• Greenpeace/

Greenpeacen aktivistit pysäyttävät Suomenlahdelle matkalla olevan uraanikuljetuksen Ranskassa

Greenpeacen aktivistit ovat eilen ja tänään maanantaina estäneet uraanin rikastusjätettä kuljettavan junan etenemisen Ranskassa. Neljä junaraiteisiin kahliutunutta aktivistia poistettiin aikaisin aamulla Cherbourgissa, mutta uusi joukko mielenosoittajia on valmiina pysäyttämään junan kaupungin ulkopuolella.

”Satoja tuhansia vuosia vaarallisena pysyvän radioaktiivisen jätteen dumppaaminen Venäjälle osoittaa ydinvoimayhtiöiden halveksuntaa Itämerta sekä venäläisten ympäristöä ja terveyttä kohtaan. Myös Suomessa toimivien reaktorien polttoaineen rikastuksessa syntynyt jäte päätyy varastoitavaksi ala-arvoisissa olosuhteissa Venäjälle”, Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta muistuttaa. Myrkyllistä jätettä kuljettavan junan lasti on määrä kuljettaa laivalla Suomenlahtea pitkin Pietariin ja kuljettaa edelleen junilla Siperiaan. Arevan uraanijätekuljetukset rikkovat radioaktiivisen jätteen dumppauksen kieltävää lakia. Lisäksi uraanijätettä varastoidaan Venäjällä määräysten vastaisella tavalla. 650 tonnin jätelasti on uraani-fluoriyhdisteen (UF6) muodossa. Aine reagoi veden tai ilmakehän vesihöyryn kanssa tuottaen myrkyllistä fluorivetyä, joka aiheuttaa hengitettynä keuhkovaurioita. Esimerkiksi laivapalo, laivan uppoaminen tai terrori-isku voisi johtaa jätteen vapautumiseen ilmaan ja veteen. Uraanijätettä on laivattu Itämerellä parin kuukauden välein. ”Ydinvoima voi heikentää Itämeren tilaa entisestään. Uraani- ja ydinjätekuljetusten lisäksi suunnitelmat korkea-aktiivisen ydinjätteen hautaamisesta Suomen rannikolle sekä uraanikaivosten avaamisesta voivat johtaa Itämeren radioaktiiviseen saastumiseen. Vakavin uhkakuva on korkea-aktiivisen ydinjätteen kulkeutuminen pohjaveden virtauksen mukana Olkiluotoon suunnitellusta ydinjätehaudasta Itämereen”, Myllyvirta kuvaa. Tiedote ja kuvia protesteista http://energie-climat.greenpeace.fr/envoi-de-dechets-nucleaires-vers-la-russie-greenpeace-stoppe-l%E2%80%99avancee-du-train-a-cherbourg Ulkoilmassa varastoitavia uraanijätesäiliöitä kuljetuksen määränpäässä Tomskissa Venäjällä http://bit.ly/5y1SII Köyhdytetyn uraanin kuljetuksissa sattuneita läheltä piti -tilanteita http://www.wise-uranium.org/etiss.html#ACCID Greenpeacen raportti radioaktiivisen jätteen dumppauksesta Euroopasta Venäjälle http://www.greenpeace.org/raw/content/international/press/reports/european-rad-secret.pdf