Glaston panostaa hiilijalanjälkensä pienentämiseen – ensimmäinen päästövähennystavoite saavutettu

Glaston Oyj Abp    Lehdistötiedote  10.2.2023 klo 10.15

Yhtiön strategisten painopisteiden mukaisesti Glaston keskittyi vuonna 2022 hiilijalanjälkensä pienentämiseen. Glastonin oman toiminnan kasvihuonepäästöt laskivat 43 % edellisvuoteen verrattuna. Tulos saavutettiin pääosin siirtymällä uusiutuvan sähkön käyttöön Glastonin Suomen ja Saksan tuotantolaitoksissa sekä investoimalla uuteen lämmönjakojärjestelmään Sveitsissä.

Kestävän liiketoiminnan edistämiseksi Glastonin strategiassa vuosille 2021‒2025 yhdeksi ei-taloudelliseksi tavoitteeksi asetettiin oman toiminnan suorien ja epäsuorien kasvihuonekaasupäästöjen (scope 1 ja 2 päästöt) vähentäminen suhteessa liikevaihtoon 50 prosentilla vuoden 2020 tasosta vuoteen 2025 mennessä.

Tavoitteen saavuttamiseksi Glastonissa tehtiin viime vuonna investointeja energiatehokkuuteen ja lisättiin uusiutuvan sähkön käyttöä. Näiden toimenpiteiden seurauksena kasvihuonekaasupäästöt (scope 1 ja 2) laskivat 43 % vuoteen 2021 verrattuna ja olivat 1 491 tonnia.  Kasvihuonepäästöt suhteessa liikevaihtoon laskivat 57 % verrattuna lähtötilanteeseen (vuosi 2020) ja 50 prosentin strateginen tavoite saavutettiin.

Tulos saavutettiin siirtymällä vuoden 2022 alussa uusiutuvan sähkön käyttöön Suomen ja Saksan tuotantolaitoksilla. Lisäksi Sveitsin yksikön lämmönjakojärjestelmä uusittiin, mikä vähentää kaasun kulutusta huomattavasti.

Sveitsin tuotantoyksikössä, joka on käyttänyt uusiutuvaa sähköä jo pitkään, investointiin edelleen sähkön kulutuksen vähentämiseen asentamalla tuotantolaitoksen katolle lähes 400 aurinkopaneelia, joiden kapasiteetti on yhteensä yli 150 kWp. Aurinkopanelit ovat tuottaneet energiaa tehtaan omaan käyttöön marraskuusta 2022 lähtien, ja joulukuun alusta lähtien jonkin verran sähköä on syötetty myös kantaverkkoon. Aurinkopaneelien määrä lisätään edelleen tänä vuonna.

”Kestävä liiketoiminta on yksi strategiamme painopistealueista. Otimme merkittävän askeleen eteenpäin vuonna 2022 saavuttamalla 50 prosentin päästövähennystavoitteemme jo strategiakauden alkupuolella. Vaikka päästömme ovat merkittävästi pienentyneet, jatkamme työtämme omien päästöjemme vähentämiseksi. Lisäksi liiketoimintamme luonne huomioiden tiedämme, että valtaosa toimintaamme liittyvistä päästöistä syntyy arvoketjussamme. Olemme laskeneet ilmastovaikutuksemme arvoketjumme alku- ja loppupäässä vuodelta 2021 ja nämä tulokset muodostavat lähtökohdan tulevalle työlle. Seuraava koko arvoketjun päästöt kattava tavoitteemme on jo työn alla. Haluamme toimia tälläkin alueella toimialamme edelläkävijänä ja kannustaa asiakkaitamme ja toimittajiamme ottamaan päästöjen vähentämisen agendalleen”, sanoo Glastonin toimitusjohtaja Anders Dahlblom.

Päivi Lindqvist, talousjohtaja ja Kestävä liiketoiminta & jatkuva parantaminen -kulmakivihankkeen sponsori, puh. 010 500 500

Pia Posio
Viestintä-, markkinointi- ja IR-johtaja

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, auto-, aurinkoenergia- ja näyttöteollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Meillä on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä yhdeksässä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä.