Glaston tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2023: Kannattavuus parani tasaisesti koko vuoden 2023

Glaston Oyj Abp         TILINPÄÄTÖSTIEDOTE                 15.2.2024 klo 8.30

Tämä tiedote on tiivistelmä Glastonin tilinpäätöstiedotteesta 2023. Tiedote kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Tiedote on myös saatavilla Glastonin verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net.

Glastonilla on 1.10.2023 lähtien kaksi raportointisegmenttiä: Architecture ja Mobility, Display & Solar. Palveluliiketoiminta sisältyy raportointisegmentteihin. Yhtiö julkaisi 24.11.2023 uuden rakenteen mukaiset vertailutiedot.

LOKA–JOULUKUU 2023 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 57,6 (51,7) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 59,7 (59,8) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 4,6 (4,2) miljoonaa euroa eli 7,6 (7,0) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 2,7 (2,5) miljoonaa euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 13,1 (8,7) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,039 (0,027) euroa.

TAMMI–JOULUKUU 2023 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 220,3 (253,0) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 219,7 (213,5) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 14,9 (13,6) miljoonaa euroa eli 6,8 (6,4) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 8,1 (7,6) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,104 (0,074) euroa.
  • Hallitus ehdottaa 0,05 euron pääomanpalautusta osaketta kohti.

GLASTONIN NÄKYMÄT VUODELLE 2024
Markkinoiden aktivoitumisesta on nähtävissä varhaisia merkkejä ja Glaston arvioi arkkitehtuurilasinjalostuslaitteiden markkinoiden alkavan elpyä hiljalleen jossain kohtaa vuoden 2024 aikana. Euroopassa kysynnän odotetaan pysyvän nykytasolla, ja arvioidun elpymisen tapahtuvan vuoden loppua kohden. Amerikoissa kysynnän odotetaan jatkuvan nykytasolla. Kiinassa arkkitehtuurimarkkinoiden kysynnän odotetaan pysyvän kohtuullisella tasolla. Ajoneuvolasinjalostuskoneiden markkinoilla varovaisen positiivisen kehityksen odotetaan jatkuvan Kiinan vauhdittamana. Maailmantalouden epävarmuus ja geopoliittiset jännitteet jatkuvat, ja asiakkaiden päätöksenteko on tavallista epävarmempaa.

Glaston aloittaa vuoden edellisvuotta pienemmällä tilauskannalla. Ottaen huomioon odotettavissa oleva parempi markkina-aktiviteetti vuoden aikana Glaston Oyj Abp arvioi vuoden 2024 liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITAn pysyvän samalla tasolla tai kasvavan hieman vuoden 2023 raportoidusta tasosta. Vuonna 2023 konsernin liikevaihto oli 219,7 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITA oli 14,9 miljoonaa euroa.

VÄLIAIKAINEN TOIMITUSJOHTAJA ANTTI KAUNONEN:
”Markkinoiden epävarmuudesta ja geopoliittisten jännitteiden kasvusta huolimatta 2023 oli tasaisen etenemisen vuosi Glastonille.

Vuoden aikana lasinjalostuskoneiden markkinat kehittyivät epäyhtenäisesti. Ajoneuvomarkkinoilla kehitys oli hyvää erityisesti Kiinassa, kun taas arkkitehtuurimarkkinat hidastuivat useiden alueiden rakennustoiminnan heikentymisen seurauksena.  Viimeisen neljänneksen tilauskertymä kasvoi 11 % ja oli 57,6 miljoonaa euroa liikenne-, näyttö- ja aurinkoenergiasegmentin hyvän tilauskertymän ansiosta. Lisäksi päivitystuotteiden tilauskertymä elpyi viimeisellä neljänneksellä. Koko vuoden tilauskertymä laski 13 % heijastaen arkkitehtuurimarkkinoiden hidastumista.

Viimeisen neljänneksen liikevaihto oli samalla tasolla kuin edellisvuoden vastaavana jaksona, ja oli 59,7 miljoonaa euroa, kun taas koko vuoden liikevaihto kasvoi 3 %. Viimeisen neljänneksen ja koko vuoden kannattavuus parani. Viimeisen neljänneksen vertailukelpoinen EBITA oli 4,6 miljoonaa euroa (EBITA-marginaali 7,6 %) arkkitehtuurisegmentin edellisvuotta paremman kehityksen vauhdittamana. Liikenne-, näyttö- ja aurinkoenergiasegmentin kannattavuuden kehitys oli epätyydyttävä.

Strategian toteutus eteni suunnitelmien mukaisesti. Uusi organisaatiorakenne astui voimaan 1.10., ja organisaatiomuutos saatiin valmiiksi ja toteutettua neljänneksen aikana. Organisaatiomuutoksen tavoitteena on nopeuttaa strategian toteuttamista ja parantaa asiakaskokemusta elinkaariratkaisuilla sekä parantaa toiminnan tehokkuutta. Strateginen toimenpiteemme, ajoneuvolasin esikäsittelylaitteiden tuotannon käynnistäminen Kiinan Tianjinissa, saatiin päätökseen viimeisellä neljänneksellä perusosaamisen ja tietotaidon siirtämisen myötä. Hanke rasitti segmentin kannattavuutta vuonna 2023, mutta hanke on osoittautunut jo onnistuneeksi esikäsittelylaitteiden tilausmäärien käännyttyä selvään kasvuun Kiinassa.

