Sisäpiiritieto: Glaston suunnittelee lasin esikäsittelylaitteiden tuotannon siirtämistä Kiinaan

Glaston Oyj Abp            Sisäpiiritieto             7.8.2024 klo 12.00

Glaston suunnittelee siirtävänsä ajoneuvo- ja näyttölasin esikäsittelylaitteiden tuotannon Sveitsin tehtaaltaan Tianjinin tehtaalleen Kiinaan. Tavoitteena on tehostaa Glastonin globaalia tuotantorakennetta, sopeuttaa kapasiteettia vastaamaan asiakkaiden kysyntään ja parantaa toiminnan tehokkuutta, palvellen edelleen asiakkaita maailmanlaajuisesti lähellä näiden markkinoita. Ajoneuvolasisegmentin kasvu on nopeinta Aasiassa, kun taas muilla alueilla se on ollut vaatimatonta. Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla yli 90 % Glastonin esikäsittelylaiteiden tilauksista tuli APAC-alueelta, pääasiassa Kiinasta.

Suunnitelman mukaan myynti- ja palvelutoiminnot säilyisivät Bützbergissä, Sveitsissä, jotta tuetaan asennettua konekantaa sekä vahvistetaan asiakkaille tarjottavaa elinkaarenaikaista palvelukyvykkyyttä. Sveitsin ja Kiinan tiimien kanssa tehtävä tarkempi suunnitelma varmistaa onnistuneen osaamisen siirron ja laadukkaan toiminnan jatkumisen.

Suunnitellun tuotannon siirron kustannukset ovat arviolta noin 6 miljoonaa euroa, jotka koostuvat pääosin henkilöstökuluista sisältäen osaamisen siirron kustannukset sekä tase-erien alaskirjaukset. Kustannukset kirjattaisiin vertailukelpoisuuteen vaikuttavina erinä ja niiden odotetaan toteutuvan pääosin vuosina 2024 ja 2025. Kustannuksista noin 2 miljoonalla eurolla ei arvion mukaan ole kassavaikutusta. Alustavan analyysin mukaan siirron vuotuiset nettokustannussäästöt toteutuisivat useissa vaiheissa ja nousevat yli 2 miljoonaan euroon vuoden 2025 loppuun mennessä.

Suunniteltu esikäsittelylaitteiden tuotannon siirto Kiinaan vaikuttaisi arviolta 30 työntekijään Sveitsissä. Neuvottelut työntekijöiden edustajien kanssa käydään paikallisten prosessien mukaisesti. Prosessin arvioidaan päättyvän syyskuun alkuun mennessä. Tällä hetkellä Sveitsissä on 66 työntekijää. Arvioitu henkilöstön lisäys Kiinassa on noin 20 uutta työntekijää.

”Haluamme aktiivisesti etsiä mahdollisuuksia vahvistaa asemaamme kasvaaksemme kannattavasti ja onnistuaksemme strategiamme toimeenpanossa haastavassa markkinatilanteessa. Suunnitelman tavoite on virtaviivaistaa nykyistä tuotantomallia ja parantaa toiminnan tehokkuutta, ja samalla varmistaa vahva palvelukyvykkyys lähellä asiakkaita. Meillä on teknologiaosaamista ja aikaisempaa kokemusta vakiomuotoisten esikäsittelylaitteiden tuotannon siirrosta Kiinaan, mikä sai asiakkailta positiivisen vastaanoton. Näin ollen Glastonilla on hyvät edellytykset jatkaa toimimista kasvavilla ajoneuvolasin markkinoilla”, sanoo Antti Kaunonen, Glastonin väliaikainen toimitusjohtaja.

Väliaikainen toimitusjohtaja Antti Kaunonen, puh. +358 10 500 500
Talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. +358 10 500 500

Pia Posio, Viestintä-, markkinointi- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 10 500 5057

Glaston lyhyesti:
Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, liikenne-, näyttö- ja aurinkoenergiateollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Glaston on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Glastonilla on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä yhdeksässä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: Nasdaq Helsinki Oy, Keskeiset mediat, www.glaston.net