Investoijat torjuvat StatoilHydron öljyhiekkahankkeet Kanadassa

Norjalaisen öljy-yhtiö StatoilHydron yhtiökokous äänestää tiistaina 19.5. Greenpeacen yhtiökokousaloitteesta, jossa vaaditaan Statoilia vetäytymään öljyhiekan jalostamisesta Kanadassa. Useat osakkaat ovat ilmoittaneet äänestävänsä Greenpeacen aloitteen puolesta.

Viime viikolla osakkeenomistajista muun muassa ruotsalaiset vakuutusyhtiö Folksam, eläkeyhtiö KPA Pension, työeläkerahasto Sjunde AP-fonden sekä eläkeyhtiö SPP, joka on osa norjalaista Storebrand-konsernia, ilmoittivat tukevansa Greenpeacen aloitetta. Norjan valtio omistaa StatoilHydrosta 67 prosenttia. Yhtiö osti vuonna 2007 North American Oil Sands Companyn päästäkseen hyödyntämään Albertan öljyhiekkaa. On arvioitu, että Albertan öljyhiekka Kanadassa sisältää 177 miljardia barrelia öljyä. Jo nyt Albertan öljyhiekkahankkeiden kasvihuonekaasupäästöt ovat 27 miljoonaa tonnia vuodessa, ja niiden pelätään nousevan 126 miljoonaan tonniin vuodessa vuoteen 2015 mennessä. Yhden barrelin tuotanto öljyhiekasta aiheuttaa noin sadan kilon hiilidioksidipäästön. Ilmastovaikutusten lisäksi öljyhiekan jalostaminen öljyksi tuhoaa valtavia havumetsäalueita. StatoilHydron hankkiman North American Oil Sands Companyn toimilupa-alueen laajuus on 1 110 neliökilometriä. Greenpeacen aloite StatoilHydron yhtiökokouksessa: http://www.statoilhydro.com/en/AboutStatoilHydro/CorporateGovernance/GoverningBodies/AnnualGeneralMeeting/AGM2009/Downloads/notice%20of%20general%20meeting.pdf