Karjatalous tuhoaa Amazonian metsiä

Maailman johtavat muotitalot, elintarviketeollisuusyritykset ja urheiluvälineiden valmistajat kiihdyttävät Amazonian sademetsien tuhoa, vaikka metsien suojelu on välttämätön osa ilmastonmuutoksen torjuntaa.

Greenpeace on kolmen vuoden ajan tutkinut Brasilian kasvavaa karjataloutta, joka on maailman suurin yksittäinen metsäkadon aiheuttaja ja Brasilian pääasiallinen hiilidioksidipäästöjen lähde. Monet tunnetut tuotemerkit ovat osoittautuneet olevan Amazonian metsäkadon takana. Selvitys paljastaa myös, kuinka Brasilian hallitus itse kiihdyttää metsien kaatamista ja tekee tyhjäksi maan pyrkimyksiä torjua ilmastonmuutosta. Greenpeacen raportissa Slaughtering the Amazon on jäljitetty lihaa, nahkaa ja muita karjatalolustuotteita, jotka ovat peräisin karjatiloilta, jotka ovat sekaantuneet laittomiin hakkuisiin, alkuperäiskansojen maiden valtaamiseen ja orjuuteen Brasiliassa. Jäljet johtavat sellaisiin tuotemerkkeihin ja kauppaketjuihin kuten esimerkiksi Adidas/Reebok, Timberland, Geox, Carrefour, Eurostar, Honda, Gucci, IKEA, Kraft, Clarks, Nike, Tesco ja Wal-Mart. Brasilian hallituksella on oma intressi karjataloudessa. Se on osaomistajana kolmessa suuressa karjatalousyhtiössä - Bertin, JBS ja Marfrig – jotka kaikki ovat kiihdyttäneet metsien hakkuita. Brasilian hallitus ennustaa, että Brasilian markkinaosuus maailman naudanlihamarkkinoista kaksinkertaistuu vuoteen 2018 mennessä. Samana vuonna Brasilia aikoo myös saada metsäkadon vähenemään 72 prosentilla. Yhtälö ei toimi. Naudanlihan tuotannon kasvu estää metsäkadon pysäyttämisen. Brasilian päästöt ovat tällä hetkellä maailman neljänneksi suurimmat juuri Amazonian metsien hävityksen takia. - Metsien hävitys on saatava loppumaan Brasiliassa. Greenpeace ehdottaa, että kansainvälisissä ilmastoneuvotteluissa perustetaan rahasto metsien säästämiseksi. Vuosittain tähän tarkoitukseen tarvitaan noin 40 miljardia dollaria. Näillä rahoilla voidaan pysäyttää metsäkato Amazoniassa vuoteen 2015 mennessä ja maailmanlaajuisesti vuoteen 2020 mennessä, sanoo Greenpeacen metsävastaava Sini Harkki. Raportti Slaughtering the Amazon: http://www.greenpeace.org/raw/content/finland/fi/dokumentit/slaughtering-the-amazon.pdf Video: http://previewchannel.net/001/ (pitkä 17 minuutin versio) http://info.greenpeace.se/album/AgencyPREVIEW/ (lyhyt 5:30 minuutin versio)