Graninge enemmistöomistajaksi Kainuun Sähkö Oyj:ssä

Graninge enemmistöomistajaksi Kainuun Sähkö Oyj:ssä Graninge AB lisää omistustaan Kainuun Sähkö Oyj:ssä, jonka kotipaikka on Kajaani. Asiasta solmittiin keskiviikkona kolmen kainuulaisen kunnan - Kuhmon, Suomussalmen ja Vaalan - kanssa sopimus, joka tarkoittaa, että Graninge ostaa näiden vähemmistöosuudet yhtiöstä. Hankinnan jälkeen Graninge yltää vajaaseen 51 prosentin osakeomistukseen ja tulee siten enemmistöosakkaaksi. Graninge hankki ensimmäisen 26 prosentin omistuseränsä Kainuun Sähköstä jo 1997. Muut yhtiöön jäävät omistajat, Graningen lisäksi, ovat Kajaanin kaupunki (37 prosenttia) ja Sotkamon kunta (12 prosenttia). Kyseisen kaupan arvo on runsaat 21 ME, vastaten noin 125 Mmk. Lars Enslöf, Graninge AB:n konsernijohtaja, sanoo kommentissaan, että Graninge nyt vahvistaa asemaansa Suomessa: -- Olemme iloisia, että pääsimme sopimukseen ja pystyimme viemään läpi tämän kaupan kun kunnat halusivat myydä osuutensa tästä hyvin hoidetusta yhtiöstä. Taannoin on yhtiössä tehty mittavia organisaatiomuutoksia, jotka ovat omiaan parantamaan yhtiön kilpailukykyä. Olemme iloisia myöskin siitä, että saamme nyt suomalaisen jakeluyhtiön täydentämään sitä vesivoimaomistusta, mikä meillä on Graninge Energia Oy:n puitteissa. Kainuun Sähköllä on 55.000 asiakasta ja on vihreän sähkön markkinajohtaja Suomessa. Sähkön myynti on runsaat 900 GWh vuodessa. Oma sähköntuotanto on 310 GWh ja kaukolämmön myynti on 280 GWh. Kaupan edellytyksena on kilpailuviranomaisten hyväksyntä. Lisätietoja antavat: Lars Enslöf, Graninge AB:n toimitusjohtaja, +46-8-753 5007 Jean-Rémy Cauquil, Graninge AB:n varatoimitusjohtaja, +46-8-753 5006 Kalle Karlsson, Graninge AB:n tiedotuspäällikkö, +46-8-753 6860 Magnus Buchert, Graninge Energia Oy:n toimitusjohtaja, 050-366 6650 Timo Pylvänen, Kainuun Sähkö Oyj:n toimitusjohtaja, 050-5574 680 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/16/20020116BIT00750/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/16/20020116BIT00750/bit0002.pdf