EKOTOIMIVA PUUTALO 2012 - laajapohjainen työryhmä suunnittelee vähähiilistä kotia

Report this content

Kombi Arkkitehdit Oy, Uponor Oyj, Ensto, UPM Timber, Muunto, Perniön Taimisto sekä GreenBuild Oy julkistavat yhteistyöhankkeen nimeltä ”Ekotoimiva puutalo 2012”. Hankkeen ohjausryhmään kuuluvat myös Työtehoseura sekä Suomen luonnonsuojeluliitto. Tarkoituksena on tuottaa nykyaikainen, ympäristöystävällinen puutalo pihoineen, jossa yhdistyvät rakentamisen perinteet sekä tulevaisuuden energiatehokkuustavoitteet. Tämä vähähiilisyyteen pyrkivä hanke esitellään yleisölle Tampereen Vuoreksen asuntomessuilla kesällä 2012.

Yhteissuunnitteluhanke pohjautuu ekologiseen valmistalotuotantoon erikoistuneen GreenBuild Oy:n kanssa luomaamme Kombi-mallitaloon, jonka suunnittelussa on hyödynnetty Työtehoseuran ”Ekotoimiva koti” -suunnitteluperiaatteita. GreenBuild Kombi on paikallarakennettu, energiatehokas, puuaineinen passiivienergiatalo. Puun erinomainen puoli ympäristönäkökulmasta katsoen on sen uusiutuvuus ja hiiltä sitova vaikutus. Yksi kuutiometri puuta sitoo kasvaessaan noin tonnin hiilidioksidia ilmakehästä. Korostamme hankkeessa materiaalivalintojen merkitystä energiatehokkuuden rinnalla rakennuksen ympäristövaikutuksissa”, kertoo arkkitehti Matti Kuittinen Kombi Arkkitehdit Oy:stä.

”Hankkeen johtoajatuksena on tuottaa viihtyisä ja moderni puutalo, jonka rakennusmateriaalivalinnat pihoja myöten tuottavat mahdollisimman vähän hiilidioksidipäästöjä. Talo pohjautuu suomalaiseen rakennusperinteeseen ja muistuttaa klassista rintamamiestaloa. Silti sen tekninen ja tyylillinen toteutus perustuvat kehityksen kärjessä oleviin kansainvälisiin menetelmiin, jotka edustavat rakentamisen tulevaisuutta. Talon teknisissä ratkaisuissa on luvassa mm. ilmanvaihdon ja eri lämmitysmuotojen hybridi, parempaa asumisturvallisuutta sekä energiankulutuksen seurantaa. Elinkaariajattelun mukaisesti talo on varustettu myös sammutusjärjestelmällä. Laajapohjainen yhteistyö on ainutlaatuinen ja avartava kokemus, jonka hedelmiä esittelemme kesän 2012 asuntomessuilla”, toteaa Kuittinen.

”Yhtenä suunnitteluyhteistyön tavoitteena oli etsiä asumisen ongelmakohtiin toimivia, turvallisia ja ekotehokkaita elinkaariasumisen ratkaisuja”, kertoo tutkija Heli Mäntylä Työtehoseurasta ja jatkaa; ”Esimerkiksi talon sisätilojen toimivuus ja ergonomia nousivat yhdeksi suunnittelun pääteemoista. Sisätilojen joustava ja kustannustehokas muunneltavuus ja käytettävyys eri elämänvaiheissa tulee huomioida jo talon suunnitteluvaiheessa. Hyvä, toimiva arki kaikilla asumisen tasoilla oli yksi suunnittelun lähtökohdista”, Mäntylä toteaa.

”Vähähiilinen rakentaminen tulee toivon mukaan yleistymään tulevaisuudessa. Puu uusiutuvana luonnonvarana on erinomainen rakennusmateriaali ilmastonsuojelun kannalta. Kun puu korvaa terästä, betonia ja muovia rakennusmateriaalina, se on korvaavuusvaikutuksen kautta ekologisimpia teollisesti tuotettuja rakennusmateriaaleja”, kertoo Venla Virkamäki Suomen luonnonsuojeluliitosta. ”Suomen luonnonsuojeluliiton rooli suunnittelussa on arvioida käytettyjen materiaali- ja suunnitteluvalintojen ekologista kestävyyttä ja ohjata työtä ympäristön kannalta oikeaan suuntaan. Tervehdimme erityisellä ilolla hankkeen ekologista pihaa, jossa on huomioitu luonnon monimuotoisuus ja käytönaikaiset ympäristövaikutukset estetiikkaa unohtamatta”, toteaa Virkamäki.

Projektin rakennustyöt alkavat heinäkuussa 2011.

Kombi Arkkitehdit Oy
Matti Kuittinen
matti.kuittinen@kombi.fi

___________________________________________________________________________________