Greenpeacen aktivistit osoittivat mieltään Forsmarkin ydinvoimalan alueella Ruotsissa

Greenpeacen aktivistit menivät tänään osoittamaan mieltään Forsmarkin ydinvoimalan alueelle Ruotsissa. Aktivistit vaativat, että Ruotsin valtiopäivillä kansanedustajat äänestävät 17. kesäkuuta ”ei” uudelle ydinvoimalle ja panostavat sen sijaan kestävään, uusiutuvaan energiaan.

Kello 9.30 Suomen aikaa maanantaiaamuna uusiutuva energia astui Forsmarkin ydinvoimalan alueelle. Auringoksi, tuuleksi ja vedeksi pukeutuneet aktivistit kiipesivät alueelle reaktorirakennusten ulkopuolella. Kolme aktivistia kiipesi reaktorirakennuksen katolle.

”Nykyisten ydinvoimaloiden korvaaminen uusilla, kuten Ruotsin hallitus esittää, olisi historiallinen virhe. Uusiutuva energia on täysin realistinen ja kilpailukykyinen vaihtoehto, jonka avulla vältämme ympäristölle vaarallisen uraanin louhinnan ja radioaktiivisen jätteen, joka pitää eristää ihmisistä ja muusta luonnosta yli 100 000 vuodeksi”, sanoo Greenpeacen energiavastaava Ruotsissa Ludvig Tillman.

Vuoden 2009 alussa Ruotsin hallitus ilmoitti, että neljä hallituspuoluetta olivat sopineet kumoavansa nykyisin voimassa olevan lain, jonka mukaan ydinvoimasta luovutaan ja uusia ydinvoimaloita ei saa rakentaa. Hallituspuolueiden sopimus, jonka pohjalta esitys valtiopäiville on tehty, tarkoittaa, että kehitys kohti kestävää energiantuotantoa pysähtyy. Ruotsi on uusiutuvan energian tuotannossa paljon muun muassa Saksan, Espanjan ja Tanskan jäljessä.

”Jos aioimme siirtyä kestävään energiantuotantoon, tarvitsemme järkeviä politiikkoja, jotka tekevät viisaita päätöksiä. On erityisen vaikea käsittää, miksi keskustan kansanedustajat, jotka haluavat korvata ydinvoiman uusiutuvalla energialla, aikovat nyt äänestää uuden ydinvoiman puolesta. Kansanedustajat eivät saa antaa puolueuskollisuuden estää kestävää energiapolitiikkaa. Heidän on äänestettävä ”ei” uudelle ydinvoimalle”, Tillman sanoo.

Useat tutkimukset, kuten Greenpeace-raportti Energy [R]evolution, osoittavat, että uusiutuva energia ja energiatehokkuuden parantaminen ovat ympäristön ja ilmaston kannalta parempia vaihtoehtoja kuin hiili- ja ydinvoima. Ne ovat myös hyvä investointi, joka luo työllisyyttä sekä turvallisen ja joustavan energiantuotannon.

”Ilman muuta voimme siirtyä uusiutuvaan energiaan. Jos politiikoilla olisi vähän selkärankaa, Ruotsi voisi luopua vaarallisesta ydinvoimasta jo 2025. Tekniikkaa on, tarvitaan vain kauaskatseisia politiikkoja, jotka ottavat huomioon tulevat sukupolvet”, Tillman sanoo.