Migreenilääkkeiden hinnat alenivat kesäkuun alussa

Moni lääkitsee migreeniään tehottomasti ja liian myöhään

Migreenilääkkeinä käytettyjen triptaanien eli migreenin täsmälääkkeiden hinnat alenivat 1.6.2005, joidenkin pakkausten osalta jopa 33 prosenttia. Triptaanit ovat reseptilääkkeitä. Sosiaali- ja terveysministeriössä toimiva Lääkkeiden hintalautakunta vahvisti niiden uudet tukkuhinnat toukokuun lopussa. "Lääkkeiden hinnan lasku on merkittävää niin yhteiskunnalle kuin migreeniä sairastaville. Se motivoi tehokkaaseen hoitoon", sanoo Suomen Migreeniyhdistyksen toiminnanjohtaja Matleena Helojoki. "Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan migreenikohtaus invalidisoi ihmisen kuin neliraajahalvaus. Terveelliset elämäntavat harventavat kohtauksia, ja tehokas lääkitys lyhentää niitä. Näin migreeniominaisuutta geeneissään kantava voi elää täysipainoista elämää." Migreeni on yleensä suvuittain esiintyvä, vaikea päänsärkytaipumus, josta kärsii joka kymmenes suomalainen. Kolme neljästä migreenipotilaasta on naisia. Tyypillinen oire on voimakas kohtauksittainen päänsärky. Muita oireita ovat muun muassa pahoinvointi, jopa oksentelu, sekä herkkyys valoille ja äänille. Kohtaukset voivat ilman lääkitystä kestää jopa kolme vuorokautta, ja ne heikentävät olennaisesti elämänlaatua ja työkykyä. Lieviin migreenikohtauksiin voivat tulehduskipu- ja pahoinvointilääkkeet tehota riittävästi. Kun migreeni estää työtä, kodinhoitoa tai harrastuksia, suosittelee lääkäreille ohjeeksi tarkoitettu Käypä hoito -suositus triptaania. Lääkettä on syytä ottaa riittävän suurena annoksena heti kohtauksen alussa, eikä vasta sitten, kun tulehduskipulääke ei auta. Monet migreenipotilaat yrittävät kuitenkin lääkitä vaikeatakin migreeniään aluksi itsehoitolääkkeillä ja siirtyvät reseptilääkkeeseen vasta, kun kohtaus ei hellitä. Tällöinkin moni yrittää sinnitellä lääkärin ohjetta pienemmällä annoksella. Kansantaloudellisesti merkittäväksi sairaudeksi migreenin tekee sen suuri esiintyvyys ikävuosina 25–55. Kustannuksia syntyy poissaoloina työstä ja migreenin hoitoon liittyvinä kuluina. Yhden migreenikohtauksen onnistunut hoito yhdellä täsmälääkeannoksella maksaa sairausvakuutuskorvausten jälkeen potilaalle neljästä kahdeksaan euroa, lääkkeen pakkauskoon ja vahvuuden mukaan. Lisätietoja: Tuotepäällikkö Riikka Näätsaari, GlaxoSmithKline, puhelin 010 30 30 30, matkapuhelin 050 420 0462 Viestintäpäällikkö Terhi Kivinen, GlaxoSmithKline, puhelin 010 30 30 30, matkapuhelin 050 420 0401 Toiminnanjohtaja Matleena Helojoki, Suomen Migreeniyhdistys ry, puhelin (09) 8775 3021, matkapuhelin 040 848 1032 GlaxoSmithKline on yksi suurimmista Suomessa toimivista lääkeyrityksistä. Vuoden 2004 liikevaihto oli noin 90 miljoonaa euroa. Yhtiön tärkeimmät terapia-alueet ovat hengitystie- ja infektiosairaudet, rokotteet sekä keskushermosto- ja aineenvaihduntasairaudet. Lisätietoa osoitteista www.gsk.fi ja www.gsk.com.