Sisäpiiritieto: Glastonin merkittävän tilauksen laajuus muuttuu ja tilauskanta laskee, ei vaikutusta näkymiin

GLASTON OYJ                        SISÄPIIRITIETO               21.6.2023 klo 18.00

Glaston julkisti 12. elokuuta 2022, että yhtiö on saanut strategisesti merkittävän tilauksen lasinjalostusasiakkaalta Euroopassa. Tilaus sisälsi useita eristyslasilinjoja, MULTI’ARRISSER-laitteita sekä koneita välilistatuotantoon, ja sen arvo oli noin 31 miljoonaa euroa. Linjojen toimitusaikataulu oli vuoden 2023 toisen neljänneksen ja vuoden 2025 kolmannen neljänneksen välillä.

Asiakkaan harkittua investointiaan uudelleen projektin aiempi laajuus ja aikataulu ovat muuttuneet. Tilauksen myöhäisemmät vaiheet perutaan, mikä vaikuttaa vuosille 2024−2025 aikataulutettuihin toimituksiin.

Vuonna 2023 Glaston tulee toimittamaan asiakkaalle laitteita noin 11,3 miljoonan euron arvosta, ja loput noin 19,4 miljoonan euron arvoiset toimitukset on poistettu Glastonin tilauskannasta. Glaston arvioi, että tilauksen osittaisella peruuntumisella ei ole merkittävää vaikutusta liikevaihtoon tai liikevoittoon vuonna 2023 johtuen peruuntuneiden toimitusten ajoittumisesta vuosille 2024−2025 ja Neuhausenin tehtaan hyvästä kapasiteetin käyttöasteesta.

Glastonin näkymät vuodelle 2023 pysyvät ennallaan, ja  Q1/2023 osavuosikatsauksen mukaisesti vuoden 2023 liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITAn arvioidaan kasvavan vuoden 2022 tasosta.

Anders Dahlblom, toimitusjohtaja, puh. +358 10 500 500
Päivi Lindqvist, talousjohtaja, puh. +358 10 500 500

Lehdistö- ja sijoittajatiedustelut:
Pia Posio, viestintä-, markkinointi- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 500 5076

Glaston lyhyesti
Glaston on lasinjalostusteollisuuden innovatiivinen teknologiajohtaja, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, auto-, aurinkoenergia- ja näyttöteollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme sekä parasta osaamista että uusinta teknologiaa lasinjalostuksen alalla tarkoituksena rakentaa parempaa tulevaisuutta turvallisempien, älykkäämpien ja energiatehokkaampien lasiratkaisujen avulla. Meillä on tuotantoa, palveluita ja myyntipisteitä yhdeksässä maassa. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Jakelu: Nasdaq Helsinki Oy, Keskeiset mediat, www.glaston.net