Glastonille ja Beneqille ensimmäinen TCO-linjan tilaus Aasiasta

Glaston Oyj Abp       Lehdistötiedote                                Julkaisuvapaa 22.3.2011 klo 13.00

Glastonille ja Beneqille ensimmäinen TCO-linjan tilaus Aasiasta

Ensimmäinen Beneq-Glaston TFC2000™ ohutkalvopäällysteisen lasin tuotantolinja aurinkopaneelien tuotantoon on myyty Aasiaan. Tilauksen arvo on noin 14 miljoonaa euroa, josta Glastonin osuus on yli 4 miljoonaa euroa. Linja toimitetaan asiakkaalle vuoden 2012 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

“Ensimmäisen TFC2000-linjan myynti suhteellisen lyhyessä ajassa on erittäin rohkaisevaa ja vahvistaa sen, että yhteinen Beneq-Glaston tuote vastaa hyvin kasvavaan ohutkalvoteknologian kysyntään aurinkoenergiateollisuudessa ja että ratkaisumme on lisäksi ainutlaatuinen ja kilpailukykyinen”, sanoo Glastonin toimitusjohtaja Arto Metsänen.

Glaston ja Beneq julkaisivat syyskuussa 2010 strategisen yhteistyösopimuksen aurinkoenergialasin päällystyslinjasta. Yhteistyön tuloksena markkinoille esiteltiin uusi TFC2000™ jatkuvatoiminen tuotantolinja, mikä mahdollistaa kaupallisesti edullisen korkealaatuisen ohutkalvopäällysteisen lasin tuotannon aurinkoenergiateollisuuden tarpeisiin. TFC2000™- linjassa on Beneqin aerosoliteknologiaan (nAERO®) perustuva pinnoitusteknologia yhdistetty Glastonin CHF Pro™ -lämpökäsittelylinjaan.

TFC2000™ yhdistää johtavan lasin ja lämpökäsittelyteknologian edistykselliseen ohutkalvopinnoitetekonologiaan nopeasti kasvavilla aurinkosovellusten markkinoilla.

“Tämä on ehdoton osoitus kasvavasta korkealaatuisen ohutkalvopäällysteisen lasin sekä sen valmistuslinjan tarpeesta markkinoilla. Ensimmäinen kauppa on myös hyvä osoitus Beneqin ja Glastonin saumattomasta yhteistyöstä, joka nyt on ottanut valtavan askeleen eteenpäin”, toteaa Beneqin toimitusjohtaja Sampo Ahonen.

Glaston Oyj Abp, toimitusjohtaja Arto Metsänen, puh. 010 500 6100
Beneq Oy, toimitusjohtaja Sampo Ahonen, puh. 040 520 1090

Glaston Oyj Abp on kansainvälinen lasiteknologiayhtiö ja lasinjalostamisteknologian edelläkävijä. Sen tuotevalikoima ja palveluverkosto ovat alan laajimmat. Glastonin tunnetut brändit ovat Bavelloni esikäsittelykoneissa ja –työkaluissa, Tamglass ja Uniglass turvalasikoneissa sekä Albat+Wirsam Software lasialan ohjelmistoissa.

Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small Cap -listalla

Beneq Oy, on vuonna 2005 perustettu ohutkalvoteollisuuden ja tutkimusmaailman laitetoimittaja ja vaativien ohutkalvosovellusten kehittäjä. Päätuotteitamme ovat atomikerroskasvatukseen (engl. atomic layer deposition, ALD) ja aerosoliteknologiaan (nAERO® and nHALO®) perustuvat pinnoituslaitteet. Tarjoamamme laitteiden ja teknologian sovellusalueita ovat esimerkiksi cleantech-alueella aurinkoenergian talteenottoon, OLED-teknologiaan ja toiminnallisiin laseihin liittyvät pinnoitusratkaisut. Beneqin strategiaan kuuluu olennaisesti tunnistaa asiakkaidemme tarpeet ohutkalvo- ja pinnoituspuolella, ymmärtää ja kehittää ratkaisu ja lopuksi kaupallistaa työn tulos teollisen laitteen muodossa. Tärkeä osa liiketoimintaamme on oma tuotekehitys- ja pinnoituspalvelutoimintamme, jossa työskentelee poikkeuksellisen monialainen ryhmä ohutkalvopinnoitusteknologian ammattilaisia.www.beneq.com