuraamme jatkuvasti tilanteen kehittymistä, tilauksia ja tilauskantaa, yhtiön kassavirtaa ja maksuvalmiutta sekä tarjolla olevia eri maiden valtiollisia ja muita tukia. Yhtiön likviditeettitilanne on tällä hetkellä hyvä, ja edellä mainituilla toimenpiteillä varaudumme tulevien kuukausien epävarmaan kehitykseen.

Markkinoilla epävarmuus on suuri ja näkyvyys heikko. Siksi on vielä liian aikaista arvioida koronakriisin vaikutuksia luotettavasti, mutta arvioimme vuoden 2020 vertailukelpoisen EBITAn heikkenevän vuoden 2019 tasolta. Heikon näkyvyyden ja nopeiden markkinaliikkeiden takia heikkenemisen laajuutta ei tässä vaiheessa voida luotettavasti arvioida. Tämän hetken arviomme on, että toisen ja kolmannen neljänneksen saadut tilaukset tulevat olemaan normaalia alhaisemmalla tasolla. Joidenkin tilauksien toimitusten siirtyminen vaikuttaa lähiajan liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen Tämän epävarmuuden valossa Glastonin hallitus on päättänyt perua aiemmin antamansa voitonjakoehdotuksensa ja ehdottaa yhtiökokoukselle, että pääomanpalautusta ei makseta vuodelta 2019.”

GLASTON-KONSERNIN AVAINLUVUT

Glaston Oyj Abp:n Bystronic glass -yritysosto saatettiin päätökseen 1.4.2019. Tämän osavuosikatsauksen vertailutiedot kaudelta 1.1.–31.3.2019 eivät sisällä Bystronic glassin lukuja. Glaston Oyj Abp on laatinut tilintarkastamattomat taloudelliset pro forma -tiedot havainnollistaakseen 1.4.2019 toteutuneen Bystronic glassin hankinnan vaikutuksia konsernin toiminnan tulokseen ja taloudelliseen asemaan sekä parantaakseen taloudellisten tietojen vertailukelpoisuutta. Tässä osavuosikatsauksessa esitetään tilintarkastamattomat taloudelliset pro forma -tiedot 1.1.–31.3.2019 ja 1.1.–31.12.2019 ikään kuin yrityskauppa olisi toteutunut jo 1.1.2018. Taloudelliset pro forma -tiedot on otsikoitu pro forma -tiedoiksi niissä osavuosikatsauksen kohdissa, joissa tietoja esitetään.

1.1.2020 alkaen yhtiöllä on kolme raportointisegmenttiä: Glaston Heat Treatment, Glaston Insulating Glass ja Glaston Automotive & Emerging Technologies. Services-liiketoiminta sisältyy raportointisegmentteihin. Koneiden ja palveluiden myynti, tilauskertymä ja tilauskanta raportoidaan myös erikseen tuotealuekohtaisena lisätietona. Yhtiö on julkaissut uuden rakenteen mukaiset vertailutiedot 18.3.2020.

M€

Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT), % 2,0 % 0,4 % 3,3 % 3,5 % 3,7 %
Tulos ennen veroja -0,1 -1,1 -4,4 0,3 3,8
Kauden tulos -0,2 -1,1 -6,4 -0,3 3,1
Vertailukelpoinen osakeantioikaistu osakekohtainen tulos, EUR 0,007 -0,006 0,011
Rekisteröity osakeantioikaistu osakemäärä kauden lopussa (1 000)   84 290  38 727  84 290
Liiketoiminnan rahavirta -3,1 1,8 10,8
Korollinen nettovelka kauden lopussa 37,2 8,4 33,0
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % (annualisoitu) 0,3 % -4,7 % -1,3 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), % (annualisoitu) 3,1 % -3,4 % 8,7 %
Omavaraisuusaste, % 40,7 % 55,1 % 41,6 %
Nettovelkaantumisaste, % 50,7 % 16,8 % 45,0 %
Henkilöstö kauden lopussa, kpl 752 350 790

LÄHIAJAN KEHITYKSEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä koronavirustilanteen seurauksena maailmanlaajuinen taloudellinen tilanne on heikentynyt merkittävästi. Glastonin liiketoimintaympäristössä on tapahtunut nopeita muutoksia ja investointihalukkuus on pienentynyt. Heikon näkyvyyden ja voimakkaiden markkinaliikkeiden takia yhtiön kaikkien liiketoiminta-alueiden kysyntään liittyy poikkeuksellisen paljon epävarmuutta. Lisäksi laitteiden asennukset ovat vaikeutuneet ja huoltoliiketoiminnan toimintaedellytykset ovat heikentyneet matkustusrajoitusten ja asiakkaiden tuotantorajoitusten tai tehtaiden sulkemisten johdosta.

