Kierrätyspahvista valmistettu lämmöneristelevy käyttöön GreenBuild -puupassiivitaloissa

Report this content

Hiilitehokkaaseen puupassiivitalorakentamiseen erikoistunut GreenBuild Oy on solminut sopimuksen Termex-Eriste Oy:n kanssa kierrätyspahvista valmistetun Termex e-Levyn toimittamisesta GreenBuild-talojen lämmöneristeeksi. Tarkoituksena on edistää rakentamisen materiaalitehokkuutta eristepaksuuksien kasvaessa.

”Termex e-Levy on mielenkiintoinen uutuus lämmöneristemarkkinoilla. Se tarjoaa hyvän lämmöneristyskyvyn lisäksi puupohjaisen, kierrätettävän vaihtoehdon talojemme lämmöneristykseen. Lämmöneristeiden ekologisuuden tarkastelussa tulisi rinnastaa valmistuksen CO2-päästöt, raaka-ainemateriaalin uusiutuvuus, kierrätettävyys, elinkaarenaikainen lämmöneristävyys sekä eristeen uusiokäyttö. Puukuitupohjaiset lämmöneristeet ovat erittäin vahvoilla eristeiden ympäristötehokkuutta arvioitaessa, koska niiden valmistus vie vähän energiaa, raaka-aine on uusiutuvaa ja lämmöneristyskyky erinomainen. Lisäksi puu itsessään toimii hiilivarastona, joka kasvaessaan sitoo hiiltä ilmakehästä. Puupohjaisten rakennusmateriaalien käyttö edesauttaa pyrkimyksiämme ilmastonmuutoksen torjunnassa. Tulemme käyttämään e-Levyä perinteisen selluvillan rinnalla esim. väli- ja ulkoseinissä.” kertoo GreenBuild Oy:n markkinointijohtaja Pasi Typpö.

”Uusi e-Levy on tervetullut lisäys energiatehokkaaseen ja ympäristöystävälliseen tuotevalikoimaamme. Pystymme nyt tarjoamaan ekologista eritysosaamista sekä puhallettavassa että levymäisessä muodossa. e-Levy on tervetullut lisäys tuotevalikoimaamme ja on hyvä esimerkki jo yli 20 vuotta jatkuneesta edistyksellisestä työstämme ympäristöystävällisten lämmöneristeiden puolesta. e-Levy valmistetaan yhteistyössä Sepa Oy/Vital Finlandin kanssa.” Termex-Eriste Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Pölkki toteaa.

GreenBuild Oy tekee myös yhteistyötä Suomen luonnonsuojeluliiton kanssa edistääkseen asumisen energia- ja materiaalitehokkuutta niin julkisessa keskustelussa kuin lainsäädännön vaatimuksissa. "Asuminen, liikenne ja elintarvikkeet ovat kolme tärkeintä kulutussektoria tarkasteltaessa kulutuksen ympäristövaikutuksia. Ne aiheuttavat yhteensä 70–80 prosenttia kaikista kulutuksen ympäristövaikutuksista ja käyttävät 65 prosenttia luonnonvaroista. Jotta maapallo säilyy elinkelpoisena, on meidän pienennettävä luonnonvarojen kulutusta murto-osaan nykyisestä. Sekä energian- että materiansäästö on otettava entistä paremmin huomioon myös asumisessa ja rakentamisessa. On hienoa, että GreenBuild kehittää aktiivisesti ratkaisuja, joiden avulla tähän päästään", toteaa Suomen luonnonsuojeluliiton ilmastovastaava Venla Virkamäki.

Lisätietoja:

•  Venla Virkamäki, ilmastovastaava, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 050 345 4411

•  Pasi Typpö, markkinointijohtaja, GreenBuild Oy, puh. 040 086 0844

•  Veil-Matti Pölkki, toimitusjohtaja, Termex-Eriste Oy puh. 040 535 8213