Kokoomus kiristää hallitukselta ydinvoimalupia

Hallitus on tänään iltakoulussa etsimässä poliittista yhteisymmärrystä ydinvoimasta ja uusiutuvasta energiasta. Kolmea uutta ydinreaktoria ajava kokoomus kiristää hallitusta uusiutuvan energian tuella. Jos ydinvoimaa rakennetaan lisää, lupaukset uusiutuvan energian edistämisestä jäävät yhtä tyhjiksi kuin vuonna 2002 Olkiluoto 3:sta päätettäessä.

Kun Olkiluoto 3 -reaktorista tehtiin päätöstä eduskunnassa, kansanedustajille luvattiin kivihiilen käytön rajoittamista, laajaa energiansäästöohjelmaa ja laajoja satsauksia uusiutuvaan energiaan. Mikään näistä lupauksista ei toteutunut päätöksen jälkeen. Lupaukset satsauksista uusiutuvaan energiaan jäävät edelleen tyhjiksi lupauksiksi, jos ydinvoimaa rakennetaan lisää. ”On absurdia, että Kokoomus kiristää ydinvoimalupia estämällä jo sovittujen uusiutuvan energian lisäystavoitteiden toteuttamisen. Pelkään, että puheenjohtajapeliä käyvä ministeri Pekkarinen on liian tiukasti kokoomuksen niskalukossa pystyäkseen kuuntelemaan äänestäjiään”, sanoo Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta. Investoinnit uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen riittävät tekemään ydinvoiman lisärakentamisen tarpeettomaksi. Ydinvoimahankkeiden taustalla onkin metsä- ja energiayhtiöiden halu tehdä voittoa ydinsähkön viennillä. Uusiutuvan energian ja energiansäästön alkuvaiheessa vaatimat tuet eivät tule veronmaksajille ja sähkön käyttäjille kalliimmiksi kuin riippuvuus uudesta taloudellisesti riskialttiista ja vaarallisesta ydinvoimahankkeesta. Bioenergialla voidaan tuottaa ydinvoimalan verran lisää sähköä, tuulivoimalla toisen ydinvoimalan verran ja sähkölämmitystä vähentämällä sekä energiaa säästävillä sähkölaitteilla voidaan vähentää sähkön tarvetta yhden reaktorin verran.