De Rooyn kuorma-autotiimi voittanut Dakar 2016 -rallin Goodyearin renkailla

Bryssel, 20. tammikuuta 2016 – Kuorma-autojen Goodyear ORD -vakiomaastorenkaita käyttänyt De Rooyn tiimi voitti Dakar 2016 -rallin kuorma-autoluokan lauantaina (16. tammikuuta). Dakar-ralli eli ”The Odyssey” ajettiin tänä vuonna vaativimmissa olosuhteissa, joita Argentiinalla ja Bolivialla on tarjota. Noin 9 000 kilometriä ja 13 päivää käsittävä kilpailu on yleisesti tunnustettu maailman kovimmaksi.

Haastajina oli yli 50 kuorma-autoa kaikkialta maailmasta, ja uuvuttavan kilpailun voittajaksi selviytyi lopulta Powerstar Iveco -kuorma-auto numerolla 501, joka julistettiin Rosariossa. Kuorma-autojen 375/90R22.5-kokoluokan Goodyear ORD -maastorenkaita (valmistettu Luxemburgissa) käyttäneen kuorma-auton miehistönä olivat kuljettaja Gerard De Rooy Hollannista, kartanlukija Moises Torrallardona Espanjasta ja mekaanikko Darek Rodewald Puolasta. Sen lisäksi että De Rooyn tiimi voitti Dakarin kuorma-autoluokan, Goodyear ORD -renkaita käyttänyt ja Ton Van Genugtenin ohjaama nopea tukikuorma-auto sijoittui kokonaistuloksissa sijalle 5. Gerard De Rooy voitti Dakarin kuorma-autoluokan myös vuonna 2012, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun voittajan kilpakuorma-autossa oli alla Goodyearin kuorma-autorenkaat.

" Goodyear tarjosi mahtavaa teknistä tukea ja neuvontaa ennen Dakaria, etenkin rengaspainesuositusten osalta. Dakarin olosuhteet ovat epäilemättä niin vaativat kuin vain voivat olla. Tarjolla on kaikkea pahinta mahdollista, kuten hiekkaa, kiviä ja mutaa, joten renkaat ovat yksi kaikkein tärkeimmistä varusteista. Kuorma-autojen Goodyear ORD 375/90R22.5 -maastorenkaat ovat toimineet upeasti ja ne olivat tärkeässä osassa kilpailun voitossa”, Gerard De Rooy sanoi.

"Onnittelemme Gerard De Rooya ja hänen tiimiään koko Dakar 2016 -rallin kuorma-autoluokan upeasta voitosta. Tämä on ollut vaativa testi kuorma-autojen Goodyear ORD -maastorenkaille todellisissa äärimmäisolosuhteissa. Gerard De Rooyn ja hänen tiiminsä kuorma-autoluokan voitto sekä nopean tukikuorma-auton 5. sija todistavat, että näiden renkaiden suorituskyky on korkea jopa erittäin vaativissa maasto-olosuhteissa”, sanoi Benjamin Willot, Goodyearin Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan Commercial Tires -osaston markkinointipäällikkö.

Hollantilainen De Rooyn tiimi oli ilmoittanut Dakar 2016 ”The Odyssey” -kilpailuun kolme kuorma-autoa, joihin oli asennettu kuorma-autojen 375/90R22.5-kokoluokan Goodyear ORD -maastorenkaat. Tiimin kolme ajoneuvoa olivat pääkuorma-auto, jota ajoi Gerard De Rooy, De Rooyn tiimin jäsenen Ales Lopraisin kuorma-auto ja Ton van Genugtenin ajama nopea tukikuorma-auto. Tiimi valitsi Goodyear ORD -renkaat suoritettuaan kattavia yhteistestejä luxemburgilaisen Goodyearin innovaatiokeskuksen insinöörien kanssa. Testien avulla tiimi saavutti parhaan rengaskokoonpanon, jolla suorituskyky saatiin optimoitua Dakar 2016 -rallin vaihtelevia olosuhteita varten.

Yrityksestä

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 150 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 64 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 48 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.