Uraauurtavan GOAL1-tutkimuksen mukaan astmaoireet voidaan poistaa kokonaan

Uraauurtavan GOAL1-tutkimuksen mukaan astmaoireet voidaan poistaa kokonaan Jatkuvan, säännöllisen salmeteroli-flutikasonipropionaattihoidon avulla astmaoireet voidaan saada täysin hallintaan lähes puolella astmapotilaista. Tänään perjantaina julkistetussa uraauurtavassa tutkimuksessa on ensimmäistä kertaa osoitettu, että täydellinen vapautuminen astmaoireista voi olla mahdollista. Vuoden kestäneessä maailmanlaajuisessa GOAL-tutkimuksessa (Gaining Optimal Asthma ControL) osoitettiin, että oireet voidaan saada täysin hallintaan lähes puolella potilaista, kun hoitona on jatkuva, säännöllinen salmeteroli-flutikasonipropio¬naattihoito. Tämänhetkisten arvioiden mukaan täydellinen oireettomuus toteutuu vain viidellä prosentilla Euroopan astmaatikoista. Tutkimukseen osallistui 3 421 potilasta 44 maassa, myös Suomessa. "GOAL-tutkimuksen tulokset haastavat nykyiset astmahoidot. Oireettoman elämän eli täysin hallinnassa olevan tilan saavuttaneiden potilaiden määrä ylitti odotuksemme", GOALin päätutkija, professori Eric Bateman sanoo. "Tutkimus osoitti, että säännöllinen, pitkäaikainen salmeteroli-flutikasonipropionaattihoito sopivina annoksina poisti tehokkaimmin kaikki astman oireet." GOAL-tutkimuksessa käytetty sairauden täyden hallinnan määritelmä on tiukin astmatutkimuksissa tähän mennessä käytetyistä määritelmistä. Sairauden katsottiin olevan täysin hallinnassa, jos astmaoireet pysyivät kokonaan poissa, potilas ei heräillyt öisin, sairaus ei haitannut päivittäistoimintoja, taudin pahenemisvaiheita ei ollut eikä potilas tarvinnut kohtauslääkkeitä seitsemänä viikkona kahdeksan viikon arviointijaksosta. Tällä hetkellä Euroopassa yli 95 prosentilla astmaatikoista on normaalielämää haittaavia oireita2. Lähes puolet ilmoittaa heräilevänsä öisin oireiden takia tai kokevansa ne ärsyttäviksi tai turhauttaviksi päivisin3. Vain yksi kymmenestä astmapotilaasta uskoo saavansa oireet täysin hallintaan3. "GOAL-tutkimus kyseenalaistaa yleisen uskomuksen, jonka mukaan oireilu kuuluu astmaan. Se myös osoittaa, että oireet voidaan poistaa ja että astma ei välttämättä häiritse tai rajoita jokapäiväistä elämää", lääketieteen tohtori, keuhkosairauksien erikoislääkäri Tuula Vasankari Turun yliopistollisesta keskussairaalasta sanoo. Vasankari on GSK:sta riippumaton asiantuntija ja on ollut mukana useissa kansainvälisissä astman ja keuhkoahtaumataudin epidemiologiaa, hoitolinjoja ja lääkitystä käsittelevissä tutkimuksissa. "Tutkimuksen tärkein viesti on, että mistä tahansa astmaoireista kärsivien potilaiden tulisi pyytää lääkäriä arvioimaan heidän tilansa uudelleen", Vasankari painottaa. GOAL-tutkimuksen yhteydessä julkistettiin myös alustavia tuloksia Hengitysliitto Helin jäsentutkimuksesta, joka koski suomalaisten astmaatikkojen vointia. Helin kyselyyn vastanneista astmaatikoista oireettomia oli vain 12 prosenttia. Oman arvion mukaan astma oli hyvässä tasapainossa 48 prosentilla vastanneista. Hekin olivat kuitenkin viimeisten kahden kuukauden aikana kärsineet useista oireista: yskästä, hengityksen vinkunasta ja yöheräilyistä. Monet olivat joutuneet käyttämään oireisiin lääkkeitä, jäämään pois töistä tai ottamaan yhteyttä lääkäriin tai hoitajaan astman pahenemisen vuoksi. Astmatasapainoonsa tyytyväisistä kymmenellä prosentilla astma estää päivittäisiä toimia. "Myös suomalaiset astmaatikot tuntuvat tyytyvän siihen, että oireet valitettavasti haittaavat elämää jopa päivittäin", Helin järjestöjohtaja Riitta Muotka tulkitsee. Helin syyskuussa 2004 tekemässä jäsentutkimuksessa yli 600 Helin jäsentä arvioi astmansa hoitotasapainoa viimeisten kahden kuukauden aikana. Astma koskettaa yli 350 000:ta suomalaista. Heistä yli 200 000 on diagnosoitu astmaatikoiksi ja saa KELA:n erityiskorvattavaa lääkehoitoa. Lisätiedot: Jaana Ahlamaa-Tuompo, lääketieteen tohtori, erikoislääkäri, GlaxoSmithKline 050-420 0402 Tuula Vasankari, lääketieteen tohtori, keuhkosairauksien erikoislääkäri, TYKS 050-545 0589 Riitta Muotka, Hengitysliitto Heli ry:n järjestöjohtaja, 0400-459 400 Viitteet: 1) Bateman ED, Boushey HA, Bousquet J, Busse WW, Clark TJH, Pauwels RA, Pedersen SE. Can Guideline-defined Asthma Control Be Achieved? The Gaining Optimal Asthma Control Study. AM J Respir Crit Care Med Vol 170. pp 836-844, 2004 2) Rabe KF, Vermeire PA, Soriano J, Maier WC. Clinical management of asthma in 1999: the Asthma Insights and Reality in Europe (AIRE) study. Eur Respir J 2000; 116:U436 3) Bellamy D, Harris T. Poor perceptions and expectations of asthma control: results of the International Control of Asthma Symptoms (ICAS) patient survey. Eur Respir J 2004; 24 (Suppl. 48): 83s plus Poster. GlaxoSmithKline (GSK) on yksi suurimmista Suomessa toimivista lääkeyrityksistä: viime vuonna myynti oli lähes 100 miljoonaa euroa. GSK:lla on yli 100 000 työntekijää yli 160 maassa. Suomessa GSK:ssa työskentelee 160 henkilöä, toimipaikka on Espoossa. GSK keskittyy alkuperäislääkkeiden ja rokotteiden kehittämiseen, tuotantoon ja markkinointiin. Yhtiön tärkeimmät terapia-alueet ovat hengitystiesairaudet, infektiosairaudet ja rokotteet, keskushermostosairaudet sekä aineenvaihduntasairaudet. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/15/20041015BIT20750/wkr0001.pdf