Glastonin puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2024: Palveluliiketoiminta tuki kannattavuutta, markkinat edelleen haastavat

GLASTON OYJ ABP              PUOLIVUOSIKATSAUS     9.8.2024 klo 8.30

Tämä tiedote on tiivistelmä Glastonin tammi-kesäkuun 2024 puolivuosikatsauksesta. Katsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Tiedote on myös saatavilla Glastonin verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net.

HUHTI–KESÄKUU 2024 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 50,2 (53,6) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 49,9 (55,2) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 3,3 (3,4) miljoonaa euroa eli 6,6 (6,2) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 1,0 (1,9) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,021 (0,020) euroa.

TAMMI–KESÄKUU 2024 LYHYESTI

• Saadut tilaukset olivat 96,8 (110,5) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 105,7 (106,5) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 6,9 (6,4) miljoonaa euroa eli 6,5 (6,0) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli 3,0 (3,8) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,039 (0,039) euroa.

GLASTON TARKENTAA NÄKYMIÄÄN VUODELLE 2024

Arkkitehtuurilasinjalostuslaitteiden markkinoiden varovainen kehitys jatkui vuoden toisella neljänneksellä. Odotettu markkinoiden elpyminen on viivästynyt, ja nyt markkinoiden odotetaan alkavan elpyä aikaisintaan vuoden 2024 loppupuolella. Ajoneuvolasinjalostuskoneiden markkinoiden odotetaan kasvavan Kiinassa lyhyen aikavälin vaihtelun kasvaessa. Maailmantalouden epävarmuuden ja edelleen jatkuvien geopoliittisten jännitteiden vuoksi asiakkaiden päätöksenteko on tavallista epävarmempaa.

Glaston Oyj Abp tarkentaa näkymiään ja arvioi liikevaihdon pysyvän samalla tasolla kuin vuonna 2023. Vertailukelpoisen EBITAn arvioidaan olevan 14,5–16,0 miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvua hidastaa markkinoiden elpymisen viivästyminen, mutta toisaalta suunnitellut rakenteelliset kustannussäästötoimet tukevat kannattavuutta. Vuonna 2023 konsernin liikevaihto oli 219,7 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITA oli 14,9 miljoonaa euroa.

(Edelliset näkymät: Glaston Oyj Abp arvioi vuoden 2024 liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITAn pysyvän samalla tasolla tai kasvavan hieman vuoden 2023 raportoidusta tasosta.)

VÄLIAIKAINEN TOIMITUSJOHTAJA ANTTI KAUNONEN:

”Toisella neljänneksellä markkinaympäristö oli edelleen haastava. Arkkitehtuurilasin markkina-aktiviteetti pysyi heikkona. Euroopan ja Yhdysvaltojen asuntomarkkinoiden hidastumisesta johtuva asiakkaiden varovaisuus vaikutti myös eristyslasiteknologioiden kysyntään. Karkaisu- ja laminointilaitteiden kysyntä kasvoi selvästi edellisen neljänneksen erittäin vaatimattomasta tasosta. Kiinassa esikäsittelyteknologioiden kysyntä jatkui hyvänä, mutta markkinoiden kysyntävaihtelun odotetaan olevan suurta.

Arkkitehtuurilasin markkinoiden heikkenemisen vuoksi Glastonin toisen neljänneksen tilauskertymä laski 6 % vertailujaksosta. Karkaisu- ja laminointiteknologioiden tilauskertymä kasvoi hieman, kun taas eristyslasiteknologioiden tilauskertymä laski vertailujaksosta. Päivitystuotteiden kysynnän lisääntyessä palveluliiketoiminnan tilauskertymä kasvoi. Toisella neljänneksellä Glastonin tärkeimmät markkina-alueet, EMEA ja Yhdysvallat, piristyivät heikomman ensimmäisen neljänneksen jälkeen.

Toisen neljänneksen liikevaihto laski 10 % yhteensä 49,9 miljoonaan euroon, mikä johtui pääasiassa Arkkitehtuurisegmentin koneliiketoiminnan liikevaihdon laskusta. Palveluliiketoiminta kasvoi, ja sen osuus liikevaihdosta oli 38 %. Vertailukelpoinen EBITA oli vertailujakson tasolla, 3,3 miljoonaa euroa. EBITA-marginaali, 6,6 %, parani sekä edelliseen neljännekseen (6,4 %) että vuoden 2023 vastaavaan jaksoon (6,2 %) verrattuna. Palveluliiketoiminnan kasvu tuki kannattavuuden kehitystä.

Työmme kestävän liiketoiminnan edistämiseksi eteni katsauskaudella. Kestävän kehityksen edistäminen on olennainen osa liiketoimintastrategiaamme, sillä teknologioillamme voidaan parantaa lasituotteiden energiatehokkuutta ja turvallisuutta. Olemme sitoutuneet hiilijalanjälkemme systemaattiseen pienentämiseen, ja saimme Science Based Targets ‑aloitteen (SBTi) hyväksynnän kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteillemme yhtenä maailman ensimmäisistä lasinjalostusalan teknologiayhtiöistä.

Myös työturvallisuus on yksi tärkeimmistä painopistealueistamme, ja konserninlaajuiseksi työturvallisuustavoitteeksi on asetettu nolla poissaoloon johtanutta tapaturmaa. Järjestelmällinen työmme työturvallisuuden parantamiseksi etenee ja vuoden ensimmäisellä puoliskolla raportoitiin kaksi poissaoloon johtanutta tapaturmaa. Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla raportoitiin kahdeksan poissaoloon johtanutta tapaturmaa.

Aasia ja etenkin Kiina ovat nopeimmin kasvavia ajoneuvolasinjalostuskoneiden markkinoita. Ilmoitimme aiemmin tällä viikolla suunnitelmastamme siirtää koko esikäsittelylaitteiden tuotanto Sveitsin tehtaaltamme Tianjinin-tehtaallemme Kiinaan. Tavoitteena on tehostaa Glastonin globaalia tuotantorakennetta, sopeuttaa kapasiteettia vastaamaan asiakkaiden kysyntään ja parantaa toiminnan tehokkuutta, palvellen edelleen asiakkaita lähellä näiden markkinoita. Suunnitellun tuotannon siirron kustannukset ovat arviolta noin 6 miljoonaa euroa. Alustavan analyysin mukaan siirron vuotuiset nettokustannussäästöt toteutuisivat useassa vaiheessa ja nousevat yli 2 miljoonaan euroon vuoden 2025 loppuun mennessä.

Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla arkkitehtuurilasin markkinat heikkenivät, eikä tällä hetkellä ole selkeitä merkkejä siitä, että tilanne muuttuisi lähiaikoina. Loppuvuoden prioriteettinamme on varmistaa tilauskertymä ja projektitoimitukset. Olemme jo aloittaneet kassavirta- ja kustannussäästötoimenpiteitä, ja toimia jatketaan koko vuoden ajan. Tarvittaessa ryhdymme lisätoimenpiteisiin. Samalla keskitymme edelleen palveluliiketoiminnan kasvattamiseen.

Glastonin uusi toimitusjohtaja Toni Laaksonen aloittaa tehtävässään 12.8.2024. Samana päivänä jätän väliaikaisen toimitusjohtajan tehtäväni, mutta jatkan hallituksen jäsenenä. Haluan osaltani kiittää tästä mielenkiintoisesta ajasta väliaikaisena toimitusjohtajana ja toivottaa Tonin tervetulleeksi yhtiöön.”

GLASTON-KONSERNIN AVAINLUVUT

Vertailukelpoinen EBITA, % 6,6 % 6,2 % 6,5 % 6,0 % 6,8 %
Liiketulos (EBIT) 1,0 1,9 -45,2 % 3,0 3,8 -21,9 % 8,1
Kauden tulos 0,5 0,9 -43,9 % 1,3 2,0 -31,8 % 5,0
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, EUR 0,021 0,020 5,0 % 0,039 0,039 0,0 % 0,104
Liiketoiminnan rahavirta -4,0 0,9 -522,9 % -10,8 1,1 -1 095,0 % 16,3
Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 6,0 % 7,5 % 8,1 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %, (annualisoitu) 9,1 % 9,9 % 12,7 %
Omavaraisuusaste, % 43.4 % 44,8 % 45,2 %
Nettovelkaantumisaste, % 43,4 % 32,2 % 15,8 %
Henkilöstö kauden lopussa 823 817 0,7 % 802
  1. + kulu, - tuotto

ANALYYTIKKO- JA LEHDISTÖTILAISUUS

Glastonin väliaikainen toimitusjohtaja Antti Kaunonen ja talousjohtaja Päivi Lindqvist esittelevät katsauksen julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja lehdistölle kello 11.00 suorassa englanninkielisessä webcastissa, johon pääsee seuraavan linkin kautta: https://glaston.videosync.fi/q2-2024/register. Tulosinfon jälkeen yhtiön uusi toimitusjohtaja Toni Laaksonen esittäytyy. Hän aloittaa tehtävässään 12.8.2024.

Tallenne esityksistä esitysmateriaaleineen on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

Väliaikainen toimitusjohtaja Antti Kaunonen, puh. 010 500 500
Talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. 010 500 500

Pia Posio, viestintä-, markkinointi- ja sijoittajasuhdejohtaja

Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, liikenne-, näyttö- ja aurinkoenergiateollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Glaston on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Glastonilla on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä yhdeksässä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: Nasdaq Helsinki Oy, Keskeiset mediat, www.glaston.net