Greenpeace haastamassa vaarallista öljynporausta Grönlannin vesillä

Greenpeacen alus Esperanza on saapunut arktisille vesille vaatimaan, että brittiläinen öljy-yhtiö Cairn Energy lopettaa vaarallisen syvänmeren öljynporauksen. Mukana Esperanzalla on myös suomalainen aktivisti.

Cairn Energy poraa tällä hetkellä kahta öljyesiintymää Grönlannin länsirannikolla. Aluetta kutsutaan myös lempinimellä jäävuorikuja. Jos Cairn löytää öljyä, haavoittuva arktinen alue voi olla öljyryntäyksen kohteena. Alue on tunnettu valaista, jääkarhuista, hylkeistä ja muuttolinnuista.

Yhtiö aikoo porata vielä kahdella esiintymällä ennen lokakuun loppua. (1) Kampanjoitsijat Greenpeacen Esperanza-aluksella vaativat, että Cairn lopettaa välittömästi riskialttiit poraukset.

Tanskalainen Thetis-luokan sota-alus on lähetetty porausalueelle. Esperanzan kapteenia on varoitettu pidätyksestä, jos Esperanza rikkoo 500 metrin vyöhykkeen porauslauttojen ympärillä. Esperanza on tällä hetkellä ankkurissa jäävuorikujalla Stena Don porauslautan ja Stena Forth porausaluksen välissä. Stena Don ja Stena Forth ovat toisistaan 20 meripenikulman etäisyydellä.

Grönlannin hallitus kieltäytyy antamasta Cairnin öljyntorjuntasuunnitelmaa julkiseen tarkasteluun (2). Tämä herättää epäilyjä yhtiön kyvystä toimia vakavan onnettomuuden sattuessa.

”On järkyttävää nähdä valtava öljynporauslautta tässä kauniissa ja herkässä ympäristössä. Traagiset öljykatastrofit Meksikonlahdella ja Kiinassa tänä vuonna osoittavat, että meidän on todella siirryttävä eteenpäin öljystä. Poraukset täällä ovat liian vaarallisia, ja Cairnin ja muiden öljy-yhtiöiden on jätettävä arktinen alue rauhaan. Heidän on sen sijaan kehitettävä nopeasti puhtaita vaihtoehtoja, jotka auttavat meitä jättämään lopullisesti fossiiliset polttoaineet”, sanoo Greenpeacen kampanjoitsija Leila Deen, joka on tällä hetkellä Esperanzalla.

”Ilmastonmuutos vaikuttaa jo miljooniin ihmisiin ympäri maailmaa, mutta öljy-yhtiöt kieltäytyvät näkemästä todellisuutta. Sen takia olemme täällä nyt henkilökohtaisesti kertomassa heille viestimme: lähtekää kotiin nyt”, Deen jatkaa.

Greenpeace julkisti tänään listan syistä, miksi öljynporaus arktisilla vesillä on vaarallista:

Porauskausi on lyhyt. Se päättyy arktiseen talveen ja jääolosuhteiden vaikeutumiseen. Jää estää myös paineentasausreikien poraamisen onnettomuustilanteessa. (3)

Vuoto tilanteessa, jossa paineentasausreikiä ei voi porata saman porauskauden aikana, voi johtaa tilanteeseen jossa öljy purkautuu esteettä kaksi vuotta (4), ja öljyvuoto jää jään alle.

Arktisella alueella öljyvuodon ympäristövaikutukset olisivat vielä vakavammat kuin lämpimillä merillä kuten Meksikonlahdella (5). Alaskan rannikolla tapahtuneen Exxon Valdezin onnettomuuden vakavat seuraukset ovat nähtävissä vielä 20 vuoden jälkeen. (6)

Baffinin lahdella, jossa Cairnin öljynporauslautta on, elää 80-90 prosenttia maailman sarvivalaista. Alue on myös sinivalaiden, jääkarhujen, hylkeiden, haiden, merimetsojen, kajavien ja monien muiden muuttolintujen koti. (7)

Greenpeace vaatii:

* Uudet öljynporaukset merellä on kiellettävä, samoin muiden suuren riskin öljylähteiden käyttö, kuten arktisten alueiden öljyn ja Kanadan öljyhiekan.

* Öljynporauksesta on asteittain luovuttava.

* Hallitusten on vaadittava, että öljy-yhtiöiden on oltava täysin vakuutettuja vastuidensa varalta.

* Fossiilisten polttoaineiden tukeminen on lopetettava ja puhdasta energiaa on tuettava enemmän.

* Tarvitaan vahvaa lainsäädäntöä ja politiikkaa ilmaston lämpenemisen estämiseksi ja puhtaan energian vallankumouksen aikaansaamiseksi.

Viitteet:

(1) Cairnin oma tieto osoitteessa http://www.cairnenergy.com/uploadedFiles/Media_and_News/Media_Resources/Media_Backgrounders/Media%20Backgrounder%20-%20Cairn%2019.8.10.pdf?n=4923

(2) Pääsy asiakirjoihin kiellettiin elokuussa 2010. Tarkempia tietoja Greenpeacelta.

(3) WWF, Offshore Exploration in the Arctic

(4) A. Mayeda 2010. Oil-spill relief well off Canada’s Arctic coast would take three years: regulators. Postmedia News

(5) Brandvik, PJ, Sørheim, KR, Singsaas, I, and Reed, M (2006). Short State-of-the-Art Report on Oil Spills in Ice-Infested Waters: Oil Behaviour and Response Options. SINTEF. 19 May.

(6) Li H.L. & Boufadel M.C. 2010. Long-term persistence of oil from the Exxon Valdez spill in two-layer beaches. Nat. Geosci., 3, 96-99

(7) Potential environmental impacts of oil spills in Greenland, National Environmental Research Institute, Ministry of the Environment, Denmark. 2002. http://www2.dmu.dk/1_viden/2_Publikationer/3_fagrapporter/rapporter/FR415.pdf

Lisätietoja englanniksi osoitteessa www.gobeyondoil.org

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Juha Aromaa, 050 369 6202, myös yhteydenottopyynnöt suomalaisaktivisti Timo Puohiniemeen Esperanzalla.

Greenpeace on riippumaton maailmanlaajuinen järjestö, joka kampanjoi ihmisten asenteiden ja toimintatapojen muuttamiseksi, ympäristön suojelemiseksi ja rauhan edistämiseksi.