Greenpeacen laiva lähtee Meksinkonlahdelle arvioimaan öljytuhoja

”Meidän täytyy saada selville tuhon todellinen laajuus ja syyt katastrofin tapahtumiseen, jotta voimme varmistaa ettei näin tapahdu toiste”, sanoo Greenpeace USAn toiminnanjohtaja Philip Radford.

Washingon, DC

Meksikonlahden öljyvuodon sulkemisen uutisoinnin jälkeen Greenpeace lähtee paikan päälle dokumentoimaan ja tutkimaan katastrofin todellisia vaikutuksia meren ainutlaatuiseen ympäristöön ja mereneläviin. Greenpeacen Arctic Sunrise -alus lähtee elokuun yhdeksäntenä Floridan Tampasta, matkaten Florida Keysin ja Dry Tortugasin kautta lähestyen porauspaikkaa ja tutkien kaikkea pinnan planktonista lahden pohjalla oleviin syvänmeren koralleihin.

“Tänä viikonloppuna BP ilmoitti että öljyvuoto on tukittu, ja öljyä ei enää valu lahteen. Ei tule unohtaa, että vuodon sulkeminen ei ole kokonaisratkaisu. Kymmeniä miljoonia gallonia öljyä on vuotanut Meksinkolahteen, vaarantaen luonnon ja ekosysteemin, tuhoten alueen kalakannat ja vaikuttaen mereen tulevien vuosikymmenien ajan. BP on tehnyt lukemattomia virheitä, omistanut riittämättömiä resursseja asialle, pidättänyt tietoja ja estänyt journalistien pääsyn alueelle. Nyt Greenpeace suuntaa lähteelle tekemään itsenäistä arviota öljyvuodon vaikutuksista ja kertomaan totuuden maailmalle. Meidän kaikkien tulee nähdä tämän öljytuhon todellinen laajuus ja luonne”, sanoo Greenpeace USAn toiminnanjohtaja Philip Radford.

Arctic Sunrise on 50-metrinen jäänmurtaja jonka Greenpeace osti 1995. Siitä lähtien alus on rauhanomaisesti vastustanut valaanpyyntiä Eteläisellä Jäämerellä, dokumentoinut ilmastonmuutosta ja jäätiköiden sulamista arktisilla alueilla.

”Greenpeace vaatii rannikon öljynporauksen keskeyttämistä ja kongressia ja Valkoista taloa hankkiutumaan eroon likaisen energia-alan kampanjalahjoituksista, ja lopettamaan suurten öljy-yhtiöiden ja hiilen tukemisen” sanoo Greenpeacen merikampanjoitsija John Hocevar. ”Näemme tämän merimatkan tapana tuoda esiin mitä Meksikonlahdella on menetetty energiapolitiikan takia. Sitoudumme kertomaan mitä merillemme tapahtuu: valaille, delfiineille ja sille valtaisalle, monimutkaiselle meren ekosysteemille joka niitä tukee.”

Tällä tutkimusmatkalla Arctic Sunrise kuljettaa itsenäisiä tieteilijöitä ja tutkijoita jotka tarkkailevat meren elämää ja tutkivat öljystä kärsineitä nisäkkäitä, kilpikonnia, kaloja ja merilintuja. Charles Messing ja Jose Lopez Nova Southeastern –yliopistosta tarkkailevat sieniä jotka toimivat bioindikaattoreina; koska sienet suodattavat suuria määriä vettä, ne ovat hyödyllisiä öljyn ja sen hajoitteiden lähes kuollettavien vaikutuksien selvittämiseen. Greenpeace julkaisee muiden laivalla matkustavien tutkijoiden nimet tulevina viikkoina.

Tutkimusmatkan aikana Greenpeace tuottaa
-    Kampanjoitsijoiden ja tutkijoiden live-haastatteluja
-    Videokuvaa ja valokuvia
-    Verkkoon interaktiivisen Virtual Ship Tourin jonka avulla tukijat pääsevät mukaan matkalle

Greenpeace vaatii:
Kieltoa rannikoiden öljynporaukselle ja kaikille korkean riskin öljyn lähteiden käytölle, mukaan lukien pohjoiset napa-alueet ja öljyhiekat; fossiilisten polttoaineiden tukien lopettamista ja lisätukea uusiutuvalle energialle; sekä lakeja ja toimintatapoja jotka rajoittavat ilmaston lämpenemistä ja kannustavat puhtaan energian vallankumoukseen.

Greenpeacen raportti Energiavallankumous (The ‘Energy [R]evolution’) osoittaa että on mahdollista täyttää tulevaisuuden energiatarpeet puhtailla energiamuodoilla ja päästä vaiheittain eroon fossiilisista polttoaineista.  http://www.greenpeace.org/finland/fi/kampanjat/ilmasto/ratkaisut/EnergyRevolution

Contacts in Greenpeace
Molly Dorozenski, Media Officer, molly.dorozenski@greenpeace.org, 917-864-3724
Joe Smyth, Media Officer, joe.smyth@greenpeace.org, 831-566-5647

Experts are available in Washington DC and from the Gulf region for interviews.