• Greenpeace/

Greenpeacen aktivistit nousivat Olkiluotoon osia kuljettavalle laivalle - Arevan epäonnistuneita ydinvoimaloita ei tarvita

Kuusi Greenpeacen aktivistia Suomesta, Saksasta ja Ranskasta nousi maanantaina rahtialus Happy Rangerille Tanskan ja Saksan välisessä Fehrmaninsalmessa. Alus kuljettaa reaktorihöyrystimiä Olkiluodon ydinvoimalan rakennustyömaalle. Aktivistit aikovat pysyä laivassa Raumalle saakka. He vastustavat ranskalaisen valtionyhtiö Arevan suunnitelmia rakentaa uusia ydinvoimaloita eri puolille maailmaa. Greenpeace vaatii Olkiluoto 3:n rakennustöiden keskeyttämistä ja varoittaa muuta maailmaa tekemästä samaa virhettä kuin Suomi.

- Olkiluoto 3:n turvallisuusriskit kasaantuvat jatkuvasti. Höyrystinten asentaminen estäisi aiemmin havaittujen laatuvirheiden korjaamisen. Rakennustöitä tehdään puutteellisella valvonnalla ja turvajärjestelmiä ei ole vieläkään saatu suunniteltua hyväksyttävällä tavalla. Paisuvat kustannukset maksatetaan ranskalaisilla veronmaksajilla ja viivästyminen suomalaisilla sähkön käyttäjillä, listaa Greenpeacen aktivisti Lauri Myllyvirta, joka on tällä hetkellä noussut Happy Rangerille. Ydinvoiman maksimaalinenkin lisärakentaminen voisi vähentää maailman ilmastopäästöjä korkeintaan muutamalla prosentilla. Tämän vahvistaa muun muassa Maailman energiajärjestön IEA:n World Energy Outlook -raportti. Toisaalta ydinvoimabuumi moninkertaistaisi ydinjätteisiin, uraanikaivoksiin ja ydinaseiden leviämiseen liittyvät uhat sekä hidastaisi uusiutuvan energian käyttöön siirtymistä. Olkiluoto 3:n rakentamiskustannukset ovat vähintään 5,5 miljardia euroa, eli yli kaksi kertaa suuremmat kuin eduskunnalle väitettiin vuonna 2002. Suurimman osan kustannusarvion ylityksestä maksavat ranskalaiset veronmaksajat, mutta lisäksi myöhästyminen maksaa pohjoismaisille sähkön kuluttajille noin kolme miljardia euroa korkeampina sähkön hintoina. Lupaukset viidennen ydinvoimalan päästövähennyksistä ovat osoittautuneet vääriksi, mutta samalla valheella myydään kansanedustajille yhä uusia reaktoreita. Edellisestä reaktorista päätettäessä kansanedustajille sanottiin, että se mahdollistaisi kivihiili- ja turvevoimaloiden sulkemisen. Todellisuudessa Olkiluoto 3:n suurimmat omistajat suunnittelevat jopa uusia fossiilisia polttoaineita käyttäviä voimalaitoksia. (1) - On täysin absurdia, että Suomessa edes ehdotetaan uuden ydinvoimalan rakentamista Olkiluoto 3 -skandaalin jälkeen. Olkiluodon ongelmat ovat toistuneet myös toisessa länsimaissa käynnissä olevassa reaktorihankkeessa Ranskan Flamanvillessä ja toistuisivat taas, jos ydinvoimaa rakennettaisiin lisää. Kiire ja kustannuspaine, osaamisen ja valmistuskapasiteetin puute sekä muut syyt laatuvirheisiin eivät katoa projekteista mihinkään, sanoo Myllyvirta. (1) Greenpeace 2009: Saastuttaminen kannattaa. http://www.greenpeace.org/finland/fi/dokumentit/saastuttaminen-kannattaa