Uusi Dunlopin ratapäivärengas voitti äärimmäisen testin – voitto ensimmäisessä kisassa

• Liikennekäyttöön sallittu Dunlop GP Racer D212 on suunniteltu ratapäiviä ja kisoja varten
  • Sisältää FIM EWC -sarjassa kehitettyjä teknologioita, jotka on haettu D212 GP Pro -mallista
  • Prototyyppirengas varmisti voiton ensimmäisessä kisassaan Ranskan Supersport-sarjassa

Dunlop on ilmoittanut, että hyvin arvostettu liikennekäyttöön sallittu GP Racer D211 -ratarengas korvataan täysin uudella tuotteella vuoden 2017 alussa. Uusi rengas on hyväksytty äärimmäisen varmennus- ja testiohjelman jälkeen, johon sisältyi maailman kovimpia kisoja. Dunlopin ensisijainen tavoite oli kehittää rengas, joka tarjoaa loistavan käsittelyn, ja tämä varmennusprosessi vahvistaa, että tavoite on saavutettu.

Dunlop ei tyytynyt vain salaisissa testilaitoksissa tehtyihin testeihin, vaan halusi testata uuden GP Racer D212 -renkaan kyvyt erittäin julkisesti.

Prototyyppirenkaita käytettiin Portimaon 12 tunnin ja Barcelonan 24 tunnin kisoissa ja lopullisia tuotantoa edeltäviä pinnoitettuja renkaita käytettiin Bol d’Or -kisassa vuonna 2016 ennen ensimmäisen tuotantovalmiin GP Racer D212 -renkaan lopullista julkista testiä Ranskan Superbike-mestaruuden viimeisellä kierroksella, jossa Lucas Mahias ajoi GMT94 Yamahalla voittoon kummassakin Supersport-kisassa.

Dunlopin teknologiajohtaja Sebastien Montet kertoi julkisen testauksen taustalla olevista syistä: ”Olimme tehneet tuhansien kilometrien verran rata- ja tietestejä lukuisten simulaatiotuntien lisäksi. Mikään testi tai simulaatio ei kuitenkaan pärjää todelliselle kisatilanteelle, jossa uuden renkaan suorituskykyä, kestävyyttä ja johdonmukaisuutta mitataan kiihkeän kisan huumassa. Olemme todistaneet useat GP Racer D212:n uusista teknologisista ominaisuuksista kisarenkaissamme, ja varmennusprosessin loppuvaiheessa päätimme asentaa lopullisen tuotteen mestaruudesta kisaaviin pyöriin.”

D212 GP Racer -renkaassa on useita kisoissa hyviksi havaittuja tekniikoita, kuten:

• Uusi monipintaseos, joka parantaa kestävyyttä ja lämpenemisaikaa ja tuottaa äärimmäisen pidon
  • Mullistava NTEC-järjestelmä, joka mahdollistaa paineen säätämisen, jolla suorituskyky saadaan optimaaliseksi tie- tai ratakäyttöön
  • Renkaassa on myös uudet etu- ja takarenkaan profiilit, jotka parantavat ketteryyttä ja varmuutta.

Näissä teknologioissa on oppeja Dunlopin ammattikisarenkaasta GP Pro D212, johon Michael Dunlop luotti tehdessään vuoden 2013 Isle of Man TT -kisan kierrosennätyksen 211,1 km/h, joka on suurin nopeus, joka on koskaan saavutettu slick-shod-superpyörällä.

Dunlop päätti suorittaa lopullisen tuotevarmennuksen Endurance-kisoissa, koska tämän sarjan kisaradat ovat hyvin erilaisia.

Montmelo valittiin endurance-seoksen kehittelyyn radan pitkien mutkien ja Barcelonan 24 tunnin kisan kuumien olosuhteiden vuoksi, jotka tekevät kisasta kovan testin renkaan kestävyysominaisuuksille.

Bol d’Or oli vaativa testi jarrutukselle ja vakaudelle suuresta nopeudesta erittäin nopean Mistral-suoran jälkeen. Portimaon 12 tunnin kisa on kuuluisan fyysinen tapahtuma radan mutkaisuuden ja korkeuserojen vuoksi. Tällä radalla uusi etuprofiili teki käsittelystä edeltäjäänsä helpompaa.

GP Racer D212 tulee myyntiin kaikkialla Euroopassa tammikuussa 2017.

Mallisto sisältää 1 eturengas- ja 4 takarengaskokoa.

Lisätietoja Dunlop Europesta saa osoitteesta www.dunlop.eu tai seuraamalla meitä Twitterissä tunnuksella @DunlopMoto

Yrityksestä

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 150 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 64 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 48 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.