• Glaston Oyj/

Glastonin puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2023: tilauskertymä ja kannattavuus pysyivät kohtuullisina toisella neljänneksellä

GLASTON OYJ ABP              PUOLIVUOSIKATSAUS     1.8.2023 klo 13.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Glastonin tammi-kesäkuun 2023 puolivuosikatsauksesta. Katsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Tiedote on myös saatavilla Glastonin verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net.

HUHTI–KESÄKUU 2023 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 53,6 (56,2) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 55,2 (53,5) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 3,4 (3,5) miljoonaa euroa eli 6,2 (6,6) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 1,9 (1,8) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,020 (0,016) euroa.

TAMMI–KESÄKUU 2023 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 110,5 (115,2) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 106,5 (105,8) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 6,4 (7,0) miljoonaa euroa eli 6,0 (6,6) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 3,8 (4,0) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,039 (0,037) euroa.

GLASTON TARKENTAA NÄKYMIÄÄN VUODELLE 2023

Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla havaittiin merkkejä markkinoiden lisääntyvästä epävakaudesta sekä asiakkaiden varovaisuudesta. Arkkitehtuurimarkkinoiden hidastumisen johdosta kysyntäympäristön odotetaan heikkenevän Euroopassa ja Kiinassa loppuvuoden aikana, mutta Amerikoissa kysyntänäkymät ovat paremmat. Heikkenevistä markkinoista huolimatta kysyntää tukevat edelleen vahvat megatrendit, jotka lisäävät kiinnostusta energiatehokkaita lasiratkaisuja kohtaan.

Vuonna 2023 Glaston keskittyy edelleen strategiansa toteuttamiseen, mistä aiheutuu kustannuksia ja investointeja, joiden vaikutus liikevaihdon kasvuun näkyy viiveellä. Geopoliittisten jännitteiden jatkuessa ja globaaliin liiketoimintaympäristöön liittyvän epävarmuuden lisääntyessä asiakkaiden investointien kehitysnäkymät ovat tavallista epävarmempia.

Glastonin vuoden 2023 liikevaihdon ja kannattavuuden kehitystä tukee jatkossakin hyvä tilauskanta.

Epävarmuuksista huolimatta Glaston Oyj Abp arvioi vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan vuoden 2022 tasosta ja tarkentaa vertailukelpoisen EBITAn näkymäänsä, jonka arvioidaan nousevan 13,7–15,7 miljoonaan euroon. Vuonna 2022 konsernin koko vuoden liikevaihto oli 213,5 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITA oli 13,6 miljoonaa euroa.

(Edelliset näkymät: Glaston Oyj Abp arvioi vuoden 2023 liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITAn kasvavan vuoden 2022 tasosta.)

TOIMITUSJOHTAJA ANDERS DAHLBLOM:

”Olemme havainneet markkinoiden hidastuneen arkkitehtuurilasisegmentissä viimeisen kolmen kuukauden aikana. Vallitseva markkinatilanne huomioiden toisen neljänneksen suoritustamme voi kutsua kohtuullisen hyväksi.

Arkkitehtuurimarkkinoiden etenkin Euroopassa tapahtuneesta heikkenemisestä huolimatta toisen neljänneksen markkina-aktiviteetti oli pitkälti odotustemme mukaista, ja tilauskertymämme oli yhteensä 53,6 miljoonaa euroa, eli 5 % alhaisempi kuin edellisenä vuonna. Toisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 3 % ja oli 55,2 miljoonaa euroa. Kuten edelliselläkin neljänneksellä, kannattavuus oli kohtuullisella tasolla, sillä vertailukelpoinen EBITA oli 3,4 miljoonaa euroa, mikä vastaa 6,2 prosentin EBITA-marginaalia. Ajoneuvolasin esikäsittelytuotannon käynnistäminen Kiinassa vaikutti edelleen kannattavuuteen, mutta sen vaikutus oli lievempi kuin edellisellä neljänneksellä. Lisäksi Services-liiketoiminnan vaatimaton kehitys toisella neljänneksellä vaikutti kannattavuuteen.

Heikkenevä markkinatilanne vaikutti Services-liiketoimintaan etenkin EMEA-alueella ja Kiinassa. Päivitystuotteiden osalta markkinat olivat heikot maailmanlaajuisesti ja etenkin Amerikoissa. Services-liiketoiminnan tilauskertymä laski 9 % viime vuodesta. Paremmista toimitusajoista huolimatta saatavuusongelmat vaikuttivat edelleen nopealiikkeiseen liiketoimintaan. Services-liiketoiminnan liikevaihto laski 3 % toisella neljänneksellä.

Glaston on johdonmukaisesti edennyt kohti vuoden 2025 strategisia tavoitteita. Nopeuttaaksemme strategian toteutumista kerroimme kesäkuussa suunnitelmastamme järjestellä yritysrakennetta uudelleen voidaksemme palvella asiakkaitamme paremmin arkkitehtuurilasin, ajoneuvolasin, näyttölasin ja aurinkopaneelilasin jalostusmarkkinoilla. Uudelleenjärjestelyllä pyritään hyödyntämään käyttämätön tehostamispotentiaali, ja sen odotetaan vauhdittavan kannattavuuden kehitystä kohti vuodelle 2025 asetettua 10 %:n vertailukelpoisen EBITA-marginaalin tavoitetta. Uudessa rakenteessa muodostetaan kaksi liiketoiminta-aluetta, jotka vastaavat asiakkaiden lasin loppukäytön mukaisia segmenttejä: Architecture ja Mobility, Display & Solar. Lisäksi suunnitteilla on kaksi uutta globaalia toimintoa, jotka keskittyvät parantamaan Glastonin liiketoimintaprosessien skaalattavuutta ja tehokkuutta sekä nopeuttamaan kehityshankkeiden markkinoilletuontiaikaa: Automation & Innovation ja Sourcing & Supply Chain Management (SCM). Suunnitelman mukaan uusi organisaatio astuu voimaan 1.10.2023.

