Kynttilämielenosoitus vangittujen Greenpeacen aktivistien puolesta Kööpenhaminassa

Greenpeace järjesti lauantai-iltana kynttilämielenosoituksen Vestre Fængsel -vankilan ulkopuolella Kööpenhaminassa. Mielenosoittajat vaativat neljän Greenpeacen aktivistin välitöntä vapauttamista. Aktivisteja odottaa joulun vietto tanskalaisessa vankilassa. Kolme aktivisteista osallistui rauhanomaiseen protestiin kuningattaren juhlaillallisella, joka järjestettiin Kööpenhaminan ilmastokokoukseen osallituville valtionpäämiehille viime torstaina.

Yli sata henkeä Greenpeacen henkilökuntaa ja tukijoita otti osaa kynttilävartioon vankilan ulkopuolella. He pitivät banderolleja, joissa oli teksti ”Vapaus ilmastoepäoikeudenmukaisuudesta”. Aktivisteja pidetään vangittuina eristyksissä ilman oikeudenkäyntiä. - Kööpenhaminasta on tullut ilmastorikospaikka, kun 120 valtionpäämiestä hukkasi historiallisen tilaisuuden sopia ilmaston pelastavasta sopimuksesta, sanoi Greenpeacen pääsihteeri Kumi Naidoo. - Samalla kun todellisen rikoksen tekijät pakenivat maasta yksityiskoneillaan, on järkyttävää, että Tanskan viranomaiset päättivät ilman oikeudenkäyntiä pitää neljä rauhanomaista mielenosoittajaa vangittuina joulun yli. - Heidän perheensä viettävät kolkon joulun tietäen, että heidän lähimpänsä istuvat eristyksissä, koska halusivat toimia ilmaston pelastamiseksi. He halusivat toimia niiden satojen miljoonien ihmisten ja lukemattomien eläinlajien puolesta, joita katastrofaalinen ilmastonmuutos koettelee. Kaikilla kolmella aktivistilla on kotona lapsia, jotka tänä jouluna ikävöivät vanhempaansa. Aktivistit – Juan Lopez de Uralde, Nora Christiansen ja Christian Schmutz – ovat ilmastosankareita, jotka välittivät kuningattaren illallisille osallistuville valtionpäämiehille viestin toimimisen tärkeydestä ilmaston pelastamiseksi. Aktivistit liittyivät yli 120 maan valtionpäämiesten joukkoon matkalla illallisille, jotka pidettiin Christiansborgissa. He tulivat kolmen auton saattueessa, juuri ennen Hillary Clintonia, ja astuivat punaiselle matolle edustaen miljoonia ihmisiä, jotka halusivat oikeudenmukaisen, kunnianhimoisen ja laillisesti sitovan ilmastosopimuksen ilmastokatastrofin estämiseksi. Aktivistit vetivät esiin banderollit, joissa oli teksti “Politiikot puhuvat. Johtajat toimivat”, ja vaativat presidenteiltä ja pääministereiltä tekoja sanojen sijaan ilmastokokouksen perjantain istunnossa. Perjantaina poliisi pidätti myös Greenpeacen ilmastokampanjoitsija Joris Thijssenin. Häntä pidetään samoissa oloissa kuin kolmea muutakin aktivistia. - Tämä on täydellinen petos ja ilmastoepäoikeudenmukaisuus kuten koko Kööpenhaminan ilmastokokouskin, sanoi Mads Flarup Christensen, Greenpeace Nordenin pääsihteeri ja Nora Christiansenin aviomies. - Todellinen rikos tapahtui Bella Centerissä, missä ilmastokokous pidettiin. Vangitut aktivistit: Espanjan Greenpeacen pääsihteeri Juan Lopez de Uralde on 46-vuotias. Hän esitti valtionpäämiehen osaa. Hänellä on kaksi lasta, 13-vuotias tyttö ja 9-vuotias poika. Juan Lopez aloitti Greenpeacen vapaaehtoisena Rainbow Warriorilla 1990-luvun alussa. Greenpeacen kehityspäällikkö Nora Christiansen esitti valtionpäämiehen vaimon osaa. Hän on norjalainen, mutta asunut Tanskassa kymmenen vuotta. Hän on ollut aktiivinen ympäristöliikkeessä lapsuudesta saakka. Hän on kahden lapsen äiti. Sveitsin Greenpeacen logistiikkavastaava Christian Schmutz on 37-vuotias. Hän esitti autonkuljettajan osaa. Hän on kiipeilykouluttaja ja aloitti Greenpeacen vapaaehtoisena vuonna 2003. Hänellä on vuoden ikäinen tytär. Greenpeacen ilmastokampanjoitsija Joris Thijssen on 35-vuotias. Hän on ollut Greenpeacen palveluksessa kymmenen vuotta, mukaan lukien vuosi Beijingissä. Sitä ennen hän on ollut vapaaehtoisena. Kuvia: https://info.greenpeace.se/copmedia/index.html?openfolder=091217_Heads_of_S tate_team%20/&openfile=GP01XSC.jpg