Greenpeace: Areva peittelee edelleen Olkiluodon tappioiden suuruutta

Olkiluoto 3 -reaktoria rakentava ranskalainen Areva antoi eilen tulosvaroituksen ensimmäisen vuosipuoliskon tuloksestaan. Tulos painuu negatiiviseksi, koska yritys kirjaa Olkiluodosta 400 miljoonan euron lisätappiot. Aiemmin yritys on kirjannut tappioita jo 2,3 miljardia euroa, joten nyt summa nousee 2,7 miljardiin.

Olkiluoto 3:n hallitsemattomasti kohoavat kustannukset ovat heikentäneet Arevan tulosta jo vuosia, mutta tulos painuu nyt ensimmäistä kertaa negatiiviseksi Olkiluoto 3:n vuoksi. Areva on lähes täysin Ranskan valtion omistuksessa, joten yrityksen tappiot tulevat viime kädessä ranskalaisten veronmaksajien maksettaviksi.

Areva ei kuitenkaan kerro koko totuutta Olkiluodon tappioista. TVO:n mukaan Olkiluoto 3 voisi tuottaa sähköä kesällä 2013, mutta Arevan kustannusarvion lähtökohta on, että sähköntuotanto alkaisi jo vuoden 2012 lopulla. Arevan aiempi arvio oli, että sähköntuotanto alkaisi kesällä 2012. Yritys on siis huomioinut vain puolet edellisten alaskirjausten jälkeen kertyneestä lisäviiveestä. On hyvin todennäköistä, että hankkeen kustannusarvion ylitys on todellisuudessa noussut jo yli kolmeen miljardiin euroon, mikä tarkoittaa rakentamiskustannusten kaksinkertaistumista.

Lisäviivytysten todennäköisyys on myös suuri, sillä hanke on edennyt vasta vähän yli puolen välin ja vaativimmat työvaiheet ovat vasta käynnistyneet tai edelleen edessäpäin. Näihin kuuluvat raskaiden komponenttien asennus, tietokonejärjestelmien suunnittelu ja asennus sekä käyttöönottoon liittyvät testaukset, säädöt ja luvat.

Lisätietoja:
Lauri Myllyvirta, energiavastaava, 050 3625 981
Jan Beránek, ydinenergiavastaava, +31 651 109 558 (englanniksi)

Greenpeace on riippumaton maailmanlaajuinen järjestö, joka kampanjoi ihmisten asenteiden ja toimintatapojen muuttamiseksi, ympäristön suojelemiseksi ja rauhan edistämiseksi.