Goodyearin suurin rengas on elefantin kokoinen

Goodyearilta kysytään usein "mikä on suurin valmistamanne rengas?"  Vastaus on RM-4A+-maastorengas ja sen koko 59/80R63, joka on yhtä korkea kuin suuri elefantti ja suunnilleen yhtä painava[1].
Tämä valtava OTR-rengas on kehitetty kuljettamaan satoja tonneja kiveä ja muita materiaaleja, ja se kuuluu yhtiön valmistamaan RM (Rock Mining, kiviaineksen louhinta) -rengasmallistoon.

Tätä jättimäistä 63 tuuman (vanteen halkaisija) rengasta myydään ympäri maailmaa ja sitä käytetään maailman suurimmissa kaivos- ja maansiirtokoneissa, joita käytetään yleisesti hiili-, kivi-, kulta- ja kuparikaivoksissa.

Tämän renkaan kokonaishalkaisija on 4,023 metriä, joten se on korkeampi kuin ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu korkeus Euroopassa (4 metriä) ja sen yläreuna on metrin korkeammalla kuin koripallokori.  Sen 5 400 kiloa ovat täynnä edistyksellisiä tekniikoita ja se pystyy kantamaan 100 000 kilon kuormaa jopa 50 km/h:n nopeudella.

Renkaan sisältämät tekniikat liittyvät sen materiaaleihin, rakenteeseen ja suunnitteluun.  Tässä 63-tuumaisessa renkaassa on teräksinen runko- ja vyörakenne, ja se valmistetaan tarkkuusmenetelmällä alan edistyksellisintä, täysin integroitua renkaanvalmistuslaitteistoa käyttäen.  Renkaan suunnittelussa käytettiin apuna tietokonesimulaatiotyökaluja, ja Goodyear tekee läheistä yhteistyötä alkuperäisten laitteistovalmistajien kanssa, jotta rengaskoon sopivuus heidän ajoneuvoihinsa voidaan varmistaa.

Goodyearin 63-tuumainen rengas on suunniteltu optimaalista suorituskykyä ajatellen.  Siinä käytetään Goodyearin viileänä pyörivää CycleMax-pintakumiseosta; toisiinsa lukittuvat keskiurat parantavat vakautta ja lämmön vapautumista.  Suurikulmaiset/suuntaamattomat urat auttavat parantamaan vetopitoa, ja sivupinnan päällys auttaa vähentämään kuumenemista.

Tämä 63-tuumainen rengas on saatavilla kahtena kokona: 53/80R63 ja 59/80R63. Lisäksi saatavilla on kolme seosmuunnelmaa ja kaksi urasyvyyttä (E3 ja E4) eli yhteensä 12 eri muunnelmaa.

Yrityksestä

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 150 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 64 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 48 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.