Ihmisbanderolli Helsingissä: Seis ydinhulluus!

Noin 60 ihmistä kokoontui aamulla eduskuntatalon portaille ja muodosti vartaloillaan kansanedustajille 50 metriä leveän viestin: "Seis ydinhulluus – uusiutuvia nyt". Ihmisbanderollin osallistujat vetosivat uusimaalaisiin kansanedustajiin ydinvoimalupien hylkäämiseksi ja tarmon keskittämiseksi turvallisiin, moderneihin energiaratkaisuihin. Tapahtuma oli ensimakua huomisesta, jolloin 16 paikkakunnalla ympäri Suomea järjestetään Ydinvoima historiaan -toimintapäivä.

"Hallitus on tekemässä Suomesta Euroopan ydinreservaattia, jossa ulkomaiset yhtiöt voivat testata prototyyppireaktoreitaan, verotonta sähköä tuotetaan vientiin ja ydinjätteet jätetään suomalaisille. Tätä päätöstä ajetaan läpi, vaikka vain viidennes suomalaisista kannattaa kahta uutta ydinreaktoria", sanoo Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta.

Turvallisilla energiaratkaisuilla voidaan kattaa monin verroin suomalaisten sähköntarve, leikata hiilivoiman käyttöä ja lopettaa sähkön tuontiriippuvuus: biosähköä, tuulivoimaa ja energiaa säästäviä ratkaisuja voidaan lisätä yhteensä kolmen ydinreaktorin verran kymmenessä vuodessa.

Kaksi reaktoria tekisi Suomesta ydinsähkön massiivisen viejän, johtaisi toisen ydinjätehaudan rakentamiseen ja kaksinkertaistaisi syntyvän ydinjätteen määrän. Suomen ilmastopäästöjä ydinvoiman lisärakentaminen vähentäisi korkeintaan muutamalla prosentilla.

"Ydinvoimaa ajetaan täysin irrallaan tosiasioista. Ministerit esittävät ilmastopäästöjen vähentämisen ja edullisen sähkön syyksi rakentaa ydinvoimaa, mutta eivät selvitä paljonko päästöt vähenevät tai sähkön hinta alenee ydinvoimaa rakentamalla, vai aleneeko ollenkaan. Myöskään keinoja sähköntarpeen kattamiseksi uusiutuvilla energianlähteillä ei ole rohjettu selvittää," muistuttaa Suomen luonnonsuojeluliiton ydinvoimakampanjavastaava Janne Björklund.

Viikonlopun tapahtumat ovat osa Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjaa, jonka kautta jo yli 30 000 ihmistä on sitoutunut äänestämään lisäydinvoimaa vastustavaa kansanedustajaa tai muuta ehdokasta ensi eduskuntavaaleissa. Kampanjan takana ovat Keskustanuoret, Keskustaopiskelijat, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden Liitto ViNO, Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK, Vasemmistonuoret, Vasemmisto-opiskelijat, Greenpeace, Luonto-Liitto, Maan ystävät, Natur och Miljö, Rauhanliitto ja Suomen luonnonsuojeluliitto.

Energiavastaava Lauri Myllyvirta, Greenpeace, 050 362 5981
Ydinvoimakampanjavastaava Janne Björklund, Suomen luonnonsuojeluliitto, 050 535 3205
Kampanjakoordinaattori Maria Nuutinen, Äänestä ydinvoima historiaan -kampanja, 040 554 1851