Epävarmuus markkinoilla saattaa vaikuttaa sekä Glastonin uusin tilauksiin että tilauskannassa oleviin tilauksiin, jotka voivat siirtyä merkittävästi eteenpäin tai peruuntua. Glaston käy jatkuvaa vuoropuhelua asiakkaiden kanssa tilanteen kartoittamiseksi ja ehkäisemiseksi.

Mikäli COVID19-viruspandemia lamauttaa maailmantaloutta pidemmän ajan, ja Glastonin asiakkaiden halukkuus investoida uusiin laitteisiin vähenee merkittävästi, ja huoltoliiketoiminnan toimintaedellytykset eivät palaudu, se vaikuttaa yhtiön liikevaihtoon, tulokseen ja rahavirtaan. Mikäli matalasuhdanne jatkuu pitkään, yhtiön maksuvalmius ja -kyky saattavat heikentyä. Yhtiön tuloksen ja rahoitusaseman heikentyessä voimakkaasti rahoitussopimuksen kovenantit saattavat rikkoutua, mikä voi johtaa rahoituskustannusten merkittävään kasvuun. Yhtiö hallinnoi riskiä kustannussäästöillä, tiukentuneella rahankäytöllä ja riskienhallinnalla sekä ennakoivilla keskusteluilla rahoittajien kanssa.

Koronaviruspandemian leviäminen yhtiön tuotantolaitoksiin saattaa aiheuttaa yhden tai useamman tuotantolaitoksen sulkemisen, ja sillä voi olla merkittävä vaikutus yhtiön taloudelliseen kehitykseen. Yhtiö on ryhtynyt ripeisiin toimenpiteisiin estääkseen kyseisen riskin totetumisen, ja sen henkilöstö on muun muassa jo pitkään tehnyt etätyötä tuotantohenkilöstön suojelemiseksi.

TIEDOTUSTILAISUUS

Glastonin toimitusjohtaja Arto Metsänen ja talousjohtaja Päivi Lindqvist esittelevät katsausta julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja lehdistölle suomeksi kello 15.00.

Suoraa audiocast-lähetystä voi seurata linkin kautta: https://glaston.videosync.fi/2020-04-28-q1. Tallenne esityksestä on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

Osallistujat voivat myös osallistua puhelinkonferenssiin, joka järjestetään audiocast-lähetyksen yhteydessä. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5–10 minuuttia ennen kokouksen alkua johonkin alla olevista numeroista ja käyttämällä alla olevaa osallistujatunnusta.

Osallistujatunnus: 48029367#

Suomi: 09 81 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
UK: +44 333 300 0804
USA: +1 631 913 1422

toimitusjohtaja Arto Metsänen, puh. 010 500 500
talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. 010 500 500

Joséphine Mickwitz, IR-, viestintä- ja markkinointijohtaja, puh. +358 10 500 5070

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka tarjoaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja rakennus-, ajoneuvo-, aurinkoenergia- sekä kaluste- ja laiteteollisuuden tarpeisiin. Lisäksi yhtiö tukee uusien, lasiin älyä integroivien teknologioiden kehittämistä.

Huhtikuusta 2019 lähtien Bystronic glass on osa Glastonia. Yhdessä olemme sitoutuneita tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta tietotaitoa että viimeisimpiä teknologioita lasinjalostuksen alalla, tarkoituksenamme rakentaa parempaa huomista turvallisemmilla, älykkäämmillä ja energiatehokkaammilla ratkaisuilla. Toimimme globaalisti tuotannon, palveluiden ja myynnin saralla yhdessätoista maassa. Glastonin osake (GLA1V) on noteerattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: NASDAQ Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.glaston.net