Samuli Naamangan näyttävä Kimono -kuosi paraatipaikalla Osakassa

Report this content

Osakan keskustassa sijaitseva tekstiilikaupan keskittymä on saanut uudet uljaat kuoret. Rakennusta ei uskoisi ensi silmäyksellä samaksi, sillä muutos on valtaisa. Graafisella betonilla onnistuttiin jälleen kerran parantamaan ympäristöä.

Bazaarimainen, lukuisia pieniä tekstiilialan yrityksiä sisällään pitävä Semba Center Building oli vielä pari vuotta sitten ruma, 10 rakennusblokkia käsittävä, kaupungin kahtia jakava rakennus. 1800-luvulla rakennettu, moottoritien alla sijaitseva keskus oli saavuttanut iän, jolloin valtio vaati rakennuksen korjaamista tiilipinnan tukemiseksi maanjäristystä vastaan sekä tiilien putoamisen ja halkeilun estämiseksi.

Projektin suunnittelijaksi valikoitui arkkitehti- ja insinööritoimisto Ishimoto Architectural & Engineering Firm, Inc. Ishimoto arkkitehtien suunnittelun lähtökohtana oli parantaa kaupunkikuvaa ja samalla tuoda esille rakennuksen käyttötarkoitus. Syntyi runollinen ajatus perinteisestä Kimono-kangaskuosista.

Erilaisten toteutusvaihtoehtojen ja materiaalien läpikäyminen vei pitkään, sillä 800 vuokralaisen muodostamassa kauppiasliitossa mielipiteitä ja huolia oli lukuisia. Kuin onnenkantamoisena, kuitubetonivalmistaja AGB esitteli graafisen betonin tekniikan Ishimoto arkkitehdeille juuri oikeaan aikaan – vain hetkeä ennen projektista vastanneen arkkitehdin, herra Tadan yksityistä Suomen vierailua. Tekniikasta kiinnostuneelle Tadalle järjestyi AGB:n ja Graphic Concreten Japanin jakelijan toimesta mahdollisuus tutustua Suomessa toteutettuihin graafisen betonin kohteisiin graafisen betonin innovaatioon luojan ja Graphic Concreten perustajan Samuli Naamangan opastuksella. Yksi päivä Naamangan seurassa riitti ja graafinen betoni pääsi osaksi Semba Center  Buildingin julkisivusuunnitelmaa.

Ishimoto arkkitehdit piirsivät omia suunnitelmiaan kuosista, mutta halusivat lopulta suunnitteluun taiteellisemman otteen. Tadan Suomen vierailun seurauksena Samuli Naamangan valitseminen kuvion suunnittelijaksi oli varsin luonteva. ”Suunnittelutehtävä oli erittäin mielenkiintoinen haaste, sillä kimono on japanilaisille perinteinen vaate. Toimeksiannon myötä pääsin perehtymään Kimonon erilaisiin sidontoihin mm. Nami ja Asanoha –kimonoihin. Projektin myötä minulle selvisi, että jokainen suunnittelija varioi kimono-kuoseja eikä varsinaista standardia ole olemassa.” toteaa Naamanka selvästi aiheesta yllättyneenä.

Alun perin suunnitelmana oli luoda erilainen kuvio jokaiseen 10 rakennusblokkiin. Määrä kutistui kuitenkin lopulta kustannussyistä 7 kuvioon, jotka toteutetaan graafisella betonilla ja rei'itetyllä alumiinipaneeleilla. ”Kahden erilaisen materiaalin yhdistäminen palvelee molempia tekniikoita ja toistaa kuvion mielenkiintoisella tavalla poikkeavin tavoin”, Naamanka selvittää. ”Kolme kuvioista on jo nähtävissä Semba Center Buldingin julkisivussa, viimeiset kaksi nousevat rakennuksen julkisivuun ensi kesän lopussa”, hän jatkaa.

Yhteistyö Ishimoto Architectural & Engineering Firm, Inc.:in kanssa on ollut Naamangan mukaan äärimmäisen mutkatonta ja suunnitelman yksityiskohdat ovat olleet onnistuneita. Projektin suurimman hidasteen on aiheuttanut keskeinen sijainti, sillä julkisivua on jouduttu rakentamaan osittain yöaikaan. ”Suunnittelijan näkökulmasta ilahduttavinta on ollut päästä näkemään ohikulkijoiden hämmästys ja ihastelu, jota rakennuksen uusi ilme on saanut aikaan. Ishimoto arkkitehtien mukaan kauppiaat itse ovat olleet myös erittäin tyytyväisiä lopputulokseen, työmaan rakennusmiehet ovat jopa tulleet pyytämään nimikirjoituksia”, naurahtaa Naamanka.

Graphic Concrete Oy - Porkkalankatu 11 H 11, 00180 Helsinki - puh 09 6842 0092 - fax 09 68420091 - www.graphicconcrete.com

Avainsanat:

Pikafaktat

Kohteen tunnusluvut: Graafisen betonipinnan laajuus: tähän mennessä 200m2 Osoite: 2-3-6 Senba Chuoh, Chuoh-ku, Osaka, Japan Arkkitehti: Ishimoto Architectural & Engineering Firm, Inc. Tada Rakennuttaja: Kumakai Gumi Co., Ltd. Paneelivalmistaja: Asahi-Building-Wall Co., Ltd. (AGB) Valokuvat: Graphic Concrete Projektin aikataulu: 2012-2015 (arvio)

Lainaukset