Glaston tammi-syyskuun 2014 osavuosikatsaus: positiivinen kannattavuuskehitys jatkui; uuskonemarkkinat piristymässä

Glaston Oyj Abp           OSAVUOSIKATSAUS                               28.10.2014 klo 13.00

Glaston Oyj Abp on siirtynyt Finanssivalvonnan Määräykset ja ohjeet 7/2013 (liikkeeseenlaskijan tiedonantovelvollisuus) mahdollistamaan julkistamismenettelyyn ja julkistaa tällä pörssitiedotteella liitteenä olevan osavuosikatsauksena tammi-syyskuulta 2014. Tämä tiedote on tiivistelmä Glaston Oyj Abp:n tammi-syyskuun 2014 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Raportti on saatavilla myös yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net.

KESKEISTÄ KATSAUSKAUDELTA 1.1.-30.9.2014

• Saadut tilaukset olivat tammi-syyskuussa 89,6 (90,0) miljoonaa euroa. Kolmannen vuosineljänneksen saadut tilaukset olivat 34,1 (34,2) miljoonaa euroa.
  • Tilauskanta 30.9.2014 oli 43,1 (42,0) miljoonaa euroa.
  • Konsernin liikevaihto tammi-syyskuussa oli 83,8 (86,4) miljoonaa euroa ja kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto oli 25,5 (26,3) miljoonaa euroa.
  • Käyttökate oli 5,1 (7,5) miljoonaa euroa eli 6,1 (8,6) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 2,4 (0,3) miljoonaa euroa eli 2,9 (0,3) % liikevaihdosta.  Kolmannen vuosineljänneksen liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 1,1 (-0,4) miljoonaa euroa, eli 4,3 (-1,6) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos oli 1,8 (4,0) miljoonaa euroa eli 2,1 (4,7) % liikevaihdosta. Kolmannen vuosineljänneksen liiketulos oli 1,1 (-0,4) miljoonaa euroa, eli 4,3 (-1,7) % liikevaihdosta.
  • Jatkuvien toimintojen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) oli 4,9 (10,5) %.
  • Jatkuvien toimintojen tammi-syyskuun osakekohtainen tulos oli 0,00 (0,02) euroa. Jatkuvien ja lopetettujen toimintojen osakekohtainen tulos oli yhteensä 0,00 (0,02) euroa.
  • Konsernin korolliset nettovelat olivat 9,5 (11,4) miljoonaa euroa.

TOIMITUSJOHTAJA ARTO METSÄNEN:
"Kolmas neljännes oli kannattavuuden kannalta hyvä ja jälleen yksi askel oikeaan suuntaan. Systemaattiset toimenpiteemme kannattavuuden parantamiseksi siis purevat. Vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen jälkeen on liiketulos ilman kertaluonteisia eriä jokaisella neljänneksellä parantunut edellisvuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna, pois lukien vuoden 2014 ensimmäinen neljännes. Kolmannen neljänneksen liiketulos 1,1 miljoonaa euroa oli selkeästi vertailujaksoa parempi, ollen 4,3 % liikevaihdosta. Tulos ei vielä vastaa taloudellisia tavoitteitamme, mutta olemme saavuttamassa tuota tasoa.

Ennustamme edelleen liikevaihtomme kasvavan viime vuoteen verrattuna, vaikkakin alkuvuosi oli haastava. Markkinoilla on kuitenkin nähtävissä piristymistä ja tilauskantamme on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla.

Toteutimme katsauskaudella strategiamme mukaisen yritysoston ostamalla Glassrobotsin teollisoikeudet. Tämä hankinta avaa meille useita uusia mahdollisuuksia. Ensinnäkin voimme hyödyntää yhtiön asennettua konekantaa tarjoamalla siihen huolto- ja varaosapalveluita, ja olemmekin jo saaneet merkittäviä varaosatilauksia. Lisäksi ostetun yhtiön karkaisukonepuolen teknologia on varsin arvostettu erityisesti vaativimmassa asiakassegmentissä. Seuraamme jatkuvasti alamme toimijoiden tilannetta mikäli muita mahdollisuuksia strategiaamme tukeviin täsmäostoihin syntyy.”

GLASTONIN NÄKYMÄT VUODELLE 2014 ENNALLAAN
Glaston arvioi vuoden 2014 liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä kasvavan.

AVAINLUVUT 30.9.2014 30.9.2013 31.12.2013

Tilauskanta, milj. euroa                   43,1                  42,0                       39,1
Saadut tilaukset, milj. euroa                   89,6                  90,0                     123,3
Liikevaihto, milj. euroa                   83,8                  86,4                     122,2
Käyttökate (EBITDA), milj. euroa                     5,1                   7,5                       10,5
Käyttökate (EBITDA), % liikevaihdosta                     6,1                   8,6                         8,6
Liiketulos (EBIT), milj. euroa                     1,8                   4,0                         5,9
Liiketulos (EBIT), % liikevaihdosta                     2,1                   4,7                         4,8
Kauden voitto/tappio, milj. euroa                     0,5                   3,0                         1,3
Osakekohtainen tulos                   0,00                  0,02                       0,01
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa                     0,7                   3,3                         7,1
Sijoitetun pääoman tuotto, %, suhteutettuna koko vuoden tulokseksi                     4,9                  10,5                         9,9
Bruttoinvestoinnit, milj. euroa                     2,1                   2,0                         2,8
Omavaraisuusaste, %                   47,5                  46,6                       45,4
Velkaantumisaste, %                   42,5                  49,8                       49,3

TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Uusien koneiden markkinat jatkoivat vuoden 2014 kolmannella neljänneksellä myönteistä kehitystään. Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa koneliiketoiminta virkistyi selkeästi edelliseen vuosineljännekseen verrattuna. Huoltomarkkinoiden vakaa kehitys jatkui kannattavuuden säilyessä hyvänä.