Työmme kestävän liiketoiminnan edistämiseksi jatkui. Yksi Glastonin keskeisistä vastuullisuusteemoista on ”Vastuullinen yhteiskunnan jäsen”, ja olemme aktiivisesti ja monipuolisesti mukana kehittämässä toimialaamme. Glastonin järjestämä Glass Performance Days (GPD) -tapahtuma on erinomainen esimerkki tästä toiminnasta. Tapahtuma tuo lasialan toimijat yhteen keskustelemaan ja jakamaan tietämystään uusista innovaatioista ja trendeistä. Neljän vuoden tauon jälkeen GPD järjestettiin kesäkuussa Tampereella. Tämän vuoden tapahtuman keskiössä oli kestävä liiketoiminta. Alan toimijoiden sitoutuminen kestävään tulevaisuuteen ja vastuullisuustyöhön oli vahvasti havaittavissa tapahtumassa. Glastonin vuonna 2017 esittelemä Step Change -ohjelma on nykyään keskeinen osa GPD-tapahtumaa. Step Change -ohjelman tavoitteena on edistää lasialaa kestävästi eteenpäinvieviä innovaatioita. Tänäkin vuonna ohjelma toi yhteen uusia ja nopeasti kasvavia yrityksiä sekä alan ammattilaisia.

Työmme työturvallisuuden parantamiseksi etenee ja järjestimme huhtikuussa jo toista kertaa konserninlaajuisen työturvallisuusviikon, jolloin toteutimme erilaisia hankkeita työturvallisuuden edistämiseksi. Turvallisuustietoisuus on lisääntynyt, vaikka poissaoloon sattuneet tapaturmamme valitettavasti lisääntyivät vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Työmme työturvallisuuden edelleen kehittämiseksi jatkuu.

Katsauskaudella laskimme vuoden 2022 epäsuorat Scope 3 -päästömme. Vuonna 2022 päästömme kasvoivat merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna, mikä johtui markkinoille tuotujen suurten volyymien aurinkopaneelilasin karkaisulinjojen päästöistä. Nämä päästöt kuitenkin vähentävät päästöjä globaalisti fossiilisen energian tuotannon korvautuessa aurinkoenergialla.

Tammi–kesäkuussa markkinaympäristö heikkeni etenkin Euroopassa. Keskeisin tavoitteemme vuoden toiselle puoliskolle on varmistaa tilauskertymä entistä haastavammassa markkinaympäristössä ja toteuttaa organisaatiorakenteen uudistus. Olemassa olevan tilauskannan ansiosta liikevaihtonäkymämme säilyy muuttumattomana vuodelle 2023: liikevaihdon ennustetaan nousevan vuoden 2022 tasosta. Tarkennamme vertailukelpoisen EBITAn näkymämme, jonka arvioidaan nousevan 13,7–15,7 miljoonaan euroon.”

GLASTON-KONSERNIN AVAINLUVUT

Vertailukelpoinen EBITA, % 6,2 % 6,6 % 6,0 % 6,6 % 6,4 %
Liiketulos (EBIT) 1,9 1,8 6,8 % 3,8 4,0 -4,7 % 7,6
Kauden tulos 0,9 0,4 135,5 % 2,0 1,6 23,2 % 3,1
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, EUR2) 0,020 0,016 25,0 % 0,039 0,037 5,4 % 0,074
Liiketoiminnan rahavirta 0,3 4,4 -93,2 % -0,1 -2,3 95,7 % 10,2
Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 7,5 % 7,1 % 6,9 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 9,9 % 9,7 % 10,5 %
Omavaraisuusaste,% 44,8 % 43,3 % 44,0 %
Nettovelkaantumisaste, % 32,2 % 34,6 % 19,5 %
Henkilöstö kauden lopussa 817 781 4,6 % 783
  1. + kulu, - tuotto
  2. Vertailukelpoisen osakekohtaisen tuloksen kaavan muutos, ilman lisättyjä veroja
  3. Kesäkuun Insulating Glass Technologies:n tilauskanta korjattu yhden tilauksen osittaisen peruuntumisen johdosta 19,4 miljoonalla eurolla

ANALYYTIKKO- JA LEHDISTÖTILAISUUS

Glastonin toimitusjohtaja Anders Dahlblom ja talousjohtaja Päivi Lindqvist esittelevät katsauksen analyytikoille, sijoittajille ja lehdistölle tänään kello 15.00 suorassa englanninkielisessä webcastissa, johon pääsee seuraavan linkin kautta: https://glaston.videosync.fi/q2-2023. Tallenne esityksistä esitysmateriaaleineen on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

toimitusjohtaja Anders Dahlblom, puh. 010 500 500
talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. 010 500 500

Pia Posio, viestintä-, markkinointi- ja sijoittajasuhdejohtaja

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, auto-, aurinkoenergia- ja näyttöteollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Meillä on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä yhdeksässä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: Nasdaq Helsinki Oy, Keskeiset mediat, www.glaston.net