TIETEELLINEN LÄPIMURTO MALARIAROKOTTEEN KEHITYKSESSÄ

Report this content

21.10.2004 TIETEELLINEN LÄPIMURTO MALARIAROKOTTEEN KEHITYKSESSÄ The Lancet -lehden viimeisimmässä numerossa julkaistussa artikkelissa kerrotaan, että GlaxoSmithKline (GSK) Biologicalsin kehittämä RTS,S/AS02A -malariarokote on suojannut merkittävää osaa lapsista jopa malarian vakavilta muodoilta vähintään kuuden kuukauden ajan. Tämä laajin Afrikassa koskaan tehty malariarokotteen tehokkuustutkimus vahvisti myös sen, että rokote on turvallinen 1-4-vuotiaille lapsille. Valvottuun kaksoissokkotutkimukseen osallistui 2022 lasta Etelä- Mosambikissa. Tutkimuksen teki Centro de Investigação em Saude da Manhiça (CISM). GSK Biologicals ja PATHin Malaria Vaccine Initiative (MVI) tukivat yhdessä tätä Mosambikin terveysministeriön hyväksymää tutkimusta. Kolmena pistoksena annettava rokote on kehitetty torjumaan hyttysten levittämää P. falciparum -parasiittia.Tutkimuksen mukaan rokotteen teho kliinistä malariaa vastaan on 30 prosenttia. Teho Plasmodium (P.) falciparum -primaari-infektiota vastaan on 45 prosenttia ja sairauden vakavaa vaihetta vastaan 57,9 prosenttia. P. falciparum -parasiitti aiheuttaa suurimman osan Afrikan malariatapauksista. Kansanterveyslaitoksen erikoistutkija, lääketieteen tohtori Hanna Nohynek toteaa, että malariarokotteen kehittämisen haasteet huomioon ottaen tässä tutkimuksessa rokotteella saavutettu 57,9 prosentin suoja malarian vakavia tautimuotoja vastaan on erinomainen. "Optimaalisen tehon määritystä joudutaan pohtimaan uudesta näkökulmasta tämän loistaudin kohdalla. Malarian ja esimerkiksi HIV:n kohdalla infektiivisyyttä ja taudin vaikeusastetta vähentäväkin rokote olisi erittäin hyvä vaihtoehto nykytilanteeseen verrattuna. Kyllä tätä tulosta voidaan kutsua tieteelliseksi läpimurroksi." CISM:n Pedro Alonso, lääketieteen ja filosofian tohtori sekä Lancetissa julkaistun artikkelin pääasiallinen kirjoittaja toteaa: "Tutkimustulosten mukaan tehokkaan malariarokotteen kehittäminen on mahdollista. Malariarokotteet vähentäisivät tämän sairauden aiheuttamaa maailmanlaajuista raskasta taakkaa." Tohtori Alonso toimi tutkimuksessa vastaavana tutkijana. Hän johtaa Barcelonan yliopiston kansainvälisen terveyden kliinistä tutkimuskeskusta. Malaria kuuluu maailman vaarallisimpiin infektiosairauksiin. Arvioiden mukaan malaria tappaa vuosittain 1-3 miljoonaa ihmistä maailman köyhimmissä maissa. Siihen menehtyy Saharan eteläpuolisessa Afrikassa enemmän lapsia kuin muihin tartuntatauteihin. Koska lisätutkimuksia on vielä tehtävä, malariarokotteen ei odoteta saavan myyntilupaa ennen vuotta 2010. Ennusteiden mukaan puolet maapallon asukkaista eli 3,5 miljardia ihmistä asuu silloin malarian esiintymisalueella. Tämä sairaus aiheuttaa pelkästään Afrikassa vuosittain lähes 10 miljardin euron kustannukset. Lisätietoja: Lääketieteellinen johtaja Kari Varkila, GlaxoSmithKline, 050-4200 496 Erikoistutkija Hanna Nohynek, Kansanterveyslaitos, 040-510 2426 Taustatietoja: Mosambikin terveysministeriön tavoitteena on edistää ja parantaa maansa kansanterveyttä sekä kehittää ja tarjota korkealaatuisia sekä kestävän kehityksen mukaisia terveydenhuoltopalveluita, jotka saatetaan vaiheittain tehokkaasti ja tasapuolisesti maan kaikkien asukkaiden saataville. Centro de Investigação em Saude da Manhiça (CISM) on Mosambikin ensimmäinen perifeerisen terveyden tutkimuslaitos, joka tutkii maan vakavimpia terveysongelmia. Vuonna 1996 perustettu CISM syntyi Mosambikin terveysministeriön, Maputo School of Medicine -korkeakoulun (Universidade Eduardo Mondlane) ja Barcelonan yliopiston kliinisen sairaalan (www.hospitalclinic.org) yhteistyön tuloksena. Sen perusrahoituksesta vastaa Espanjan valtion kansainvälisen yhteistyön yksikkö. CISM:n sivusto on osoitteessa www.manhica.org. GlaxoSmithKline Biologicals (GSK Biologicals) kuuluu maailman johtavien rokotevalmistajien joukkoon. Se sijaitsee Belgian Rixensartissa. Vuonna 2003 GSK Biologicals toimitti yli 850 miljoonaa rokoteannosta 152 maahan, sekä kehittyneisiin maihin että kehitysmaihin. Lisätietoja on GSK Biologicals -yksikön rokotesivustossa osoitteessa www.gsk-bio.com. GlaxoSmithKline on yksi maailman johtavista tutkimustyöhön perustuvista lääke- ja terveydenhoitoalan yrityksistä. Lisätietoja: www.gsk.fi. PATHin Malaria Vaccine Initiative (MVI) on maailmanlaajuinen, Bill ja Melinda Gatesin säätiön 50 miljoonan dollarin lahjoituksen turvin perustettu ohjelma. Säätiö antoi vuonna 2003 lisärahoitusta 100 miljoonaa dollaria. MVI pyrkii nopeuttamaan lupaavien malarialääkkeiden kehittämistä sekä varmistamaan niiden saatavuuden ja käytettävyyden kehitysmaissa. Lisätietoja on osoitteessa www.malariavaccine.org. PATH on kansainvälinen voittoa tuottamaton organisaatio, joka luo kestävän kehityksen mukaisia paikallisen kulttuurin huomioon ottavia ratkaisuja. Nämä ratkaisut auttavat yhteisöjä eri puolilla maailmaa katkaisemaan pitkään jatkuneen terveysongelmien kierteen. Lisätietoja on osoitteessa www.path.org. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi