Greenpeace Indonesian maatalousministerin vierailulla: ei sademetsäpalmuöljyä Suomeen

Indonesian maatalousministeri Suswono yhdessä Indonesian palmuöljyteollisuuden kanssa vierailee parhaillaan Suomessa edistämässä palmuöljyn myyntiä. Greenpeacen ja muiden ympäristöjärjestöjen edustajia osallistuu tänään Indonesian delegaation Helsingissä järjestämään seminaariin palmuöljyn ympäristövaikutuksista. Metsien raivauksesta aiheutuvat päästöt ovat tehneet Indonesiasta maailman kolmanneksi suurimman kasvihuonepäästöjen lähteen.

Delegaatiossa on mukana palmuöljyä tuottava PT SMART, joka kuuluu sademetsiä tuhoavaan (1) Sinar Mas -yhtymään. Useat palmuöljyn käyttäjät ovat peruneet kauppoja Sinar Masin kanssa sademetsähakkuiden vuoksi – viimeisimpänä elintarvikejätti Nestlé (2), joka toukokuussa julkaisi tiukat kriteerit palmuöljyhankinnoille (3).

Samaan aikaan kun elintarvikeyhtiöt peruvat kauppoja sademetsää raivaavien yhtiöiden kanssa, palmuöljystä dieseliä tuottava Neste Oil ostaa palmuöljyä malesialaiselta IOI Groupilta. Neste Oilin alettua palmuöljyn ostot IOI Group on laajentanut toimintaansa Indonesiaan ja raivannut sademetsiä ilman voimassaolevia lupia. IOI Group hankkii palmuöljyä myös Sinar Masilta.

Palmuöljyn tuotantoon Indonesiassa liittyy pahoja sosiaalisia ongelmia. Köyhyys ei poistu öljypalmuviljelmiä laajentamalla, sillä hyödyt kertyvät pääosin suuryhtiöille ja haitat kohdistuvat
maaseutuväestöön.

"Riaun maakunnassa kuolee vuosittain paikallisia ihmisiä maakiistoissa plantaasiyhtiöiden kanssa. Viimeksi viime tiistaina öljypalmuyhtiön vastaisessa mielenosoituksessa kuoli nainen Koto Cengarin kylästä yhtiön paikalle kutsuman poliisiin luoteihin", kertoo Suomessa vieraileva indonesialaisen Mitra Insani -järjestön toiminnanjohtaja Zainuri Hasyim.

”Palmuöljyä ei tule käyttää biopolttoaineena, koska tuotanto ei tällä hetkellä ole mahdollista tavalla, joka olisi ekologisesti kestävä ja tuottaisi todellisia päästövähennyksiä. Emme halua sademetsiä tuhoamalla tuotettua palmuöljyä Suomeen”, sanoo Greenpeacen metsävastaava Matti Liimatainen.

”Palmuöljyn tuottajien on parannettava hehtaarisatoja ja tuotannon tehokkuutta. Ekologisesti ja sosiaalisesti kestämätön maan raivaus on lopetettava.”

Suomesta on tulossa valtionyhtiö Neste Oilin omistajana maailman kolmanneksi eniten palmuöljyä hankkiva valtio Kiinan ja Intian jälkeen. Neste Oil on ensi vuonna maailman suurin yksittäinen palmuöljyn käyttäjä, kun yhtiön valtavat biopolttoainelaitokset valmistuvat Hollantiin ja Singaporeen. Useiden kansainvälisten tutkimusten ja tieteellisten arvioiden mukaan palmuöljyn käyttö dieselin raaka-aineena pahentaa ilmastonmuutosta (4).

Viitteet:
(1) http://www.greenpeace.org/international/en/publications/reports/New-Evidence-Sinar-Mas-Rainforest-and-Peatland-destruction/
(2) http://www.greenpeace.org/international/en/publications/reports/caught-red-handed-how-nestle/
(3)http://www.nestle.com/InvestorRelations/Events/AllEvents/Nestle_open_forum_on_deforestation_Malaysia.htm
(4) http://www.greenpeace.org/finland/fi/kampanjat/palmuoeljy/tutkimuksia-palmuoljysta

Lisätietoja:
Greenpeace, Maija Suomela 040 1809 303
Greenpeace, Matti Liimatainen, 0400 346 329
Yhteydenotot Zainuri Hasyimiin (tavoitettavissa kello 16 asti):
Siemenpuu-säätiö, Anu Lounela, 045 639 4466