Aktivistit protestoivat ydinvoimayhtiöiden hiilivoimaa vastaan Porissa

Seitsemän Greenpeacen aktivistia on kiivennyt perjantaiaamuna Meri-Porin ja Tahkoluodon hiilivoimalaitosten yhteiseen savupiippuun ja he ovat ripustamassa 5 x 15 metrin banderollia, jossa vaaditaan hiilidioksidipäästöjen ja ydinvoiman pysäyttämistä. Kahden voimalaitoksen muodostama kokonaisuus on päästöiltään Suomen suurin hiililauhdevoimala, jonka omistavat ydinvoimayhtiöt PVO ja Fortum.

Aktivistit vastustavat PVO:n ja Fortumin suunnitelmia investoida saastuttavaan kivihiili-, turve ja ydinvoimaan sen sijaan, että keskittyisivät uusiutuviin energialähteisiin. Aktivistien banderolleissa lukee myös ”Alas kivihiili ja ydinvoima”. Aktivistien mukaan mielenilmauksen on tarkoitus kestää lauantai-iltaan. Suomen ja muiden teollisuusmaiden on sovittava Kööpenhaminan ilmastokokouksessa 40 prosentin sitovista päästövähennyksistä vuoteen 2020 mennessä sekä massiivisista investoinneista kestävään energiaan. ”Kansanedustajille luvattiin, että viides ydinvoimala mahdollistaisi kivihiili- ja turvevoimaloiden sulkemisen. Nyt Olkiluoto 3:n suurimmat omistajat rakentavat uusia saastuttavia voimaloita. Lupaukset viidennen ydinvoimalan päästövähennyksistä ovat osoittautuneet vääriksi, mutta samalla illuusiolla myydään yhä uusia reaktoreita”, sanoo mielenilmaukseen osallistuva Lauri Myllyvirta. PVO ja Fortum aikovat rakentaa kahdeksan kivihiili- ja turvevoimalaa samaan aikaan, kun ne lupailevat ydinvoiman mahdollistavan saastuttavien laitosten sulkemisen. Laitosten ilmastopäästöt vastaisivat sitä, että jokainen suomalainen autoilija ajaa 25 kilometriä enemmän päivässä. PVO:n uusin turvevoimala valmistui viime vuonna. ”Uusiutuva energia on lyönyt Euroopassa lopullisesti läpi. Ydinvoimapäätösten vuoksi Suomi on menettänyt kymmenen vuotta päästöjen vähentämisessä ja kestävien energiaratkaisujen käyttöönotossa. Nyt on aika suunnata investoinnit uusiutuvaan energiaan sekä energian tarvetta vähentäviin ratkaisuihin. Hallituksen epäselvä ilmastopolitiikka ja rajaton usko ydinvoimaan johtavat kuitenkin uusien, saastuttavien voimaloiden rakentamiseen”, sanoo Greenpeacen ilmastovastaava Simo Kyllönen. Energiateollisuuden omienkaan laskelmien mukaan ydinvoiman massiivisella lisärakentamisella ei saataisi sähköntuotannon päästöjä edes vuoden 1990 tason alapuolelle vuoteen 2030 mennessä. Sähköntuotanto kivihiilellä ja muilla fossiilisilla polttoaineilla pysyisi lähes nykyisellä tasollaan samaan aikaan, kun uusien ydinreaktorien tuottama sähkö vietäisiin ulkomaille. Suurimmat suunnitteilla olevat investoinnit kivihiileen ovat PVO:n Kotkaan ja Kristiinankaupunkiin sekä Fortumin Naantaliin suunnittelemat voimalaitokset. Sen lisäksi yhtiöt suunnittelevat vielä suurempia investointeja turpeeseen, joka on ilmaston kannalta jopa kivihiiltä haitallisempi polttoaine. Energiansäästö ja kestävät energianlähteet mahdollistavat hiili-, turve- ja ydinenergian käytön nopean vähentämisen. Matalaenergiarakentamisella voidaan lämmöntarvetta alentaa kahden ydinreaktorin sähköntuotannon verran vuoteen 2030 mennessä. Energiapihit sähkölaitteet kotitalouksissa, palveluissa ja teollisuudessa voivat säästää yhden ydinreaktorin verran. Vähemmän polttoainetta kuluttavat autot sekä joukko- ja kevyenliikenteen edistäminen voivat säästää yhden reaktorin sähköntuotannon verran öljyä vuoteen 2020 mennessä. Bioenergiaa voidaan lisätä kolmen ydinreaktorin verran kymmenessä vuodessa. Biolämmityksellä ja lämpöpumpuilla voidaan korvata lähes ydinreaktorin verran sähkö- ja öljylämmitystä. Tuulivoimalla voidaan tuottaa ydinreaktorin verran sähköä vuonna 2020. Tietopaketti ydinvoimasta ja päästövähennyksistä: http://www.greenpeace.org/raw/content/finland/fi/dokumentit/taustaa-aika-investoida-kestae.pdf Kuvia saatavissa myöhemmin perjantain aikana.