Greenpeace vaatii Jorma Ollilalta selitystä päästörajojen vastustuksesta

Yhdysvaltojen öljy- ja kaasualan yritykset suunnittelevat järjestävänsä ilmastopäästöjen rajoituksia vastustavia valemielenosoituksia, joihin öljy-yhtiöiden työntekijät osallistuisivat esiintyen ”huolestuneina kansalaisina”. Yritysten suunnitelmat tekaistun kansanliikkeen luomiseksi paljastuivat, kun Greenpeace sai haltuunsa asiaa koskevan sähköpostin. Myös Shell, jonka hallituksen puheenjohtaja on Jorma Ollila, kuuluu suunnitelmaa koordinoivaan etujärjestöön, mutta on ilmoittanut, ettei osallistu suunnitelman toimeenpanoon.

- Vaikuttaa huolestuttavasti siltä, että Shell pelaa ilmastopolitiikassa kaksilla korteilla. Yhtiö tukee virallisesti päästöjen rajoittamista, mutta samaan aikaan se kuuluu etujärjestöön, joka tekee kaikkensa päästörajojen torjumiseksi. Vaadimme, että Shell vetää rahoituksensa pois etujärjestöltä, joka lobbaa ilmastonsuojelua vastaan ja järjestää valemielenosoituksia kansalaismielipiteen vääristelemiseksi. Shellin tulee ilmaista tukensa nopeille päästövähennyksille Kööpenhaminan ilmastokokouksessa, Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta toteaa. Valemielenosoitusten takana on Yhdysvaltojen öljy- ja kaasualan etujärjestö American Petroleum Institute. Järjestön johtaja Jack Gerard kehotti muistiossa öljy-yhtiöiden johtoa ”osoittamaan voimakkaan tukensa työntekijöiden osallistumiselle mielenosoituksiin”. Hän varoitti öljy-yhtiöitä edelleen pitämään muistion luottamuksellisena, todeten että ”emme halua kriitikoidemme tietävän suunnitelmasta”. Greenpeace on levittänyt American Petroleum Instituten pääkonttorin eteen tekonurmesta tehdyn tekstin ”Ilmastohuijaus öljy-yhtiöiden rahoituksella.” Tänä vuonna fossiilisia polttoaineita tuottavat yritykset ovat käyttäneet jo yli 80 miljoonaa dollaria päästörajojen vastaiseen lobbaukseen Yhdysvalloissa.