Cancúnista piristysruiske multilateralismille – ilmastokaaos on torjuttavissa

YK:n kaksiviikkoinen ilmastokokous päättyi lauantaina aamuyön tunneilla Cancúnissa, Meksikossa hyvässä yhteistyön hengessä – Bolivian yksinäisiä vastalauseita lukuunottamatta. Päätökset puhaltavat uutta toivoa ja pontta kansainväliseen yhteistyöhön vaarallisen ilmastonmuutoksen torjumisessa.

”Hallitukset valitsivat pelon sijasta toivon”, tiivistää Greenpeacen ilmastopoliittinen neuvonantaja Kaisa Kosonen Cancúnista.

Vielä torstai-iltana tilanne näytti synkältä, kun maat pysyivät vanhoissa kannoissaan. Perjantaina isäntämaa julkaisi kuitenkin kaksi uutta päätöstekstiä, jotka hallitukset ottivat muutaman tunnin pohdittuaan seisaaltaan taputtaen vastaan.

Päätökset linjaavat uuden ilmastosopimusjärjestelmän rakennuspalikoita päästövähennysten, sopeutumistoimien, metsien suojelun, teknologiayhteistyön ja niiden rahoituksen osalta. Monet poliittisesti vaikeat kysymykset jäävät kuitenkin vielä ensi vuonna Etelä-Afrikassa pidettävän kokouksen ratkaistavaksi. Hallitukset päättivät esimerkiksi perustaa uuden ilmastorahaston, jonka on määrä kanavoida miljardeja dollareita ilmastotoimiin kehitysmaissa. Avoimeksi kuitenkin jäi, miten rikkaat maat rahoituksen järjestävät.

”Kööpenhaminan epäonnistuneen huippukokouksen jälkeen monet julistivat YK:n ilmastoneuvottelut kuolleiksi. Cancúnissa hallitukset kuitenkin osoittivat, että multilateralismi elää ja yhteistyössä on voimaa. Päätökset ovat kaukana täydellisestä ja suurin työ on todennäköisesti vielä edessä. Nyt hallitukset ottivat kuitenkin tärkeän askeleen kohti uutta ilmastosopimusjärjestelmää”, Kosonen jatkaa.

Teollisuusmaiden osalta yksi merkittävimmistä linjauksista on, että tähän asti tarjotut päästövähennykset todettiin liian alhaisiksi. Teollisuusmaiden on nostettava kansallisia 2020 tavoitteitaan, päästäkseen yhteensä 25-40 prosentin vähennyksiin vuoden 1990 vertailutasosta. Myös kehittyvät maat lupaavat mittavia päästövähennyksiä. Niille keskeinen uusi linjaus on päästöjen huomattavasti aiempaa vahvempi mittaaminen, raportointi ja verifiointi.

”Nyt valtioiden on käärittävä hihansa ja ryhdyttävä toimeen kotikentällä. EU:lle tämä tarkoittaa muista riippumattoman 2020 päästövähennystavoitteen nostamista vähintään 30 prosenttiin, mitä moni EU-maa jo kannattaakin”, Kosonen muistuttaa.

Cancúnin päätösten isoin puute on se, että maat eivät sopineet selkeästi, millaisen laillisen muodon tuleva ilmastosopimusjärjestelmä saa. Tämä liittyy myös kysymykseen Kioton pöytäkirjan jatkosta. Tätä ja monta muuta isoa kysymystä tarkennetaan ensi vuonna jatkuvissa haastavissa neuvotteluissa.

Lisätietoja:
Kaisa Kosonen, ilmastopoliittinen neuvonantaja, Greenpeace International, +358 50 368 8588
Juha Aromaa, viestintäpäällikkö, 050 369 6202

Greenpeace on riippumaton maailmanlaajuinen järjestö, joka kampanjoi ihmisten asenteiden ja toimintatapojen muuttamiseksi, ympäristön suojelemiseksi ja rauhan edistämiseksi.