• Greenpeace/

Greenpeacen aktivistit tuomittiin sakkoihin – Neste Oil pakoilee yhä vastuuta palmuöljyn käytöstä

Porvoon käräjäoikeus on tänään antanut päätöksensä liittyen Greenpeacen aktivistien palmuöljyn vastaiseen mielenilmaukseen Neste Oilin Porvoon jalostamolla 12. toukokuuta 2009 (1). Päätöksen mukaan aktivistit tuomittiin sakkoihin.

”Kyllä oikeudessa olisi pitänyt aivan muiden olla syytettynä kuin ympäristön vastuutonta tuhoamista vastaan protestoineiden ihmisten. Neste Oilin miljardi-investoinnit palmuöljydieseliin johtavat siihen, että Kaakkois-Aasian sademetsiä raivataan kiihtyvässä määrin palmuplantaaseiksi”, sanoo oikeudessa kuultu aktivisti Timo Puohiniemi. Palmuöljyn käyttö polttoaineena on vastuutonta: se kiihdyttää ilmastonmuutosta, aiheuttaa ihmisoikeusongelmia ja tuhoaa luonnon monimuotoisuutta. Maan ystävät julkaisi maaliskuussa raportin Neste Oilin palmuöljyn toimittajan IOI Groupin laittomista hakkuista Indonesiassa (2). IOI Groupin vastaukset raportissa esitettyihin todisteisiin ovat olleet puutteellisia ja paikkaansa pitämättömiä (3). Tästä huolimatta Neste Oil on ilmoittanut olevansa tyytyväinen palmuöljyn toimittajansa vastuullisuuteen (4). ”Raportti sisältää yksilöityjä todisteita metsien laittomasta raivaamisesta. Neste Oilin vastaus ei ole riittävä eikä uskottava. Miten valtionyhtiömme kantaa vastuun siitä, että tukee laittomia hakkuita palmuöljyn toimittajansa kautta?”, kysyy metsävastaava Otto Miettinen Maan ystävistä. Neste Oil väittää toimivansa avoimesti ja hankkivansa vain kestävästi tuotettua palmuöljyä. Yhtiö ei kuitenkaan ole koskaan kertonut tarkasti, mistä sen käyttämä palmuöljy todellisuudessa hankitaan. Neste Oil ei ole myöskään kertonut edes kaikkien palmuöljyntoimittajiensa nimiä. Ainoa yhtiön nimeämä toimittaja IOI Group tuomittiin maaliskuussa malesialaisessa oikeusistuimessa maksamaan korvauksia alkuperäisasukkaille, joiden maita oli laittomasti käytetty palmuplantaasien perustamiseen. Neste Oil lisää merkittävästi globaalia palmuöljyn kulutusta. Yhtiö tarvitsee vuonna 2012 palmuöljyä yli viisi prosenttia maailman palmuöljyn kokonaistuotannosta, kaksi ja puoli kertaa niin paljon kuin Yhdysvallat käytti viime vuonna. Neste Oilin suurimpana omistajana Suomen valtio asettuu maailman kolmanneksi suurimmaksi palmuöljyn käyttäjäksi jättäen edelleen vain Intian ja Kiinan. (5) YK:n ympäristöohjelma UNEPin mukaan suurin osa uusista palmuöljyplantaaseista Kaakkois-Aasiassa raivataan sademetsiin. Kuvia protestista 12.5.2009: https://info.greenpeace.se/album/a_mediarelease/?openfolder=ARCHIVED%20NORDIC/090512%20Finland%20Porvoo%20Neste/&openfile=f1205091.jpg Viitteet: (1) http://www.greenpeace.org/finland/fi/mediakeskus/lehdistotiedotteet/greenpeacen-aktivistit-osoitta (2) http://maanystavat.fi/ioi/ (3) http://www.milieudefensie.nl/publicaties/alle-publicaties/summary-of-milieudefensies-reaction-to-iois-response-towards-the-report-too-green-to-be-true/?searchterm=IOI (4) http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;13290;13748 (5) USDA Foreign Agricultural Service, Table 11: Palm Oil, World Supply and distribution http://www.fas.usda.gov/psdonline/psdreport.aspx?hidReportRetrievalName=BVS&hidReportRetrievalID=710&hidReportRetrievalTemplateID=8 - Neste Oilin mukaan se tarvitsee vuodessa 2,4-2,5 miljoonaa tonnia kasviöljyjä vuoden kuluessa ja alussa palmuöljy on hallitseva raaka-aine. Neste Oilin ympäristö- ja turvallisuusasioista vastaava johtaja Simo Honkanen, HS 16.3.2010 - Yli puolet Neste Oilin palmuöljyn tarpeesta tällä hetkellä toimittaa IOI Group. Neste Oilin uusiutuvista polttoaineista vastaava johtaja Jarmo Honkamaa, HS 16.3.2010