• GreenCoat/

GreenCoat®-maalipinnoitetusta teräksestä valmistetulle Sandellsandberg-rakennukselle Design S -palkinto

Report this content

Sandellsandberg-arkkitehtitoimiston suunnittelema Fisksätra Folkets Hus -yhteisötalo on voittanut arvostetun Swedish Design Awards -kilpailun vuoden 2020 Design S -palkinnon. Rakennuksessa on käytetty kestävän kehityksen mukaista SSAB:n GreenCoat®-maalipinnoitettua terästä.

Fisksätra Folkets Hus on asukkaiden yhteisö- ja virkistyskeskus, joka rakennettiin vastikään Tukholman läänissä sijaitsevan Nackan kunnan pieneen Fisksätran kaupunkikeskukseen. Rakennusprojekti käynnisti laajamittaisen kehityshankkeen, jolla pyritään luomaan sosiaalisen hyväksynnän ilmapiiriä ja huomioimaan samalla kestävä kehitys ympäristön näkökulmasta.

Ainutlaatuisen telttamaisen muodon suunnittelua innoittivat paimentolaiset elämäntavat ja Tukholman Hagaparken-puiston teltat. Katto ja seinät ovat kestävän kehityksen mukaista GreenCoat®-maalipinnoitettua terästä, johon valittiin aaltoilevat profiilit ja lämmin Silver Fir Green -sävy. Väri täydentää kauniisti Fisksätran ja sen ympäristön oranssien tiilirakennusten värimaailmaa. Rakennuksessa on 20-metrinen kattoikkuna, kolmion muotoiset ikkunat ja minimalistiset, mutta kuitenkin kutsuvat sisätilat. Ajatuksena oli luoda houkutteleva siluetti, jota ohikulkevat junamatkustajat voivat ihailla kauempaakin.

Sandellsandberg-toimiston arkkitehtitähti Thomas Sandellin valitsi GreenCoat Pro BT:n sen mahdollistaman erottuvan ulkonäön, muovattavuuden, helpon asennettavuuden sekä UV-säteilyn- ja korroosionkeston vuoksi.

”Tavoittelimme selkeää, mutta leikkisää ilmettä ja etsimme kestävää materiaalia, joka sopisi sekä seiniin että kattoon”, Sandell kertoo.

Muiden ominaisuuksiensa ohella GreenCoat®-maalipinnoitettu teräs tunnetaan kestävän kehityksen mukaisena materiaalina. ”Koska rakennuksen oli tarkoitus olla väliaikainen, oli tärkeää käyttää ympäristöystävällistä materiaalia, joka voidaan käyttää uudelleen”, Sandell sanoo. ”Mielestämme GreenCoat® erottuu edukseen ensiluokkaisena rakennusmateriaalina, joka on samalla myös ympäristöystävällinen ja pienentää huomattavasti hankeen ympäristöjalanjälkeä.”

Kestävyyden ja kauneuden lisäksi useimmissa GreenCoat®-tuotteissa käytetään biopohjaista pinnoitetta, jossa merkittävä osa perinteisestä fossiilisesta öljystä on korvattu pohjoismaisella rypsiöljyllä. Tämä patentoitu pinnoitetekniikka on ainutlaatuinen markkinoilla.

Fisksätra Folkets Husin ainutlaatuisen suunnittelun ja ulkoverhoilun ansiosta hanke valittiin vuoden 2020 Swedish Design Awards -voittajaksi.

Kuvateksti:

1. Thomas Sandell valitsi GreenCoat®-maalipinnoitetun teräksen Fisksätra Folkets Hus -yhteisötalon kattoon ja seiniin materiaalin ulkonäön, kestävyyden ja ekologisuuden vuoksi.
  2. Fisksätra Folkets Husin erityinen ulkonäkö saavutettiin käyttämällä GreenCoat®-maalipinnoitettua terästä aaltomaisissa profiileissa ja lämpimässä Silver Fir Green -sävyssä, joka täydentää Fisksätran ja sen ympäristön oranssien tiilirakennusten värimaailmaa. ©Stena Fastigheter/Pixprovider
  3. Fisksätra Folkets Husin erottuvan ilmeen ja minimalististen sisätilojen suunnitteluun haettiin inspiraatiota paimentolaisista elämäntavoista ja Hagaparken-puiston teltoista. Rakennus voitti arvostetun Swedish Design Awards -kilpailun vuoden 2020 Design S -palkinnon. ©Stena Fastigheter/Pixprovider

Lisätietoja:
Lasse Bengtsson, Marketing, SSAB, puhelin: +46 70 2058793, lasse.bengtsson@ssab.com

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on entistä vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.

Avainsanat: