• Greenpeace/

Greenpeacen aktivistit osoittavat Stuttgartissa mieltään Neste Oilin palmuöljydieseliä vastaan

Greenpeacen aktivistit ripustivat Neste Oilin palmuöljydieseliä vastustavan banderollin Stuttgartin kaupungintalon seinälle tänä aamuna. Aktivistit vaativat, että Neste Oilin palmuöljydieselin testaaminen lopetetaan kaupungin joukkoliikenteessä, missä sitä on testattu vuodesta 2008 asti.

Kokeilun on tarkoitus jatkua vuoteen 2011, mutta aktivistit vaativat pilottiprojektin keskeyttämistä. Palmuöljyn käyttö polttoaineena on vastuutonta: se kiihdyttää ilmastonmuutosta, aiheuttaa ihmisoikeusongelmia ja tuhoaa luonnon monimuotoisuutta.

”Palmuöljy ei kuulu auton tankkeihin. Emme voi hyväksyä, että polttoainetuotannon vuoksi raivataan muun muassa uhanalaisten orankien elinalueita”, sanoo Greenpeacen metsäkampanjoitsija Corinna Hölzel.

Suomesta on tulossa valtionyhtiö Neste Oilin omistajana maailman kolmanneksi eniten palmuöljyä hankkiva valtio Kiinan ja Intian jälkeen (1). Neste Oilista tulee ensi vuonna maailman suurin yksittäinen palmuöljyn käyttäjä, kun yhtiön valtavat biopolttoainelaitokset valmistuvat Hollantiin ja Singaporeen. Useiden kansainvälisten tutkimusten ja tieteellisten arvioiden mukaan palmuöljyn käyttö dieselin raaka-aineena pahentaa ilmastonmuutosta (2).

”Palmuöljyn kasvavaa kysyntää polttoaineeksi ei ole mahdollista tyydyttää ilman, että Kaakkois-Aasiassa kaadetaan lisää sademetsää öljypalmuplantaasien tieltä”, kertoo Hötzel. ”Yksistään Neste Oilin tarvitseman määrän tuottamiseen tarvitaan noin 700 000 hehtaaria plantaaseja.”

Indonesian hiilidioksidipäästöt ovat maailman kolmanneksi suurimmat (7). Suurin yksittäinen syy Indonesian suurille päästöille on metsän raivaaminen palmuöljyplantaaseiksi (8).

Viitteet:
(1) USDA Foreign Agricultural Service, Table 11: Palm Oil, World Supply and distribution
(2) http://www.greenpeace.org/finland/fi/kampanjat/palmuoeljy/tutkimuksia-palmuoljysta
(3)  FAO 2005. Global Forest Resources Assessment (FRA) 2005; palmuöljystä: www.unep.org
(4) WRI 2008. Climate Analysis Indicators Tool (CAIT) Version 6.0 (Washington, DC: World Resources Institute)
Neste Oilin mukaan se tarvitsee vuodessa 2,4-2,5 miljoonaa tonnia kasviöljyjä vuoden kuluessa ja alussa palmuöljy on hallitseva raaka-aine. Neste Oilin ympäristö- ja turvallisuusasioista vastaava johtaja Simo Honkanen Helsingin Sanomissa 16.3.2010

Greenpeacen Saksan toimiston metsäkampanjoitsija Corinna Hölzel, puhelin +49 171 8787 833
Greenpeacen palmuöljykampanjoitsija Maija Suomela, puhelin 040 1809 303
Kuvat protestista Stuttgartissa: tiedottaja Satu Pitkänen puhelin 050 546 1789