Helsingin valtuusto: palmuöljydieseliä paremmat vaihtoehdot etusijalle

​Helsingin kaupunginvaltuusto linjasi eilen, että ilmasto- ja ympäristövaikutuksiltaan parhaat toisen sukupolven biopolttoaineet tulee asettaa etusijalle bussiliikenteen kilpailutuskriteereissä. Greenpeace vaatii, että pääkaupunkiseudun bussiliikenteen kilpailutuskriteerejä tarkistetaan pikimmiten valtuuston kannan mukaiseksi.

Valtuutettu Emma Karin (vihr.) ponsi hyväksyttiin äänin 46-3. Sen mukaan ”Valtuusto edellyttää, että kaupungin omissa liikenteen biopolttoainehankinnoissa ja jatkossa HSL:n bussiliikenteen kilpailutuskriteereissä asetetaan etusijalle jätteistä ja muista kuin trooppisista ruokakasveista valmistetut biopolttoaineet.”

”Helsingin seudun liikenne HSL ehti toissaviikolla päättää palmudieseliä suosivasta kilpailutuksesta, mutta sen pitää nyt käsitellä asia uudestaan. Myös Espoon kaupunginvaltuusto toivoi viime vuonna HSL:n arvioivan uudelleen mahdollisuudet käyttää vain biopolttoaineita, joiden raaka-aineena ei ole käytetty trooppisella sademetsävyöhykkeellä tuotettuja raaka-aineita”, muistuttaa Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta.

HSL piiloutuu palmuöljyasiassa EU:n uusiutuvan energian direktiivin taakse. Direktiivi kuitenkin erikseen velvoittaa jäsenmaita suosimaan jäteperäisiä biopolttoaineita. Hallitus esittää liikennepolttoaineiden verouudistuksessa toisen sukupolven biopolttoaineille suurempaa veroetua kuin ensimmäisen sukupolven biopolttoaineille. Ei siis ole mitään estettä sille, että myös HSL suosisi kilpailutuksessaan voimakkaasti jätteistä valmistettuja biopolttoaineita. Nykyiset kilpailukriteerit eivät tee käytännössä mitään eroa sademetsää tuhoavan palmuöljydieselin ja esimerkiksi biokaasun välillä.

Palmuöljyn tuotanto tuhoaa sademetsiä ja pahentaa ilmastonmuutosta. Palmuplantaaseilla orja- ja lapsityövoiman käyttö yleistä. Palmuviljelmät syrjäyttävät paikallisten asukkaiden ruokaviljelmiä ja niillä käytettävät torjunta-aineet pilaavat pohja- ja juomavesiä. Palmuöljyn käyttö polttoaineena on pois ruuantuotannosta ja heikentää kehitysmaiden köyhien asemaa. Ympäristöjärjestöt, Kehitysyhteistyön palvelukeskus KEPA, indonesialaiset ihmisoikeusaktivistit ja Kaakkois-Aasian ihmisoikeuksia puolustava Forest Peoples Programme vetosivat Helsingin kaupunkiin palmuöljydieselin käytön lopettamiseksi. Vuonna 2009 yli 10 000 suomalaista allekirjoitti pääkaupunkiseudun valtuutetuille osoitetun palmuöljyn vastaisen vetoomuksen.

Neste Oilin palmuöljydiesel torjuttiin vuonna 2008 Tukholman kaupunkiliikenteestä palmuöljyn ympäristövaikutusten vuoksi.

Lisätietoja:
Energiavastaava Lauri Myllyvirta, puhelin 050 362 5981
Metsävastaava Matti Liimatainen, puhelin 0400 346 329
Viestintäpäällikkö Juha Aromaa, puhelin 050 369 6202

Greenpeace on riippumaton maailmanlaajuinen järjestö, joka kampanjoi ihmisten asenteiden ja toimintatapojen muuttamiseksi, ympäristön suojelemiseksi ja rauhan edistämiseksi.