Machines-segmentissä vuoden toisella neljänneksellä alkanut myönteinen kehitys vahvistui kolmannella neljänneksellä. Pohjois-Amerikassa markkina jatkui vireänä ja EMEA:n alueella virkistymistä oli nähtävissä laajalla rintamalla. Yhdysvaltojen osuus uusista lämpökäsittelykonetilauksista oli merkittävä. Sekä tilausten saamista että kannattavuuskehitystä edesauttoi euron heikentyminen suhteessa US dollariin. Keski-Euroopan maiden positiivinen kehitys jatkui kysynnän kohdistuessa vahvasti lämpökäsittelykoneisiin. Etelä-Amerikassa markkinat jatkuivat haastavina sekä esi- että lämpökäsittelykoneiden osalta. Aasiassa markkinat kehittyivät odotettua vaisummin. Esikäsittely- ja lämpökäsittelykoneiden kysyntä oli epätyydyttävää sekä Kiinassa että Tyynenmeren alueella.

Huoltomarkkinoilla Glastonin asema säilyi vahvana vuoden kolmannella neljänneksellä heikohkosta markkinatilanteesta huolimatta. Lämpökäsittelykoneiden varaosien ja päivitystuotteiden myynnissä esiintyi hitautta. Pohjois-Amerikassa esikäsittelykoneiden varaosamyynnin kehitys oli epätyydyttävä lämpökäsittelykoneiden varaosamyynnin jatkuessa vakaana. EMEA-alueella lämpökäsittelykoneiden varaosamyynti kehittyi suunnitellusti Turkkia ja Venäjää lukuun ottamatta. Aasiassa varaosien heikko kysyntä jatkui vuoden kolmannella neljänneksellä. Pohjois-Amerikassa vilkastunut uuskonemyynti heijastui vahvasti päivitystuotteiden myyntiin, mutta myös muilla alueilla päivitystuotteiden kysynnässä oli havaittavissa hidastumista. Huoltotyömyynti eteni suunnitellusti.

NÄKYMÄT
Glaston arvioi edelleen kokonaismarkkinoiden kasvavan maltillisesti vuonna 2014. Pohjois-Amerikassa ja EMEA-alueella myönteisen markkinakehityksen arvioidaan jatkuvan loppuvuoden aikana. Aasiassa ja erityisesti Kiinassa ylikapasiteetti ja hidastunut toimistorakentaminen heikentävät lasinjalostuskoneiden kysyntää. Etelä-Amerikassa markkinat jatkuvat arviomme mukaan loppuvuoden aikana suhteellisen hiljaisina kysynnän jäädessä matalalle tasolle.

Turvalasimarkkinoiden, joilla Glaston pääasiassa toimii, arvioidaan kasvavan vuoteen 2017 asti vajaat 7 prosenttia vuodessa. Tämän lisäksi yhtiö hakee kasvua erityisesti työkaluissa ja koko elinkaaren kattavissa huoltopalveluissa. Glastonin kannattavuuden kehittämisen ja kasvun ajureita ovat rakennusteollisuuden kysynnän piristyminen, turvalasin sekä energiatehokkaiden ja laadukkaampien lasiratkaisujen kasvava kysyntä, sekä aurinkoenergiatuotannon kasvu.

TIEDOTUSTILAISUUS
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille järjestetään 28.10.2014 klo 14 yhtiön pääkonttorilla Yliopistonkatu 7, 00100 Helsinki.

JULKISTAMISMENETTELY
Glaston Oyj Abp on siirtynyt Finanssivalvonnan Määräykset ja ohjeet 7/2013 (liikkeeseenlaskijan tiedonantovelvollisuus) mahdollistamaan julkistamismenettelyyn ja julkistaa tällä pörssitiedotteella liitteenä olevan osavuosikatsauksena tammi-syyskuulta 2014. Osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2014 on tämän tiedotteen liitetiedostona pdf-muodossa sekä saatavilla yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.glaston.net.

toimitusjohtaja Arto Metsänen, puh. 010 500 6100
talousjohtaja Sasu Koivumäki, puh. 010 500 500

Lähettäjä:
Viestintä- ja markkinointijohtaja

Glaston on kansainvälinen lasiteknologiayhtiö, joka kehittää tuotteita arkkitehtuuri-, aurinkoenergia-, kaluste- ja laite- sekä ajoneuvoteollisuudelle. Tuotevalikoimamme vaihtelee esikäsittely- ja turvalasikoneista huoltopalveluihin. Tuemme asiakkaidemme menestystä tuottamalla palveluita kaikkiin lasinjalostusketjun tarpeisiin koko tuotteen elinkaaren ajan. Lisätietoja osoitteessa www.glaston.net. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small Cap -listalla.

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.glaston.net

.