Glaston toimittaa tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet hyväksyttäviksi

Glaston Oyj Abp    Lehdistötiedote                 30.11.2023 klo 14.30

Glaston, lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, on sitoutunut asettamaan lähitulevaisuuden yhtiönlaajuiset tieteeseen perustuvat päästövähennykset Science Based Targets –aloitteen (SBTi) mukaisesti. Tavoitteet on toimitettu SBT-ilmasto-organisaatiolle hyväksyttäviksi. Sitoumus sisältää suorien scope 1- ja scope 2 ‑päästöjen ja erityisesti epäsuorien scope 3 ‑päästöjen vähentämisen vuoteen 2032 mennessä.

Glaston Oyj Abp sitoutuu puolittamaan absoluuttiset scope 1- ja scope 2 ‑kasvihuonekaasupäästönsä vuoteen 2032 mennessä verrattuna lähtövuoteen 2022. Tavoite on linjassa maapallon lämpenemisen 1,5 °C:seen rajoittamisen kanssa, joka on tällä hetkellä kunnianhimoisin kriteeri tieteeseen perustuvien tavoitteiden asettamiselle. Glaston sitoutuu vähentämään myös scope 3 ‑kasvihuonekaasupäästöjensä intensiteettiä 58 prosenttia suhteutettuna myytyyn  lasinjalostuskapasiteettiin (m2) saman tavoitejakson aikana. Seuraavaksi SBTi arvioi tavoitteen, ja Glaston ennakoi, että lopullinen tavoite julkaistaan vuoden 2024 toisella puoliskolla.

”Kestävän kehityksen edistäminen on olennainen osa liiketoimintastrategiaamme, sillä teknologiamme mahdollistavat energiatehokkaammat ja turvallisemmat lasituotteet. Hiilijalanjäljen pienentäminen on yksi tapa osoittaa johtajuutta toimialallamme ja sitoutumistamme kestävään kehitykseen. Saavutimme vuonna 2022 ensimmäisen päästövähennystavoitteemme: vähensimme oman toimintamme CO2-päästöjä yli 50 %:lla suhteessa liikevaihtoon vuoden 2020 tasosta. Tämä oli vain ensimmäinen pieni askel työssämme, sillä suurin osa päästöistämme aiheutuu arvoketjusta ja erityisesti asiakkaillemme toimittamiemme laitteiden elinkaaren aikaisesta sähkönkulutuksesta. Meidän oli siis nostettava rimaa ja olemme nyt saaneet uudet päästövähennystavoitteemme niin pitkälle, että ne ovat valmiit toimitettavaksi SBTi:n hyväksyntäprosessiin", Glastonin talousjohtaja ja Kestävä liiketoiminta -kulmakivihankkeen sponsori Päivi Lindqvist kertoo.

Kunnianhimoinen tavoite

Glastonin scope 1 (suorat kasvihuonekaasupäästöt)- ja scope 2 (ostetun energian päästöt) ‑päästöt aiheuttavat hyvin pienen osan Glastonin kokonaispäästöistä. Noin 99 % kaikista Glastonin toimintaan liittyvistä päästöistä on arvoketjun päästöjä (scope 3), ja merkittävimmät päästölähteet ovat myytyjen tuotteiden käyttö sekä hankitut tuotteet ja palvelut. Vuonna 2022 Glastonin kokonaispäästöt olivat 685 641 tCO2e, josta scope 1- ja scope 2 ‑päästöjä oli 1 491 tCO2e ja scope 3 ‑päästöjä 684 150 tCO2e.

Koska lasinjalostus, erityisesti lasin karkaisuprosessi, vaatii tietyn määrän energiaa ja Glaston on jo vuosikymmenten ajan tehnyt töitä tuotteidensa sähkönkulutuksen vähentämiseksi, lisäparannusten saavuttaminen ei ole helppoa. Glastonin vastuullisuusjohtaja Marko Mökkönen tiivistää scope 3 ‑päästöjen vähennystavoitteen olevan kunnianhimoinen.

”Scope 1- ja scope 2 ‑tavoitteiden saavuttamiseksi Glaston aikoo vähitellen luopua maakaasun ja muiden fossiilisten energianlähteiden käytöstä toiminnassaan ja lisätä edelleen uusiutuvan energian osuutta merkittävästi. Scope 3 ‑intensiivisyystavoitteen saavuttamiseksi Glastonin tulee edelleen parantaa myytyjen tuotteiden energiatehokkuutta, tukea asiakkaitaan heidän päästövähentämisaloitteissaan ja vähentää päästöjä arvoketjun muissa osissa, kuten ostetuissa tuotteissa ja palveluissa,” Marko Mökkönen sanoo.

Mikä Science Based Targets -aloite (SBTi) on?

Science Based Targets -aloite (SBTi) on Maailman luonnonvarainstituutti WRI:n, Maailman luonnonsäätiö WWF:n, YK:n Global Compact -aloitteen ja Carbon Disclosure -projektin (CDP) yhteistyöhanke. Aloitteeseen sitoutuneet yritykset asettavat toiminnalleen tieteeseen perustuvat Pariisin ilmastosopimuksen mukaiset päästövähennystavoitteet, jotka tukevat toimenpiteitä rajoittaa maapallon lämpeneminen 1,5 °C:seen.

Päivi Lindqvist, talousjohtaja ja Kestävä liiketoiminta -kulmakivihankkeen sponsori, puh. 010 500 500
Marko Mökkönen, vastuullisuusjohtaja, puh. 010 500 500

Pia Posio, viestintä-, markkinointi- ja IR-johtaja

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, liikenne-, näyttö- ja aurinkoenergiateollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Glaston on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Glastonilla on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä yhdeksässä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.