Exide esittelee uraauurtavan aurinkokennolaitteiston Portugalissa

Exide Technologies (www.exide.com), maailmanlaajuinen yritys, joka toimittaa energianvarastointiratkaisuja kuljetus- ja teollisuusaloille, esittelee Portugalissa kaksi uutta yhteiskapasiteetiltaan 3,8 MWp:n aurinkokennolaitteistoa. Laitteistot sijoitetaan Exiden tehtaalle Castanheira do Ribatejoon ja yrityksen kierrätyslaitokselle Azambujaan. Tehdas saa lisäksi GNB:n korkeasuorituskykyiselle akkuteknologialle rakentuvan energianvarastointijärjestelmän varmistamaan, että tuotettu energia voidaan kuluttaa tarpeen vaatiessa. Laitteisto on Euroopan suurimpia omaan kulutukseen tarkoitettuja energiantuotantolaitteistoja, ja toimii muille esimerkkinä näiden järjestelmien suuren mittakaavan implementoinnin potentiaalista.

Sopimus allekirjoitettiin äskettäin Castanheira do Ribatejon tehtaalla, ja hanke on nyt alkanut. EMEA:n toimitusjohtaja Stefan Stübing edusti Exidea, EDP:n edustajana oli puolestaan Vera Pinto Pereira, johdon jäsen ja EDP:n kaupallinen johtaja.

Tämä lippulaivaprojekti tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia mahdollisuuksia energiaa vaativille teollisuuden aloille ja avaa tietä CO2-päästöjen vähentämiselle ja CO2-vapaille tuotantolaitoksille. Uusi BESS-järjestelmä (Battery Energy Storage System) mahdollistaa uusiutuvan energian käytön parantamisen ja varmistaa virransyötön yöaikaan ja pimeämpinä kausina, jolloin auringonvaloa on vähemmän. Projekti on yksi Exiden lukuisista Castanheiran tehtaaseen kohdistetuista investoinneista, joihin kuuluvat myös yrityksen taannoiset miljoonainvestoinnit uuteen AGM Network Power -tuotantolinjaan.

Uudessa laitteistossa on n. 10 000 aurinkopaneelia, ja tuotettu energia riittäisi kattamaan yli 2 000 kodin sähköntarpeen. Laitteistossa on n. 70 muunninta ja yksi GNB Sonnenschein A600 -akkupankki energianvarastointiin 500 kWh:n kapasiteetilla.

GNB Sonnenschein A600 on tunnettu poikkeuksellisesta suorituskyvystään Network Power -sovelluksissa, ja on vuosikymmeniä osoittanut laadukkuutensa monissa monimutkaisissa laitteistoissa ympäri maailmaa. Huoltovapaa geeliteknologia tarjoaa monia turvallisuusetuja. Akun putkilevymuotoilu ja ainutlaatuinen syväpurkaussuoja varmistavat energiatehokkuuden ja syklinkeston. Vaakasuoraan asennus helpottaa sekä asennusta että huoltoa. Akku on 100-prosenttisesti kierrätettävä, mikä minimoi sen ympäristövaikutukset.

Projektia hallinnoi ja sen toimittaa globaali energiatoimittaja EDP tiiviissä yhteistyössä Exiden kanssa, joka toimittaa energianvarastointikomponentin.

– Castanheiran tehtaamme on lajissaan maailman pisimmälle kehitettyjä laitoksia. Olemme hiljattain tehneet merkittäviä investointeja tehtaan Network Power -kapasiteetin lisäämiseen, ja tänä päivänä esittelemme seuraavan sukupolven Industrial Power -järjestelmän. Tulevina vuosina tulemme näkemään kasvavan määrän yrityksiä, jotka tuottavat sähkövirtaa omaan kulutukseen ja varastoivat sitä BESS-järjestelmän (Battery Energy Storage System) avulla, erityisesti energiaa vaativilla sektoreilla, joita esim. tuotantolaitokset edustavat. Olemme ylpeitä etulyöntiasemastamme tässä kehityksessä, jonka myötä yritykset kykenevät vähentämään ympäristövaikutuksiaan ja aikaansaamaan säästöjä toimintakustannuksissaan, sanoo Exiden EMEA:n toimitusjohtaja Stefan Stübing.

– EDP pyrkii määrätietoisesti tarjoamaan asiakkailleen kestäviä ja tehokkaita ratkaisuja. Tämä on EDP:n suurin projekti Portugalissa ja tärkeä askel kohti tulevaisuuden energianvarastointiteknologiaa, toteaa EDP:n kaupallinen johtaja Vera Pinto Pereira.

Lisätietoja antavat:
Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Nordic, puh. +46 706 37 07 63, sähköposti: tor.enlid@exide.com

Tavaramerkit

Exide, GNB ja Sonnenschein ovat Exide Technologiesille kuuluvia rekisteröityjä tavaramerkkejä. Muut tavaramerkit kuuluvat niiden vastaaville omistajille.

EDP Comercial

EDP Comercial on johtava yritys Portugalin aurinkoenergiamarkkinoilla ja on toimittanut yli
15 000 aurinkokennolaitteistoa yksityisiin koteihin ja yrityksille maanlaajuisesti, yhteiskapasiteetiltaan 36,7 MWp. EDP on yli neljän (4) miljoonan yksityisen ja yritysasiakkaan energiantoimittaja Portugalissa.

Exide Technologies

Exide Technologies (www.exide.com) on globaali yritys, joka toimittaa ratkaisuja sähköenergian varastointiin kuljetus- ja teollisuusaloille. Yli 80 maasta hankkimallaan 130 vuoden kokemuksellaan teknologisesta innovaatiosta yritys kykenee tarjoamaan vakuuttavia ratkaisuja nykypäivän ja tulevaisuuden energiantarpeisiin. Exide valmistaa ja kierrättää kattavaa tuotevalikoimaa ja toimittaa Network Power ja Motive Power -markkinasegmenteille akku- sekä energianvarastointijärjestelmiä ja erikoissovelluksia monille teollisuuden ja elinkeinoelämän alueille kuten esim. maatalous, autoteollisuus, haarukkatrukit ja siivouskoneet, kuljetus ja huolinta, merenkulku, materiaalinkäsittely, puolustusvoimat, kaivosteollisuus, moottoriurheilu, rautatieliikenne, turvallisuusala, televiestintäjärjestelmät, huoltoala ja keskeytymätön virransyöttö (UPS) ym. Exiden motto on: Powering the World Forward. Historiansa ja kokonsa sekä vahvan yrittäjähengen ansiosta  Exide on oikea valinta asiakkaille, joille ei riitä pelkkä perinteinen akkutoimittaja.

Avainsanat: