• Greenpeace/

Greenpeacen aktivistit osoittavat mieltä Senaatintorilla hallituksen ydinvoimaesitystä vastaan

20 Greenpeacen aktivistia makaa kuollutta esittyäen valtioneuvoston portailla ja osoittaa toisiinsa kahliutuen mieltä. He vaativat eduskuntaa hylkäämään esityksen, jolla Suomesta tehtäisiin säteilevän ydinjätteen tuotannon maailmanennätysmaa.

”Hallituksessa pääministeri Matti Vanhanen ja ministeri Mauri Pekkarinen antoivat kokoomuksen sanella ydinvoimalupien määrän saadakseen keskustan seuraavaan hallitukseen apupuolueeksi. Likainen kaupankäynti seuraavan hallituksen ministerinpaikoista ei ole hyväksyttävä perusta näin suuren suomalaisten turvallisuutta ja toimeentuloa koskevan päätöksen tekemiseen”, sanoo Greenpeacen viestintäpäällikkö Juha Aromaa. ”Pekkarinen myöntää, ettei hallitus edes selvittänyt vaihtoehtoa, jossa lisäydinvoimaa ei rakenneta. Hänestä ajatus energiantarpeeseen vastaamisesta ilman lisäydinvoimaa on ollut hauska ’tsoukki’. Eduskunnan on pysäytettävä näiden pilailijoiden esitys”, Aromaa jatkaa. Kaksi reaktoria tekisi Suomesta ydinsähkön massiivisen viejän, johtaisi toisen ydinjätehaudan rakentamiseen ja kaksinkertaistaisi syntyvän ydinjätteen määrän. Suomen ilmastopäästöjä ydinvoiman lisärakentaminen vähentäisi korkeintaan muutamalla prosentilla. Turvallisilla energiaratkaisuilla voidaan kattaa suomalaisten sähköntarve, leikata hiilivoiman käyttöä ja lopettaa sähkön tuontiriippuvuus: biosähköä, tuulivoimaa ja energiaa säästäviä ratkaisuja voidaan lisätä yhteensä kolmen ydinreaktorin verran kymmenessä vuodessa. Pelkästään uraanikaivosten ja ydinjätteiden aiheuttama ympäristön saastuminen on jo riittävä syy hylätä ydinvoiman lisärakentaminen. Erityisen vaikea näitä riskejä on hyväksyä, kun ydinvoimayhtiöiden omistajien tavoitteena on myydä ydinsähköä pörssiin. Varsinkin tehtaitaan sulkeva metsäteollisuus siirtyisi sellun ja paperin tuottamisesta sähkönmyyntiin. ”Ydinsähkön myyjät saisivat tuotot ja ulkomaiset sähkönkäyttäjät sähköä. Suomalaisten osa olisi kantaa ydinvoiman riskit, joiden suuruutta kuvaa se, ettei yksikään kaupallinen vakuutusyhtiö suostu vakuuttamaan ydinvoimalaa. Suomalaisille jäisi ydinonnettomuuden uhka ja vastuu kasvavasta määrästä säteilevää jätettä sadaksituhanneksi vuodeksi. Hallitus haluaa Suomesta maailman suurimman ydinjätteen tuottajan asukasta kohden”, Aromaa sanoo. ”Turvallisilla energiaratkaisuilla voidaan saada kolmen reaktorin verran sähköä ja 50 000 työpaikkaa kymmenessä vuodessa. Ydinvoimayhtiöiden omistajat eivät työtä tarjoa. Hylkäämällä hallituksen esityksen kansanedustajat voivat kantaa vastuunsa Suomen turvallisesta tulevaisuudesta ja samalla luoda suomalaisille työtä ja toimeentuloa”, Aromaa vaatii.