Jatkoimme investointeja tuotekehitykseen automaatio ja digitalisaatio kehitystyön eturintamassa. Asiakkaamme haluavat yhä enemmän automaatiota alkaen käytön helpottamisesta ja päättyen täysin automatisoituihin tuotantolinjoihin. Automaatio tuo merkittäviä etuja tuotannon tehokkuuteen ja laatuun, ja se optimoi myös energiankulutusta tehostamalla prosesseja.

Kestävän liiketoiminnan toimenpiteet etenivät. Asetimme loppuvuodesta uudet tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet, jotka lähetimme Science Based Targets ‑aloitteelle hyväksyttäväksi. Glaston sitoutuu puolittamaan absoluuttiset scope 1- ja scope 2 ‑kasvihuonekaasupäästönsä vuoteen 2032 mennessä verrattuna lähtövuoteen 2022. Tavoite on linjassa ilmaston lämpenemisen 1,5 celsiusasteeseen rajaamisen kanssa. Glaston sitoutuu vähentämään myös scope 3 -kasvihuonekaasupäästöjensä intensiteettiä 58 prosenttia suhteutettuna myytyyn lasinjalostuskapasiteettiin (m2) saman tavoitejakson aikana.

Turvallisuus oli edelleen keskeinen painopistealue koko vuoden ajan. Konserninlaajuinen turvallisuustavoitteemme on nolla poissaoloon johtanutta tapaturmaa. Vuonna 2023 tapaturmien määrä kasvoi neljällä yhteensä kymmeneen, ja tapaturmataajuus (LTIFR) oli 6,3, mikä osoittaa, että meidän on keskityttävä entistä enemmän työturvallisuuteen. Työntekijöidemme sitoutumisaste oli sama kuin edellisenä vuonna, 70. Tavoitteemme on, että sitoutumisaste on yli 75/100.

Aloitimme kuluvan vuoden tarkastelemalla strategiaamme uudelleen. Maailmantalouden merkittävien muutosten ja Glastonin kohdemarkkinoiden vuonna 2023 alkaneen heikentymisen vuoksi olemme muuttaneet strategisten tavoitteidemme saavuttamisen aikatavoitetta vuodesta 2025 keskipitkälle aikavälille (3–5 vuotta). Lisäksi olemme päivittäneet liikevaihtotavoitteemme ja vertailukelpoisen sijoitetun pääoman tuotto -tavoitteemme. Arvioimme keskimääräisen liikevaihdon vuosikasvun ylittävän kohdemarkkinoiden kasvun ja vertailukelpoisen sijoitetun pääoman tuoton (ROCE) olevan yli 16 %. Vertailukelpoinen EBITA-tavoite, 10 %, säilyy muuttumattomana.

Vuosi 2023 oli tapahtumarikas vuosi Glastonille, ja haluan kiittää työntekijöitämme ja myös asiakkaitamme. Haluan myös kiittää osakkeenomistajiamme heidän luottamuksestaan yhtiötä kohtaan.

Markkinoiden epävarmuudesta huolimatta on näkyvissä ensimmäisiä merkkejä siitä, että arkkitehtuurimarkkinat alkavat hitaasti elpyä vuoden 2023 alhaiselta tasolta, ja Kiinan vetämänä arvioimme Mobility-markkinoiden myönteisen kehityksen jatkuvan. Tämän pohjalta odotamme vuoden 2024 liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITA:n pysyvän samalla tasolla tai kasvavan hieman vuoteen 2023 verrattuna.”

GLASTON-KONSERNIN AVAINLUVUT

Vertailukelpoinen EBITA, %  7,6 % 7,0 %  6,8 % 6,4 %
Liiketulos (EBIT)  2,7 2,5  7,5 %  8,1 7,6  6,6 %
Kauden tulos 2,3 1,3 70,7 % 5,0 3,1 63,1 %
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, EUR2) 0,039 0,027 43,5 % 0,104 0,074 40,8 %
Liiketoiminnan rahavirta 13,1 8,7 50,2 % 13,8 10,2 35,4 %
Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 8,1 % 6,9 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 12,7 % 10,5 %
Omavaraisuusaste,% 45,2 % 44,0 %
Nettovelkaantumisaste, % 15,8 % 19,5 %
Henkilöstö kauden lopussa 802 783 2,4 %
  1. + kulu, - tuotto
  2. Vertailukelpoisen osakekohtaisen tuloksen kaavan muutos, ilman lisättyjä veroja
  3. Insulating Glass Technologiesin tilauskantaa oikaistu vuonna 2023 yhden tilauksen osittaisen peruuntumisen johdosta 19,4 miljoonalla eurolla

ANALYYTIKKO- JA LEHDISTÖTILAISUUS

Glastonin väliaikainen toimitusjohtaja Antti Kaunonen ja talousjohtaja Päivi Lindqvist esittelevät katsauksen julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja lehdistölle kello 9.30 suorassa englanninkielisessä webcastissa, johon pääsee seuraavan linkin kautta: https://glaston.videosync.fi/q4-2023/registerTallenne esityksistä esitysmateriaaleineen on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

väliaikainen toimitusjohtaja Antti Kaunonen, puh. 010 500 500
talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. 010 500 500

Pia Posio
Viestintä-, markkinointi- ja IR-johtaja

Glaston lyhyesti
Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, liikenne-, näyttö- ja aurinkoenergiateollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Glaston on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Glastonilla on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä yhdeksässä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: NASDAQ Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.glaston.net